Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
etyka społeczna semestr X

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Justi



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 22:02, 08 Gru 2010    Temat postu: etyka społeczna semestr X

ze str:
http://www.bibaintegracyjna.fora.pl/semestr-iv,2/5-rok-egzamin-etyka-zawodu-socjol-z-klopotem,272.html

Rozmawiałam niedawno z kolezanka, ktora miala ta przyjemnosc skonczenia socjologii na WNSie, poradzila zeby zagadac z Klopotem iustalic z nim by zmamiast pisac egzamin - napisac prace semestralna/roczna w ramach zaliczenia. U nich sie zgodzil wszyscy na lajcie pozaliczali. ^^

Gives thy a finger


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Martyna



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wielkopolska

PostWysłany: Wto 11:32, 29 Mar 2011    Temat postu:

Czy Prof. Kłopot mówił już kiedy będzie egzamin???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
PAula_03



Dołączył: 07 Lis 2006
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Śro 11:59, 06 Kwi 2011    Temat postu:

Na ostatnim wykładzie nie mówił nic jeszcze o egzaminie, wspomniał tylko o czym będziemy rozmawiać na wykładzie 7 maja :/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Czw 14:10, 07 Kwi 2011    Temat postu:

to moze byśmy zagadali zaby napisać prace zaliczeniową? Kto się na to zgaza?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Edytka:)
Bywalec


Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 111
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciechów

PostWysłany: Czw 15:08, 07 Kwi 2011    Temat postu:

ja jestem za i raczej wiekszosc byla by za:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Martyna



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wielkopolska

PostWysłany: Pią 7:08, 08 Kwi 2011    Temat postu:

ja też jestem za:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Paula



Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 10:44, 10 Maj 2011    Temat postu:

Witam. Czy ktoś zna termin egzaminu?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Patinka



Dołączył: 21 Gru 2006
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: okolice Kępna

PostWysłany: Śro 18:43, 11 Maj 2011    Temat postu:

Egzamin jest 22.05 godz 17.45 s.234. Nie wiem czy zauważyliście, że na str. Instytutu w tabeli z terminami egz. mamy ustalony ten sam termin, ta sama godz. i tą sama sale co komunikacja. Nie wiem czy to pomyłka czy tak na prawdę bedzie. To jest sala ćwiczeniowa więc jakoś sobie nie mogę tego wyobrazić.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Aneczka
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Polkowice

PostWysłany: Czw 15:47, 12 Maj 2011    Temat postu:

A oto e-mail ktory otrzymałam od profesora:
:Wychodzi mi z uzgodnień sali i Waszych oczekiwań, że egzamin odbedzie się;
22 maja o godzinie 17.30 w sali 234. Nie wiem dokładnie ile osób jest na piatym roku komunikacji i słuzb. Moze trzeba bedzie podzielic na dwie tury. Egzamin myśle bedzie trwał godzinę. pozdrawiam Kłopot"


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Pon 10:07, 16 Maj 2011    Temat postu:

A czy są podane jakieś zagadnienia na egz ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Czw 7:14, 19 Maj 2011    Temat postu:

zagadnień chyba jednak nikt nie ma, a może ktoś podzielił by się jakimś opracowaniem tych dziwnych tekstów

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Nie 10:32, 22 Maj 2011    Temat postu:

czy ktoś się w ogole uczy na ten egzamin?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Pon 19:06, 30 Maj 2011    Temat postu:

czy ktoś orientuje się co jest z tymi osobami, które nie mają oceny u kłopota??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Wto 12:08, 31 Maj 2011    Temat postu:

pamięta ktoś pytania z egzaminu? z 1 i 2 grupy?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Wto 12:17, 31 Maj 2011    Temat postu:

pisał ktos do prof Kłopota e-maila, bo jak coś ja mogę napisać tylko zeby kilak osób go nei męczyło o to samo

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
basienkaaa87



Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 12:25, 31 Maj 2011    Temat postu:

ja nie pisałam.
próbuj choć wydaje mi sie ze on nie odpisuje...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lenoffka



Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jelcz-laskowice

PostWysłany: Wto 16:07, 31 Maj 2011    Temat postu:

pyt gr. 1
1.prawa naturalne w filozofii grecko rzymskiej
2. przedmiot etyki społecznej
3. dobry obyczaj w nauce
4. problelmy mogąc się pojawić podczas okreslonych technik badawczych
5. obrona kodeksów zawodowych
mniej wiecej tak jak pamietałam:P


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Wto 18:33, 31 Maj 2011    Temat postu:

mi odpisał ze nie zaliczyłam i tyle, ja jade do niego w niedziele, wiem ze zadaje jakies dwa banalne pytania i mówił, że nie ma sie co martwic bo wszyscy bede sie bronic w terminie Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Wto 19:51, 31 Maj 2011    Temat postu:

tyle dobrze, ale nie wiadom kiedy można go zastac w innym terminie niż ten weekend? np. w następny

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
basienkaaa87



Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 6:45, 01 Cze 2011    Temat postu:

15.05 12.00-14.00

22.05 12.00-14.00

05.06 09.00-11.00

18.06 14.30-16.30

10.07 12.00-14.00


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Śro 17:33, 01 Cze 2011    Temat postu:

czy ma ktoś może odpowiedź na 1 i 5 pytanie z testu nr 1? odnośnie filozofii grecko - rzymskiej i obrony kodeksów zawodowych?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Czw 7:50, 02 Cze 2011    Temat postu:

18.06.2011 sala 42A 14:00 - to dane na stronie w terminach egzaminu u nas w terminarzu egzaminu - więc każdy indywidualnie czy jednak piszemy poprawkę wszyscy razem?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Czw 7:53, 02 Cze 2011    Temat postu:

nie wiem ja ide do niego w niedziele bo ja mam 22 obrone wiec 7 czerwca musze zarejstrowac prace. Nie zbawi go jak mnie zapyta.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
basienkaaa87



Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 13:07, 03 Cze 2011    Temat postu:

Jesli chodzi o obronę związków zawodowych to chyba chodzi o zrzeszonych pracowników ktorzy stoją w obronie interesów gospodarczych.o tym że maja obowiązek szanowania przekonan religijno- moralnych zreszonych osób i ze mogą strajkować . moze to to?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Pią 18:25, 10 Cze 2011    Temat postu:

Ile osób wybiera się na poprawkę 18 czerwca? ;/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Pon 12:37, 13 Cze 2011    Temat postu:

trochę chyba nas będzie, ja na pewno

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Wto 10:53, 14 Cze 2011    Temat postu:

ktos pamieta pytania drugiej grupy??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Wto 16:36, 14 Cze 2011    Temat postu:

gr 2
1.tradycja świecka
2. chrześćijańska etyka społeczne
3. problemy etyczne w zawodzie socjologa czy cos takiego
4.etyka w naukach przyrodniczych i medycznych
5. krytyka etyki zawodowej, albo kodeksów zawodowych nie pamiętam dokładnie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Wto 18:42, 14 Cze 2011    Temat postu:

słuchajcie uczycie sie tylko pytan testowych czy jeszcze do tego wszystkiego co jest w tekstach? mam na myśli wszystko o społecznościach zawodowych, o onz, o powszechnej deklaracji praw człowieka itd?;/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Wto 19:48, 14 Cze 2011    Temat postu:

w testach?? masz na mysli pytania z egzaminu?? ja głównie ich, tylko ciezko znalesc te odp

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Wto 19:55, 14 Cze 2011    Temat postu:

tak tak pytania z egzaminu. ja będąc u niego na ustnej poprawce, której mi nie zaliczył... Neutral też uczyłam się głównie tych z egzaminu a on w ogóle dał jakieś z kserówki a drugie, którego nie mam w ogóle w notatkach ani w tekstach. masakra była...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Wto 20:35, 14 Cze 2011    Temat postu:

słyszałam co zrobił, ale na poprawke wydaje mi się ze da te same co na egzaminie bo je ma podrukowane a troche nas jest - ale moze to moje słudzenie, nadzieja w końcu matką głupich

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Śro 8:03, 15 Cze 2011    Temat postu:

niby na społecznościach lokalnych na poprawce też dał te same pytania, miejmy nadzieje, że chcociaż w tym pójdzie nam na ręke ;p ale szczerze mam już dośc... ;/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Śro 13:30, 15 Cze 2011    Temat postu:

ja też, a masz może już cos opracowane?? może mogłabyś zamieścic jakies odp

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Śro 13:56, 15 Cze 2011    Temat postu:

wiesz co mam parę odp ale mam to na zwykłych kartkach, a nie bardzo mam czas żeby przepisywać to specjalnie na kompa. większość możesz znaleźć w internecie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Śro 14:03, 15 Cze 2011    Temat postu:

aha no ok myślałam ze masz na kompie

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Śro 17:42, 15 Cze 2011    Temat postu:

czy ktoś wie coś na temat krytyki etyki zawodowej?;/ nigdzie tego nie mam ;/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Czw 21:27, 16 Cze 2011    Temat postu:

Etyka zawodowa Aktywność zawodowa pod względem postrzegania zakazów lub nakazów, problem jest nierozwiązalny. Mówienie o etyce zawodowej jest bezsensowne, nie istnieja takie reguły, które obowiązywałyby w innych wymiarach życia społ. Nie istnieją takie zakazy które nieobiowiązywałyby w życiu zawodowym. Etyka osobowa dostatecznie... przestrzenne, złożone. Sytuacje są możliwe do uchwycenia i nie ma potrzeby tworzyć nowego nurtu. Gr. filozofów która bardzo wysuwa szereg argumentów na rzecz potrzeby. Istnieją kategorie zawodowe, które mają szczególne znaczenie dla innych jednostek wymiaru społ. Zawód zaufania publicznego (lekarz, policja, urzędnik publ.) powstaje w szczególnej refleksji filozofii ,etyki, Za kodeksami etycznymi kryją się argumenty

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Czw 21:29, 16 Cze 2011    Temat postu:

cos jest tez w tekstach jutro moge rzucic, a macie moze albo wiecie w którym tekście jest: etyka w naukach przyrodniczych i medycznych, problemy mogąc się pojawić podczas określonych technik badawczych

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Pią 7:30, 17 Cze 2011    Temat postu:

niestety nie ma tego w ani jednym teście

co to technik badawczych to mam tak : wywiad, ankieta - często naruszyć można prywatność respondenta, już poprzez samo wejście do domu lub zadawanie osobistych pytań,
obserwacja uczestnicząca - badacz często nie może powiadomić badanego o dobrowolności uczestnictwa w eksperymencie, ukrywa często swoją tożsamość i cel badań


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Pią 7:40, 17 Cze 2011    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Ocena etyczna in vitro jest przedmiotem kontrowersji. Jedni uznają ją za godziwą - ze
względu na intencje i cel, dla którego podejmuje się kolejne próby. Inni są zdania
przeciwnego. W ocenie etyki katolickiej ocena in vitro jest negatywna. Na taki osąd składa się
kilka elementów, które w największej syntezie można ująć następującą:
a. Cel nie uświęca środków.
To jest prastary problem etyczny. Zasada powyższa mówi, że jeżeli środek do celu jest
moralnie niegodziwy, czy przynajmniej wątpliwy, to działanie nie może być podejmowane -
nawet w godziwym celu. Tutaj mamy taka właśnie sytuację. Nie wolno czynić zła, aby z tego
wyniknęło dobro15[15].
b. Ryzyko.
Wydaje się, że ten argument jest stosunkowo rzadko przywoływany. Bioetyka zna
pojęcie granic ryzyka w interwencjach medycznych. Wiele działań medycznych, zarówno
diagnostyczno-terapeutycznych, jak i eksperymentalnych związanych jest z ryzykiem.
Zwolennicy techniki in vitro zwracają uwagę, że przecież w praktyce medycznej jest zgoda na
podejmowanie takich właśnie interwencji niezwykle ryzykownych, których powodzenie
szacuje się nawet na kilka procent. Jednak tego sposobu myślenia nie można przenieść na
technikę in vitro. Zwrócić bowiem należy uwagę na to, że w przypadku niebezpieczeństwa
śmierci i ryzykownej ingerencji medycznej, to nie człowiek (lekarz, czy pacjent) wywołał tę
sytuację. Ona pojawiła się niezależnie od ludzkich decyzji. Lekarz podejmuje ryzykowną
próbę, która być może nie przyniesie spodziewanych skutków, ale podejmują ją gdyż nie ma
innej możliwości ratowania ludzkiego życia a tu jest ileś procent szansy. Tymczasem w
technice in vitro to człowiek kreuje sytuację, w której życie embrionu jest zagrożone. Takiego
ryzyka podejmować, a raczej stwarzać nam nie wolno. Ryzyko to jest ogromne. Skuteczność
techniki in vitro ocenia się na kilkanaście procent16[16]. Można więc powiedzieć, że ryzyko
śmierci embrionu należy oszacować na poziomie ponad 80%.
c. Życie
To jest istotny element dyskusji etyczne i medycznej. Podobnie jak w wielu innych
problemach (embrionalne komórki macierzyste, klonowanie, a przede wszystkim aborcja)
trzeba rozstrzygnąć problem ludzkiej godności embrionu.
Paradoksalnie technika in vitro dostarczyła zwolennikom tezy o ludzkiej godności
embrionu mocnego argumentu. Mianowicie - rezultat połączenia ludzkich gamet jest
samoistnym bytem posiadającym wszystkie potrzebne do bycia człowiekiem elementy
biologiczne. Ludzką godność embrionu wielokrotnie podkreśla Kościół w swoim oficjalnym
nauczaniu: „embrion powinien być uważany za osobę od chwili poczęcia, powinno się bronić
jego integralności, troszczyć się o niego i leczyć go w miarę możliwości jak każdą inną istotę
ludzką”17[17]. Także środowiska laickie uznają ludzką godność embrionu. Rada Europy
stwierdza: „„że – z chwilą zapłodnienia komórki jajowej – życie ludzkie rozwija się w
ciągłym procesie”18[18].
Jednak nie ma tutaj powszechnej zgody. Są ciągle ludzie reprezentujący zarówno
środowiska medyczne, jak i etyczne, którzy nie uznają ludzkiej godności embrionu. Szukają
oni dodatkowych kryteriów człowieczeństwa, a co za tym idzie przesuwają w czasie moment
uznania ludzkiej godności. Najczęściej przywoływanymi są następujące momenty: 14 dzień -
koniec możliwości podziału bliźniaczego, pojawienie się podstawowych elementów systemu
nerwowego, ukształtowanie się kory mózgowej19[19]. Niestety w dyskusji medialnej można
spotkać zupełnie absurdalne wypowiedzi. Pozwolę sobie przytoczyć opinię prof. Jacka
Hołówki, który twierdzi, że o człowieku można mówić kiedy ma on zdolność odczuwania, np.
bólu. Albo idzie jeszcze dalej mówiąc, że człowiekiem jest się wtedy, kiedy ma się zdolność
myślenia. W trakcie dyskusji o ewentualnym prawnym uregulowaniu in vitro w Polsce tenże
profesor opublikował w dzienniku „Rzeczpospolita” artykuł, w którym stwierdza:
„Najczęściej przytaczane argumenty przeciw samemu zapłodnieniu in vitro, będąc całkowicie
doktrynalnymi i dogmatycznymi, a ponadto obarczonymi błędem logicznym, zupełnie mnie nie przekonują. Bo jeśli głównym argumentem jest, że podczas zapłodnienia in vitro zabija
się ileś niewykorzystanych zarodków, a przecież od momentu połączenia dwóch komórek
mamy do czynienia z człowiekiem, to logika wymaga, aby stwierdzić, że zanim te dwie
komórki się połączą, mamy do czynienia z półczłowiekiem - plemnik jest półczłowiekiem,
komórka jajowa także. A jeśli godzimy się co do tego, to musimy się zgodzić, że skoro
człowiek istnieje od momentu połączenia dwóch gamet, to moment wcześniej każda z tych
komórek była półczłowiekiem i należy jej się szacunek. Tymczasem Kościół jest
niekonsekwentny, bo twierdzi, że nie istnieje coś takiego jak półczłowiek”20[20].
Trudno chyba o bardziej absurdalne argumenty. Gdyby posłużyć się tą logiką, to może
można przeprowadzić następujący tok rozumowania: skoro człowiek składa się w ponad 80%
z wody, to wodzie należy się 80%-wy szacunek przynależny człowiekowi. Przekroczyliśmy w
tym momencie wszelkie granice absurdu.
Technika in vitro niewątpliwie naraża ludzkie życie na ogromne niebezpieczeństwo, a
czasem wręcz zawiera działania wymierzone bezpośrednio przeciw temu życiu. Zachodzi to
np. w trakcie tzw. selektywnej aborcji - w wypadku kiedy implantacja kilku embrionów
powidła się. A przede wszystkim w przypadku losu embrionów nadliczbowych. Są one
zamrażane; zachowują zdolność do życia.
Niejako w odpowiedzi na tę trudność w niektórych krajach, w których prawo reguluje
i dopuszcza zastosowanie technik in vitro, ogranicza się liczbę kreowanych embrionów, tak
jest np. we Włoszech.
Embriony nadliczbowe, które nie są wykorzystane do prokreacji - którym nie dano
szansy na dalsze życie i rozwój - są wykorzystywane do rozmaitych eksperymentów
naukowych. Rada Europy w „Europejskiej Konwencji Bioetycznej” mówi, że eksperymenty
na embrionach mogą być przeprowadzane z „zapewnieniem adekwatnej ochrony. Tworzenie
embrionów ludzkich dla celów eksperymentalnych jest zakazane”21[21]. Z tego wniosek, że
jedynym źródłem embrionów do badań eksperymentalnych jest właśnie technika in vitro.
d. Godność przekazywania życia.
W 1987 r. Kongregacja Nauki Wiary wydała „Instrukcję o szacunku dla rodzącego się
życia ludzkiego i godności jego przekazywania” - „Donum vitae”. Jest to dokument, który w
syntetyczny sposób przedstawia stanowisko Kościoła w omawianej kwestii. W dokumencie
tym przytoczony jest argument najbardziej zasadniczy - godność przekazywania życia
ludzkiego. Można sobie wyobrazić, że techniki in vitro będą coraz doskonalsze, uregulowania
prawne coraz lepsze i wtedy poprzedni argument - ochrona ludzkiego życia straci sens. Wtedy
jednak pozostanie ten właśnie ostatni argument - godność przekazywania ludzkiego życia.
Pojęcie „godność” musimy odnieść nie tylko do żyjącego już człowieka, ale także do
jego poczęcia. Kościół posługując się właściwą wizją człowieka, jego życia, a także
małżeństwa i rodziny mówi, że człowiek ma prawo do bycia poczętym w naturalnym akcie
miłości małżeńskiej, a tego pozbawiony jest w technice in vitro, gdzie jego życie jest
skutkiem technologicznych manipulacji22[22]. W tej technice rozerwany jest wewnętrzny
związek między seksualnym aktem małżeńskim a przekazywaniem życia.
Mamy tu pewną „odwrotną analogię” do antykoncepcji. O ile w antykoncepcji z aktu
małżeńskiego wyklucza się płodność, o tyle w technice in vitro płodność chce się osiągnąć
bez aktu małżeńskiego. Trzeba być jednocześnie świadomym, że jest to argument najbardziej
zasadniczy, ale i chyba mało „ostry”, wyraźny dla potrzeb dyskusji społecznej - w
porównaniu z poprzednim odnośnie ludzkiego życia. Chyba mało „ostrym” jest pojęcie
godności człowieka, a w tym wypadku to pojęcie zostaje rozciągnięte na przekazywanie
ludzkiego życia.
e. Syndrom „po in vitro”
Trudno w literaturze spotkać wyrażenie „syndrom „po in vitro»”. Jednak w
doświadczeniach pastoralnych zaczyna być widoczne to zjawisko. Kobieta, która urodziła
dziecko poczęte techniką in vitro, ma świadomość wątpliwej godności tego aktu, a przede
wszystkim ma świadomość istnienia „embrionów nadliczbowych”. To skutkuje wyrzutami
sumienia, niepokojem, stanami depresyjnymi. Nie jest to jeszcze zjawisko zbadane i opisane,
ale tak jak psychologia mówi dzisiaj o syndromie postaborcyjnym, tak będzie musiała się
zmierzyć z nowym rodzajem syndromu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Pią 11:12, 17 Cze 2011    Temat postu:

jak nastroje przed jutrem?? módlmy się żeby dał te same pytania co na egzaminie...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Pią 17:48, 17 Cze 2011    Temat postu:

Z funkcjonowaniem związków zawodowych łaczą się wszakze pewne zjawiska, które stały się przedmiotem krytyki. Zarzuca się związkom dążenie do zmonopolizowania swej pozycji w świecie pracy ze szkodom dla innych organizacji zawodowych w podobny sposób jak to czynią kartele i trusty na szczeblu przedsiębiorców. Partykularyzm klasowy w usiłowaniu wymuszania maksymalnych płac pracowniczych nawet ze szkoda dla życia gospodarczego całego społeczeństwa na wzór dążenia kapitalistów do maksymalnego zysku pieniężnego. Istotny sens tych zarzutów sprowadza się ostatecznie do tego że związki zawodowe w krajach kapitalistycznych uległy duchowi ideologii kapitalistycznej.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Pią 19:25, 17 Cze 2011    Temat postu:

pyt gr. 1
1.prawa naturalne w filozofii grecko rzymskiej
Prawa naturalne są człowiekowi dane, zatem rodzi się pytanie czy człowiek jest zobowiązany do ich przestrzegania i skąd wie o tych prawach? Odpowiedź-człowiek poznaje swoje prawa swoim rozumem, rozpoznaje je(przy czym sprawność rozumu jest różna) Do praw naturalnych należą takie pojęcia jeszcze jak: fatum, los. Mają one długo tradycję, mają przełożenie na filozoficzne założenia konstruowania praw. Fatum, los-biografia ludzka w świecie jest zdefiniowania, temu nie można się przeciwstawić, można życ w zgodzie ze swoim przeznaczeniem. Grecja: bogini Themis odpowiada za porządek świata ludzi bogów, naturalny porządek swiata nie ma odwołania od jej decyzji. Prawo naturalne – reguly i normy wyjaśniające funkcjonowanie podmiotu ludzkiego w wymiarze: 1fizyczno osobowościowym- idealna zgodności między prawami natury a stanowionymi 2 społeczne- relacje miedzy ludzmi. Refleksja prawno naturalna – prawa naturalne def. człowieka są niezbywalne nie można z nich całkowicie zrezygnować, prawa są dane, człowiek jest zobowiązany do bezwzględnego przestrzegania tych praw. Prawa silniejszego
Filozofia stoików – przełozenie filozoficzne konstruowanie prawa refleksja prawna kondycja ludzka są wcześniej definiowane przez los fatum dotyczy społeczności i jednostki nie można się temu przeciwstawic można życ w zgodzie ze swoim losem.


2. przedmiot etyki społecznej
.Etyka społeczna- jest to nauka filozoficzna, która formułuje reguły moralne porządkujące dziedzinę życia społecznego. Zmierza do sformułowania podstawowych zasad i na nich opartych ocen i norm moralnych ważnych w sferze stosunków zachodzących między podmiotami społecznymi oraz działań podejmowanych przez te przedmioty nie zaś przez jednostki występujące w charakterze prywatnych osób.
Wyróżniamy:
- przedmiot materialny czyli „życie społeczne” – termin życie społeczne może mieć dwojakie znaczenie. *Po pierwsze są to wszelkie zjawiska, na których rzeczywistość składa się współzależne oddziałowywania na siebie przynajmniej dwojga ludzi, występujących jednak jako samodzielne, czyli „ prywatne” osoby działające we własnym imieniu. Po drugie przez życie społeczne należy rozumieć całość stosunków i działań, których właściwym podmiotem są grupy, społeczności występujące w roli zbiorowych ciał moralnych zdolnych do właściwego sobie działania, nie zaś jako samodzielne, prywatne osoby.
- przedmiot formalny czyli „reguły moralne”- termin reguły moralne obejmuje swoim zakresem oceny i normy. Określają co w życiu społecznym jest moralnie dobre i nakazane.
Przynależą zatem do świata powinności i stanowią reguły postępowania, według których życie społeczne rządzić się powinno.
Etyka przybiera postać etyki społecznej wówczas, kiedy za przedmiot swych badań opiera ogól zjawisk, których podmiotem są społeczności , jej zaś zadaniem staje się naświetlanie tych zjawisk z moralnego punktu widzenia. Etyka opiera się Na wspólnym całemu życiu moralnemu podstawach ustalonych w etyce fundamentalnej i jej normy nie mogą popaść
w konflikt z żadna inną normą społeczną.

3. dobry obyczaj w nauce
Uzasadnieniem dla wskazania wzorcowych i wytknięcia najczęstszych naruszeń etyki przeznaczonych dla szybko wrastających szeregów uczonych i pracowników nauki była potrzeba dostarczenia ramowego zestawu obejmującego różnorodne problemy i dezyderaty związane z działalnością badawczą dla zapewnienia nauce solidności i wiarygodności. Złe badania są bezwartościowe i przynoszą straty materialne ale też wprowadzając chodźby czasowo w błąd mogą szkodzić tak środowisku naukowemu i ogółowi gdy ich wyniki stają się podstawą ingerencji w życie społeczne lub gdy rozpalają emocje społeczne i rozbudzają zawodnicze nadzieje.
1.pracownika nauki obowiązują zasady etyki ogólnoludzkiej, zasady dobrych obyczajów nauce. Pracownika nauki obowiązują przede wszystkim normy prawdomówności i bezinteresowności, zasady etyki i dobrych obyczajów obowiązują pracownika nauki we wszystkich jego zachowaniach, a nie tylko w ramach działalności profesjonalnej
2.pracownik nauki nie może żądać od swych współpracowników albo podwładnych zachowania sprzecznego z zasadami dobrych obyczajów w nauce
3. pracownik nauki nie może usprawiedliwiać posłuszeństwa ani lojalnością swego zachowania sprzecznego z zasadami dobrych obyczajów w nauce
4. w sytuacji gdy zastosowanie dobrych obyczajów w nauce popada w kolizje z innymi ogólnie akceptowanymi systemami wartości, pracownik nauki powinien dokonywać wyboru zgodnie z własnym sumieniem
5.pracownik nauki uznaje naukę za ważny składnik kultury
6.pracownik nauki jest obowiązany przeciwdziałać złemu wykorzystaniu osiągnięć naukowych i użyciu ich przeciw człowiekowi
7. pracownik nauki powinien ustawicznie poszerzać i pogłębiać swą wiedzę i doskonalić umiejętności
8.pracownika nauki obowiązuje postawa krytyczna
9. pracownik nauki powinien bronić jej wolności
10.pracownik nauki potępia stosowanie w nauce kryteriów pozanaukowych, natomiast jest pełen rezerwy, a nie potępienia wobec problemów które jeszcze nie są nauką
11.pracownik nauki nie działa złośliwie na szkodę reputacji zawodowej innego kolegi
12. pracownik nauki nie uzależnia jakości swej pracy od wynagrodzenia ale ma prawo domagać się godziwego wynagrodzenia za swa prace
13. pracownicy nauki mają szczególny obowiązek szerzenia w swoich środowiskach osobiście oraz za pośrednictwem instytucji i organizacji naukowych, zasad rzetelnej pracy naukowej
5. obrona kodeksów zawodowych – prawo do autonomii oraz obowiązek solidarności z dobrem wspólnym całego społeczeństwa są udziałem społeczności zawodowej w jej globalnym ujęciu, mianowicie o ile obejmuje ona ogół grup czynnych w procesie wytwarzania dóbr gospodarczych i zaspokajania odnośnych potrzeb społeczeństwa. Na tych dwóch podstawach opiera się obiektywny porządek moralny, obejmujący normy sprawiedliwości i miłości porządkujących zachowania całości społecznej względem całego społeczeństwa, jednakowoż wewnętrzna struktura społeczności zawodowej jak również w odpowiednio zawężonym zakresie autonomicznym członków tejże społeczności. Na tej podstawie powstała sieć społeczna układów wewnątrz zawodowych, które warunkują z kolei obszerny zestaw zagadnień etycznych w zakresie wzajemnych zachowań poszczególnych grup społeczno – zawodowych. Przez związki zawodowe rozumie się organizacje skupiające i reprezentujące prawnie pracowników najemnych danego zawodu celem obrony ich interesów gospodarczych i społecznych ma rynku pracy. Czuwają nad wykonaniem umów przez obydwie strony oraz organizują akcje gospodarczo społeczne zmierzające do do zaspokojenia różnorodnych potrzeb swoich członków.



gr 2
2. chrześćijańska etyka społeczne- nie uznaje rozszczepienia etyki na dwie niezależne od siebie całości: etykę indywidualną i etykę społeczną. Jednak niezależnie od tego etyka społeczna bywa traktowana oddzielnie. Zasady: istnienie boga stwórcy swiata i człowieka, istnienie psychofizycznej natury człowieka dzięki czemu człowiek jest substancją rozumną i wolną czyli osobą zdolną do poznawania realnych konkretnie istniejących zjawisko zaś zmiennych bytów w ich istotowych strukturach i do budowania na tej podstawie racjonalnie uzasadnionej wiedzy.

3. problemy etyczne w zawodzie socjologa czy cos takiego
Badacz powinien zabiegać o publiczne zaufanie i współpracę z ogółem społeczeństwa, dążyć do tego, aby upowszechnia sie uzasadnione przekonanie, że badania są prowadzone uczciwie, obiektywnie, bez szkody dla osób badanych. Badacz powinien szanować prawo badanych do prywatności, zachowywać poufne informacje wyłącznie do użytku wewnętrznego instytucji prowadzącej badania, w stosunkach z innymi badaczami kierować się zasadą uczciwej konkurencji, dbać o wysoki poziom metodologiczny swojej pracy i jawności warsztatu. ponieważ socjologia z konieczności obejmuje badanie jednostek, grup, organizacji i społeczeństw, te zasady dostępu i jawności mogą w niektórych wypadkach popaść w konflikt z ogólniejszymi etycznymi wymogami uwzględniania praw zleceniodawców i respondentów do prywatności oraz z wymogiem respektowania integralności, godności, autonomii zleceniodawców i respondentów. Możliwość tego konfliktu i pragnienie jego regulacji jest jednym z powodów ustanowienia kodeksu etycznego
Lub ( nei wiem które dobre)
Różnice zamożności władzy i statusu społecznego pomiedzy socjologami a respondentami i zleceniodawcami mogą być zarówno odzwierciedleniem problemów związanych z równością bądź nei równością stron w procesie badawczym jak i przyczyn tego rodzaju problemów. Nie odpowiednie działania pojedynczego badacza lub zespołu badawczego mogą tez uniemożliwić lub utrudnić wszystkim innym socjologom a także badaczom z pokrewnych dziedzin przyszły dostep do określonej kategorii respondentów. Socjologowie nie powinni wykorzystywać swej pozycji do celów oszustwa lub jako pretekst dla zbieranai informacji wywiadowczych dla jakiekolwiek organizacji lub rządu, nei powinnu wprowadzać błąd respondentów co do celu z jakim badania są realizowane. Jednostki których dotyczy badanie korzystaja z praw do ochrony anonimowości ich biografii. Proces realizacji badania naukowego nei może narażać respondentów na znaczące ryzyko poniesienia jakiejkolwiek osobistej szkody . w celu uzyskanai świadomej i dobrowolnej zgody na udział w badaniach oraz naruszenia prywatności soch. Powinni podejmowac działania odpowiadające obowiązującym zwyczają. Socjologowie powinni uwzględnić wszytki możliwe zagrożenia dla poufności prowadzonyc badań. Socjologowie powinni stosowac się do odpowiednich wymogów formułowanych przez instytucje

5. krytyka etyki zawodowej, albo kodeksów zawodowych
Etyka zawodowa Aktywność zawodowa pod względem postrzegania zakazów lub nakazów, problem jest nierozwiązalny. Mówienie o etyce zawodowej jest bezsensowne, nie istnieja takie reguły, które obowiązywałyby w innych wymiarach życia społ. Nie istnieją takie zakazy które nie obowiązywałyby w życiu zawodowym. Sytuacje są możliwe do uchwycenia i nie ma potrzeby tworzyć nowego nurtu.
Z funkcjonowaniem związków zawodowych łaczą się wszakze pewne zjawiska, które stały się przedmiotem krytyki. Zarzuca się związkom dążenie do zmonopolizowania swej pozycji w świecie pracy ze szkodom dla innych organizacji zawodowych w podobny sposób jak to czynią kartele i trusty na szczeblu przedsiębiorców. Partykularyzm klasowy w usiłowaniu wymuszania maksymalnych płac pracowniczych nawet ze szkoda dla życia gospodarczego całego społeczeństwa na wzór dążenia kapitalistów do maksymalnego zysku pieniężnego. Istotny sens tych zarzutów sprowadza się ostatecznie do tego że związki zawodowe w krajach kapitalistycznych uległy duchowi ideologii kapitalistycznej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Pią 19:30, 17 Cze 2011    Temat postu:

to co mi sie udało znaleść - to są teksty i wykłady moze komuś sie przyda, nie mam tylko jeszcze tradycji świeckiej, mógłby ktos pomóc?? chociaz miejwiecej co tam ma byc no i jak ktos się nie zgadza z którąś z moich odp to niech da znać, nie jestem ich pewna
ps. co do nastrojów, średnio i nie ma innej opcji niz te pytania - chociaz to i tak nie gwarancja zdania


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Grispit



Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Łódzkie

PostWysłany: Pią 20:12, 17 Cze 2011    Temat postu:

Tradycja świecka to Hobbes i Locke , tak przynajmniej ja pisałem . Nie ma tego w kserówkach , było na wykładach . Powodzenia Wam życzę !

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island