Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
HMS
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Czw 13:11, 10 Lip 2008    Temat postu:

WEBER
Jedną z podstawowych zasług Webera jest umocowanie metodologii nauk społecznych. Odrzucał pozytywistyczną koncepcję nauk społecznych jako nauk przyrodniczych .Postulował, aby nadać naukom społecznym ścisły i obiektywny charakter poprzez opracowywanie specyficznej dlań metodologii i filozofii nauki (np. koncepcja typów idealnych), opisywanie ich jak najbardziej precyzyjnym językiem (wprowadził wiele do dziś użytecznych pojęć) oraz prowadzenie zakrojonych na szeroką skalę badań historyczno-porównawczych.
Swoją teorię socjologiczną Weber buduje na pojęciu działania społecznego (działania jednostek). Od innych zachowań ludzkich odróżnia je to, że działający podmiot wiąże z nim subiektywny sens. Operacja rozumienia (Verstehen) jest możliwa tylko w odniesieniu do działań racjonalnych. Weber wierzył jednak, że człowiek w większości przypadków nie zachowuje się racjonalnie. Dlatego też postulował badanie ludzkich zachowań poprzez zestawianie ich z w pełni racjonalnymi i logicznie spójnymi typami idealnymi. Badacz miał wyciągać wnioski na podstawie różnic między typem idealnym, a faktycznym działaniem. W odniesieniu do działań afektywnych, opierających się na stanach uczuciowych, pomocna jest też empatia, do tradycjonalnych zaś - pamięć historyczna.
Pojęcie działania racjonalnego jest kluczem do zrozumienia procesu racjonalizacji, charakterystycznego dla kultury zachodniej. Nastawienie na racjonalność jest tym, co wyróżnia etykę protestancką rozwijaną przez wywodzący się z kalwinizmu purytanizm. Weber stawia tezę, że kierunkiem rozwoju społeczeństwa zachodniego jest odchodzenie od tradycji i rozszerzenie obszarów, w których dominuje myślenie i działanie o charakterze racjonalnym. Proces ten Weber określał jako odczarowywanie świata - niszczenie świata opartego na magii. Wyrazem tych przekonań są zwłaszcza analizy Webera dotyczące biurokracji. Słynna jest jego teza o wyższości protestanckich świąt Wielkiej Nocy nad katolickim Bożym Narodzeniem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Czw 13:31, 10 Lip 2008    Temat postu:

No wszystko ładnie i pięknie ale jakie poglądy przejął od protestantów konkretnie? ktoś wie?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Czw 13:47, 10 Lip 2008    Temat postu:

No właśnie nie mogę nigdzie tego znaleźć

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Czw 13:50, 10 Lip 2008    Temat postu:

Ja wiem gdzie ale tego nie mam...........pamiętacie kserówki od Sitka? to chyba był Mika lub coś innego.....było tam dużo napisane o Weberze i Marksie w odniesieniu do protestantyzmu....na 100% jeśli ktoś z was to jeszcze ma można z tego sklecić parę słów i pytanie odfajkowane.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Czw 13:51, 10 Lip 2008    Temat postu:

Poszukam w domu.
A coś o fuknc. antropologicznym ma ktoś w swoich notatkach ????


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Czw 14:08, 10 Lip 2008    Temat postu:

ja mam tylko:
funkcjonalistyczna antropologia społeczna powstała w W. Brytanii za sprawa A.R.Radcliffe-Browna. Orjętacje tę łączy tendencja do rozpatrywania kultury jako mniej lub bardziej zintegrowanej całości oraz przekonanie, że punktem wyjścia każdego antropologa musi być praca badawcza w terenie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Czw 14:19, 10 Lip 2008    Temat postu:

Dobra a teraz gwóźdź programu odnośnie HMS-u skoro ma być na godzinę
15.15 to jak do kurwy nędzy ma go napisać 4 grupa skoro od 14.45 do 17.45 mamy warsztaty z metod?

Rolling eyes


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wojtek



Dołączył: 27 Gru 2006
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 15:04, 10 Lip 2008    Temat postu:

pojechana uczelnia że hej...nie mogi tej sesji rozplanowac od początku czerwca... teraz kurwde ani wyników ani nic każdy ma nas głęboko...moi znajomi juz dawno maja wakacje

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Aro:)



Dołączył: 08 Lut 2007
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 15:12, 10 Lip 2008    Temat postu:

Ta szkoła jest zryta na maksa!!! Mam już jej serdecznie dośc...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 15:14, 10 Lip 2008    Temat postu:

całkowicie się z wami zgadzam

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zuza



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 15:36, 10 Lip 2008    Temat postu:

Ja chce żeby to było juz za nami bałagammmmmmm niech ta katorga się skończy mam dość nauki

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Pią 12:50, 11 Lip 2008    Temat postu:

Magda napisał:
Poszukam w domu.
A coś o fuknc. antropologicznym ma ktoś w swoich notatkach ????


Hej i znalazłaś coś w domku odnośnie Webera i jego protestanckich poglądów Mr. Green ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Pią 12:58, 11 Lip 2008    Temat postu:

Ja napisze co to funkcjonalizm antropologiczny bo niektórzy go mylą z funkcjonalizmem socjologicznym

Jest to jeden z głównych kierunków teoretycznych antropologii, powstały w latach 20 XX wieku, polegający na założeniu,że każde nawet najmniejsze zjawisko kulturowe ma jakąś funkcję ważną dla całości systemu społecznego. Twórcami i głównymi przedstawicielami tej orientacji badawczej byli brytyjscy antropolodzy Bronisław Malinowski i Alfred Reginald Radcliffe-Brown.
Podstawowe założenia
-sprzeciw wobec propozycji ewolucjonistycznych, jako nazbyt spekulatywnych

- sprzeciw wobec dyfuzjonizmu antropologicznego, ze względu na przypisywanie przez niego ważnej roli formom wytworów kulturowych przy ignorowaniu ich funkcji

-nacisk na badania empiryczne

-traktowanie kultury jako narzędzia zaspokajania ludzkich potrzeb

-traktowanie społeczeństwa jako organizmu złożonego z części, z których każda pełni określoną rolę z punktu widzenia zapewnienia optymalnej adaptacji

To by było na tyle....jest trochę więcej ale myślę,że nie warto pisać bo reszta to zawiły, naukowy bełkot Rolling eyes


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Pią 16:51, 11 Lip 2008    Temat postu:

Wiecie co a ja tak sobie myślę, że w odniesieniu do Webera to może nie chodzi o protestantów tylko o pozytywistów???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Wto 11:26, 15 Lip 2008    Temat postu:

Możecie mi powiedzieć kiedy i o której godzinie mamy wpisy z hms-u?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gosia413



Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ostrzeszów

PostWysłany: Śro 11:59, 16 Lip 2008    Temat postu:

wyniki z HMS-u są w piątek, a wpisy w sobote o godz. 17, nie pamiętam której sali, pozdro :*

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Pią 13:33, 18 Lip 2008    Temat postu:

niech ktos wrzuci pytania z hms z egzaminu ;p

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 17:14, 18 Lip 2008    Temat postu:

słyszałam ze z komunikacji i słuzb zdało ogólnoe ok 40 osób nie mam wyników wszystkich kolezanka spisała tylko parę bo nie maiała czasu!
202260-3
202926-3
202862-3
202409-3
202334-3.5
202342-3
-


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 17:17, 18 Lip 2008    Temat postu:

jutro bede osobiście to wrzuce jeżeli nikt mnie nie wyprzedzi

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
monia



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 19:11, 18 Lip 2008    Temat postu:

a te wpisy to powaznie o 17 ??? [bezsensu 5 godz czekac jak wpisy z mikrostruktur maja byc od 10;/]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
monia



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 20:36, 18 Lip 2008    Temat postu:

no i gdzie te wyniki???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wojtek



Dołączył: 27 Gru 2006
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 20:40, 18 Lip 2008    Temat postu:

A Ty Monia kiedy pisałaś HMS?Razz na sali Cię nie widziałem:P heh

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
monia



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 20:54, 18 Lip 2008    Temat postu:

;] ooojjj to chyba źle widziałeś pisałam 12lipca

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wojtek



Dołączył: 27 Gru 2006
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 8:21, 19 Lip 2008    Temat postu:

Wyniki z HMS-u Na stronie instytutu:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zielu85



Dołączył: 26 Sty 2007
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce/Wrocek

PostWysłany: Czw 13:01, 24 Lip 2008    Temat postu:

kiedy jest poprawka? pamiętam że na egzaminie był podany termin...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Basieńkaa



Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 16:07, 25 Lip 2008    Temat postu:

20.09

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Asia :)



Dołączył: 17 Lis 2006
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 12:38, 26 Lip 2008    Temat postu:

a godzina juz podana jest?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
neudora



Dołączył: 23 Gru 2006
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Mirków

PostWysłany: Wto 10:13, 29 Lip 2008    Temat postu:

Służby piszą o 13.45 w sali 240 wcześniej pisze komunikacja ale nie pamiętam czy o 12? sala też 240

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Emilia87



Dołączył: 12 Lut 2007
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biała

PostWysłany: Śro 16:04, 06 Sie 2008    Temat postu:

zapewne i tak jest juz na to za pozno, ale ile procent roku musi zdac zeby egzamin byl wazny?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
acia



Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 19:22, 10 Sie 2008    Temat postu: przykaladowe pytania z hms, które były na egzaminie

Rodzina wg Engelsa
Doktryny prawne
Funkcjonalizm
Hobs i Locke
Prawo 3stanów
Poglady Spensera
Zalożenia Boasa
Antropologizm socjologiczny Schmita
Pogląd o socjologi w Oświeceniu
Założenia socjografii amerykańskiej

i te co były wczesniej podane


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Asia :)



Dołączył: 17 Lis 2006
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 15:39, 20 Sie 2008    Temat postu:

hej wszystkim pasuje poprawka 20 wrzesnia? mi ten termin nie odpowiada i gdyby byl ktos jeszcze to moze napisalibysmy o ustalenie drugiego terminu. czekam na odpowiedz Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zuza



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 23:02, 24 Sie 2008    Temat postu:

słuchajcie ja wyczytałam że 13 niby jest poprawka tutaj czytam że jest 20 to jak to jest przecież do 23 prawdopodobnie jest sesja poprawkowa hehe jak ona sobie wyobraża to sprawdzić w 3 dni ja juz nic nie kumam!!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Emilia87



Dołączył: 12 Lut 2007
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biała

PostWysłany: Pon 17:58, 25 Sie 2008    Temat postu:

na stronie instytutu jest podane ze poprawka 20.09 o 13.45 w s.240 i sadze ze tego nalezy sie trzymac

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 19:07, 07 Wrz 2008    Temat postu:

Witam Jak ktoś trafił na inny zestaw niz jest na forum- to niech umieści !!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zuza



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 17:55, 11 Wrz 2008    Temat postu:

Bardzo prosimy podajcie pytania jakie mieliście

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
PAula_03



Dołączył: 07 Lis 2006
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Pią 14:33, 12 Wrz 2008    Temat postu:

pamietam niestety tylko 2 pytania z zestawu:
1. typologia samobojstw wg. Durkheima
2. socjologiczna teoria Adama Smitha


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
nowy



Dołączył: 24 Paź 2006
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gryfów Śląski

PostWysłany: Sob 8:15, 13 Wrz 2008    Temat postu:

Dawno było i już się nie pamięta.. poza tym prawie nic nie wiedziałem ale na pewno jedno to było "o rozwoju rodziny według Engelsa", a drugie o ile pamiętam dobrze to coś o Boasie.. chyba ta jego cała koncepcja :p

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Edytka:)
Bywalec


Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 111
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciechów

PostWysłany: Sob 8:38, 13 Wrz 2008    Temat postu:

a orientuje się ktoś ile bylo zestawów??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Pon 9:16, 15 Wrz 2008    Temat postu:

Hehe jeśli chodzi o zestawy to moim zdaniem było ich całkiem sporo:P,a nawet więcej....generalnie to był cały Szacki z nielicznymi ustępstwami....Pytania w niektórych zestawach powtarzały się...najwięcej było pytań dot. sztandarowych person w HMS-ie:P

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
monia



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 17:02, 17 Wrz 2008    Temat postu:

może się przyda dwa pierwsze to moje pytania jeszcze miałam hobbeaa i lockea ale to juz tu jest i rodzine wg engelsa /pozostale to jest to co niby sami mielismy przeczytac z szackiego

Podstawowe założenia socjologizmu:
- społeczeństwo jest rzeczywistością swoistą, różną od rzeczywistości materialnej i psychologicznej
- rzeczywistość społ. jest podstawową sferą życia ludzi i wyznacza wszystkie procesy życiowe człowieka wraz z poznaniem, postrzeganiem i uczuciami
- zjawiska psychiczne są całkowicie wyznaczone przez społeczeństwo w którym jednostka żyje

Historyzm: Boas i jego szkoła
Uczony ten jest przez wielu autorów uważany za twórcę antropologii jako nauki
Spór z dziedzictwem ewolucjonizmu
Boas cieszył się zasłużoną sławą czołowego antyewolucjonisty i był rzeczywiście najbardziej bodaj konsekwentnym krytykiem ewolucjonizmu . Boasowska krytyka ewolucjonizmu była dwukierunkowa. 1; znajdujemy u niego tezę, że teorie w rodzaju tych, jakie budowali ewolucjoniści, są w naukach społecznych przedwczesne; 2, twierdził on, że takie teorie są w nich w ogóle niemożliwe ze względu na wyjątkową złożoność przedmiotu, jakim te nauki się zajmują.
Pierwsza linia krytyki ewolucjonizmu polegała na dowodzeniu, że odkrycie praw rządzących światem kultury będzie możliwe dopiero po zbadaniu poszczególnych kultur:
druga linia antyewolucjonistycznej argumentacji, skierowana przeciwko samej koncepcji nauki o kulturze jako przedsięwzięcia mającego na celu odkrycie praw.
antropologia jest nauką historyczną w tym sensie, że zajmuje się tylko indywidualnościami czy też jednostkami historycznymi, jakimi są poszczególne kultury
Każdą kulturę należy mierzyć jej własną miarą, badać niejako od wewnątrz, starając się wniknąć we właściwe jej warunki psychologiczne, środowiskowe i historyczne, nie wartościując jej za pomocą kryteriów obcych jej „geniuszowi".
Na tym polegała słynna Boasowska zasada relatywizmu kulturowego będąca skuteczną bronią przeciwko etnocentryzmowi i nietolerancji zakorzenionym w myśleniu potocznym oraz wielu doktrynach społecznych
Antropologa powinna interesować nie tylko kultura, ale i to, jak reagują na nią jednostki poddane jej działaniu

Antropologia a socjologia

1. Po pierwsze, na terenie antropologii znajdują swe bezpośrednie przedłużenia istotne dla socjologii dyskusje teoretyczne i metodologiczne a poszczególne poglądy antropologiczne wywarły zauważalny wpływ na kierunek rozwoju refleksji teoretycznej w socjologii.
2. Po drugie, antropologowie- nie zajmują się koniecznie tzw. społeczeństwami pierwotnymi , lecz wcale często uważają się za powołanych do wypowiadania się o społeczeństwie współczesnym i społeczeństwie w ogólności.
3. Po trzecie, antropolog XX wieku coraz rzadziej ma do czynienia z izolowanymi społecznościami „tradycyjnymi", coraz częściej natomiast z problematyką ich rozkładu, modernizacji, kontaktu kulturowego itd., i na tym polu nieuchronnie spotyka się z socjologiem.
4. Po czwarte, w antropologii ukształtowało się nowoczesne pojęcie kultury, bez którego - nie potrafi się już dzisiaj obejść żadna nauka społeczna

Funkcjonalizm jako „socjologizm": Radcliffe-Brown
Radcliffe-Brown dość wyraźnie wyróżniał zasadnicze aspekty każdego systemu społecznego: „(a) strukturę społeczną; (b) ogół społecznych praktyk; (c) szczególne sposoby myślenia i odczuwania, co do których możemy wnioskować że są związane ze społecznymi praktykami i tworzącymi strukturę społeczną stosunkami"1. Radcliffe-Brown stwierdzał przy tym jednoznacznie, iż najważniejszy jest pierwszy z tych trzech aspektów, orzekając o „funkcjonalności" wierzeń i praktyk ze względu na to, czy i jak przyczyniają się do umacniania określonej struktury
Nacisk na problematykę struktury społecznej doprowadził Radclif-fe-Browna do rzadkiej wśród antropologów odmowy traktowania kultury jako autonomicznego przedmiotu badań: Uważał psychologię za pozbawioną znaczenia dla antropologa społecznego
Swego rodzaju odpowiednikiem pojęcia „struktura" było dla tego autora pojęcie „organizacja"; o ile to pierwsze odnosiło się do określonego układu osób, o tyle to drugie odnosiło się do określonego układu czynności.

Funkcjonalizm jako „psychologizm": Malinowski
Malinowski pytał raczej o to, w jaki sposób istnienie ładu społecznego służy zaspokajaniu naturalnych potrzeb ludzkich Podporządkował strukturę społeczną kulturze, która była dlań centralną kategorią teorii społeczeństwa
punktem wejścia teorii Malinowskiego był organizm biologiczny wyposażony w pewien zespół trwałych potrzeb, czyli - „natura ludzka". „Teoria kultury - musi się oprzeć na biologicznych faktach "poza tym nie można sobie wyobrazić teorii bez określonej koncepcji człowieka
kultura służyła zaspokajaniu podstawowych potrzeb biologicznych.
Malinowski wymieniał siedem takich potrzeb: metabolizm, reprodukcję, odpowiednie warunki fizyczne, bezpieczeństwo, ruchliwość, rozwój i zdrowie. Miało im odpowiadać siedem podstawowych imperatywów kulturowych: zaopatrzenie, małżeństwo i rodzina (system pokrewieństwa), mieszkanie i ubranie, ochrona i obrona, aktywność i komunikacja, przyuczanie i szkolenie, higiena.
W wypadku gatunku ludzkiego proces zaspokajania owych biologicznych potrzeb podstawowych wy-
twarzą nową kategorię potrzeb, które Malinowski nazywał potrzebami instrumentalnymi. Wymieniał cztery takie potrzeby:
(1) kulturowy zestaw narzędzi i dóbr konsumpcyjnych musi być wyprodukowany, wykorzystywany, utrzymywany i zastąpiony nowymi wytworami;
(2) zachowanie ludzkie pod względem jego technicznych, zwyczajowych, prawnych czy moralnych nakazów musi być skocfyfikowane, uregulowane w działaniu i zaopatrzone w sankcje;
(3) materiał ludzki, dzięki któremu każda instytucja utrzymuje się, musi być odnawiany, kształtowany, ćwiczony i wyposażony w pełną wiedzę o tradycji plemiennej;
(4) w ramach każdej instytucji władza musi być określona i dysponować środkami zapewniającymi pełne wykonywanie jej poleceń"1.
Zaspokajaniu tych potrzeb służą gospodarka, kontrola społeczna, wykształcenie i organizacja polityczna.
obok potrzeb instrumentalnych rodzaju potrzeb „pochodnych", a mianowicie o potrzebach integratywnych, którym odpowiadają integratywne imperatywy kultury: nauka, magia, mit, religia i sztuka.

) Funkcjonalizm jako orientacja swoista

Charakterystyczna dla wielu przedstawicieli funkcjonalizmu wydaje się tendencja do zamazywania własnej teoretycznej odrębności i przedstawiania siebie jako rzeczników socjologicznej „nauki normalnej".
Dokonując rekonstrukcji funkcjonalizmu jako swoistej orientacji socjologicznej, wypada pamiętać przynajmniej o czterech rzeczach.
1. istniało wiele różnych wariantów funkcjonalizmu, nie da się sporządzić żadnego dłuższego zestawu twierdzeń, które byłyby tak samo wyraźnie akceptowane przez wszystkich socjologów, uważanych powszechnie za funkcjonalistów.
2. funkcjonalistyczna refleksja teoretyczna sytuowała się na rozmaitych poziomach ogólności, ograniczając się w wielu wypadkach do szczegółowej problematyki takich lub innych subdyscyplin socjologicznych i stroniąc od podejmowania explicite zasadniczych spraw makrosocjologii, w której prze słanie każdej teorii jest zawsze nalepią czytelne.
3. wbrew zakorzenionemu stereotypowi, nie można stawiać znaku równości między funkcjonalizmem a poglądami Talcotta Parsonsa.
4. Po czwarte, istnieją głębokie różnice pomiędzy funkcjonalizmem socjologicznym a funkcjonalizmem, jaki wcześniej ukształtował się w antropologii społecznej
Holizm

starali się przedstawić społeczeństwo jako powiązaną wewnętrznie całość. Ten zwrot miał, jak się wydaje, dwa zasadnicze źródła.
1. nowoczesny funkcjonalizm socjologiczny musiał być zainteresowany dostarczeniem teoretycznego oparcia badaczom, reprezentującym rozliczne działy socjologii szczegółowej, nie zaś tylko rekonstrukcją makrosocjologii.

2. mógł w coraz większym stopniu korzystać z dorobku ogólnej teorii systemów, czego liczne ślady znajdujemy także w jego terminologii.
Socjologizm metody funkcjonalnej
Zainteresowanie systemem społecznym jako całością nie czyni funkcjonalistów socjologistami w tym sensie, że społeczeństwo jest rzeczywistością sui generis. funkcjonaliści są socjologistami metodologicznymi, a to w tym znaczeniu, że zmierzają do wyodrębnienia swoistej kategorii faktów społecznych i analizę zachowania się jednostek podporządkowują zadaniom wynikającym z badania tych faktów

Wyjaśnianie funkcjonalistyczne
Holizm jest koniecznym, lecz niewystarczającym warunkiem funkcjonalizmu. Również posługiwanie się pojęciem systemu, a nawet funkcji, nie stanowi jeszcze o jego teoretycznej odrębności. Aby można było z sensem mówić o funkcjonalizmie, musi pojawić się pewien szczególny sposób rozbudowania zjawisk społecznych zaliczonych do danego systemu. Ów sposób polega, 1, na założeniu, iż każde zjawisko pełni w tym systemie określoną funkcję 2, na domniemaniu, iż wskazanie tej funkcji jest tożsame z wyjaśnieniem danego zjawiska
Wyjaśnienia funkcjonalistyczne mają charakter mniej lub bardziej teleologiczny.
Wymogi funkcjonalne
Skoro wyjaśnienie zjawiska społecznego wymaga odniesienia go do systemu społecznego i rozpatrzenia go ze względu na funkcje, jakie w tej całości wypełnia, dla funkcjonalistów naturalne było pytanie, czy każdy system społeczny nie posiada pewnych stałych potrzeb, wymagających bezwzględnie zaspokojenia. W zmodyfikowanym funkcjonalizmie socjologicznym teza o niezbędności konkretnych elementów kultury została zastąpiona tezą, że niezbędne jest tylko wypełnianie pewnych funkcji. Te same funkcje mogą jednak pełnić różne konkretne elementy i - odwrotnie - te same konkretne elementy mogą w różnych warunkach pełnie rozmaite funkcje.

Ład społeczny głównym przedmiotem zainteresowania
Wbrew opinii niektórych swoich krytyków, funkcjonalizm bynajmniej nie musi eliminować ze swego obrazu świata społecznego zjawisk niepokoju i zmiany, nie jest jednak w żadnym razie taką teorią, która właśnie na nich skupiałaby swoją uwagę. Wprost przeciwnie, funkcjonalizm przedstawia społeczeństwo w stanie „ładu", „równowagi" czy też „homeostazy

Ahistoryzm

Charakterystyczny dla funkcjonalizmu wydaje się jego ahistoryzm czy też formalizm. Budowane przez funkcjonalistów schematy teoretyczne miały mieć z założenia zastosowanie uniwersalne, miały się odnosić zarówno do społeczeństw pierwotnych, jak i do współczesnych społeczeństw przemysłowych

Funkcjonalizm był mocno zakorzeniony w socjologicznej tradycji. W socjologii amerykańskiej reprezentował swego rodzaju powrót do problematyki, którą żyła socjologia europejska początku XX wieku . Ten związek z tradycją umacniał niewątpliwie wspomniane wcześniej przekonanie funkcjonalistów, że reprezentują oni jak gdyby „naturalną" postawę socjologiczną.
Stosunek funkcjonalizmu do tradycji był wysoce selektywny,


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zuza



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 18:23, 17 Wrz 2008    Temat postu:

jest tylko 3 zestaw uzupełniony ja sobie poukładałam i zrobiłam resztę jak ktoś bedzie chciał to proszę!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zuza



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 18:25, 17 Wrz 2008    Temat postu:

Zestaw 1

1. Najwazniejsze poglady socjologiczne H. Spensera.
-spoleczenstwo SA bytami z różnorodnymi czesciami, dlatego następują ciagle zmiany, lecz posiadaja trwale instytucje i to co nazywamy cialem zbiorowym. Można porównać do organizmow żywych.
- stan równowagi: polecz. SA nadorganizmami, agregatami żyjącymi w określonym środowisku naturalnym i w srod innych społeczeństw SA czescia przyrody i dokonuja wymiany energii ze środowiskiem a wszystko to w dazeniu do równowagi. Dazenie to przybiera postac walki o byt, a jej naturalnym czynnikiem walki jest strach.Spoleczenstwo wytwarza urzedy i instytucje które musza współdziałać (instytucje domowe, obrzedowe, zawodowe, polityczne, przemysłowe.)

2. Socjologia amerykańska
Socjologia amerykańska

• Pierwsza katedra socjologii w USA (Chicagowska)
• Amerykanie są innym społeczeństwem niż Europejczycy o innych problemach
• Amerykanie robili coś na wielką skalę
• Społeczność wiejska inna niż europejska
• Amerykanom była obca socjologia inaczej niż w europie
• Jak się zabrali za socjologie to w sposób poznawczy czyli empiryczny
• Robert, Helene, Lynd, Werner

Początkowo amerykańska socjologia przejęła koncepcje europejskie w podejściu do problemów związanych z urbanizacją i industrializacją, ale wkrótce mogła pochwalić się własnymi osiągnięciami: jednym z nich było szerokie wykorzystanie technik ilościowych, statystycznych, drugim zaś wypracowanie nowego podejścia badawczego zwanego interakcjonizmem. Polegało ono na zainteresowaniu procesami, dzięki którym społeczeństwo trwa i zmienia się, a które zachodzą na poziomie mikro, w bezpośrednich kontaktach ludzi ze sobą.


3. Prawo 3 stadiów Comt’a
a) Teologiczne- Obejmuje czasy starożytne średniowiecza stadium, którym celem było badanie wewnętrznej natury istot. Pierwszych i ostatecznych przyczyn czyli poznanie absolutne istotniejsze było dla Comte’a jak ludzie wyobrażali sobie świat, przekłada się na ustroje społeczne. Wszystkie zjawiska były działaniem podmiotów nadnaturalnych. Najwyższym rozwinięciem tych teorii był monoteizm.
b) Metafizyczne- Stadium przejściowe znalazło apogeum w czasie rewolucji francuskiej i filozofii oświecenia. Zburzyły te wyobrażenie ustroje które zostały zbudowane w stadium I ale charakter tej fazy był destrukcyjny, doszło do upadku władzy autorytetu klas religii. W to miejsce nie pojawia się jakikolwiek system idei który mógłby jednoczyć ludzkie umysły Pojawiły się nauki ścisłe, stadium to było przekształceniem I stadium gdzie nadnaturalne podmioty zostały zastąpione podmiotami abstrakcyjnymi siłami które sa w stanie tworzyć różne zjawiska.
c) Pozytywne- Opisując ją używał czasu przyszłego. Zwycięstwo altruizmu nad egoizmem. Koniec z wojnami panuje pokój, rozwój kultury. Ustrój który zapanuje będzie industrialny ludzkość osiągnie wyżyny swoich możliwości pod względem intelektualnym o organizacyjnym Umysł ludzkości będzie się tylko skupiał na odkryciu praw zjawisk i będzie to czynił za pomocą obserwacji dobrze połączonej z rozumowaniem uzna niemożliwość osiągnięcia celów poznania stadialnych w pozostałych stadiach. Umysł ludzki idzie spontanicznie w kierunku stadium pozytywnego.
4. Poglądy Dukheima
Nawiązywał do pozytywistycznej koncepcji nauk płynącej z tradycji Comte'a.

Z nauką mamy do czynienia kiedy:
- określimy elementarne fakty jakimi będziemy się zajmować i ich składowe
- opracujemy metody obserwacji tych faktów, stawiania i weryfikowania hipotez

Doświadczenie jednostki nie jest dane nauce.
Durkheim starał się stawić socjologię jako autonomiczną dziedzinę.
2 warunki autonomii:
- musi mieć przedmiot badań
- musi mieć właściwą metodę badań

Skutek: socjologia jako nauka o faktach społecznych

Definicja faktu społecznego Durkheim'a:
faktem społecznym jest wszelki sposób działania, ustalony lub nie, zdolny do wywierania na jednostkę przymusu zewnętrznego, lub inaczej, który jest powszechny w danym społeczeństwie zachowując własną egzystencję, niezależną od przejawów indywidualnych.

Przykłady: moda, język, religia, prawo
Fakty społ. to stany świadomości zbiorowej. Są obiektywne wobec jednostki, ponieważ ona ich nie tworzy, zostały jej narzucone. Są zewnętrzne.
Przymus zachodzi, gdy nie chcemy zaakceptować faktu społ. Opór i przymus jest doświadczany, gdy wywołują go inne jednostki. Te jednostki są narzędziem przymusu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zuza



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 18:27, 17 Wrz 2008    Temat postu:

Zestaw 2

1. Wedłu Spensera przedmiot socjologii to zjawisko masowe i typowe składajace się na przebieg rozwoju społeczeństwa. Rozwój dokonuje się niezaleznie od indywidualnych cech jednostek. Fakt społeczny ustalamy pośrednio. Zadaniem socjologii jest zastosowanie praw ewolucji do społeczeństwa W wyniku tych procesów dochodzi do zerowej materii ludzkiej stąd zmiany. Zjawiska społeczne sa nastepstwem współdziałania organizmów.
a)Przebieg i procesy rozwojowe- zjawiska społeczne
1. Czynniki wpływające na rozwój społęczenstwa
2. Uogólnienia empiryczne wynikające z porównań rożnych społeczeństw i kolejnych faz rozwojowych tego społeczenstwa. W ich obrębie teorie kultury.
3. Rozważania na temat budowy społeczenstwa socjologicznego. Zjawiska masowe i typowe skłądające się na przebieg rozwoju społeczeństwa.
Spencer przedstawia trudności wynikające z tego że nie ma odpowiednich narzędzi. Usprawnienie i podniesienie jakości pracy socjologów.
b)Czynniki zewnętrzne i wewnętrzne oraz pierwotne i wtórne.
c) Spencer wiązał rozumienie początku rozwoju społeczeństwa z poznaniem cech człowieka pierwotnego. Jego zdaniem socjologia ma 2 spojrzenia badań
1. powinna zająć się budowaniem teorii rozwoju społeczeństwa
2. powinno zając się budowaniem teorii organizacji społeczeństwa..

2. Jest to jeden z głównych kierunków teoretycznych antropologii, powstały w latach 20 XX wieku, polegający na założeniu,że każde nawet najmniejsze zjawisko kulturowe ma jakąś funkcję ważną dla całości systemu społecznego. Twórcami i głównymi przedstawicielami tej orientacji badawczej byli brytyjscy antropolodzy Bronisław Malinowski i Alfred Reginald Radcliffe-Brown.
Podstawowe założenia
-sprzeciw wobec propozycji ewolucjonistycznych, jako nazbyt spekulatywnych

- sprzeciw wobec dyfuzjonizmu antropologicznego, ze względu na przypisywanie przez niego ważnej roli formom wytworów kulturowych przy ignorowaniu ich funkcji

-nacisk na badania empiryczne

-traktowanie kultury jako narzędzia zaspokajania ludzkich potrzeb
-traktowanie społeczeństwa jako organizmu złożonego z części, z których każda pełni określoną rolę z punktu widzenia zapewnienia optymalnej adaptacji

3. PRAGMATYZM SPOLECZNY
Poglad tworzacy koncepce czlowieka jako podmiou dzialajacego, bedacego wspoltworca istniejacego stanu rzeczy, czlowieka stajacego sie tym czym jest w procesie interakcji ze srodowiskiem ktorego jest czescia. Ujmowal spoleczenstwo w kategoriach dzialalnosci, ciaglej zmiany spolecznej jednostek napotykajacych w kolejnych sytuacjach problemy i rozwiazujacych je przez znajdowanie nowych srodkow adaptacji.
COOLEY
Uwazla ze spoleczenstwo i jednostki to nie dwa oddzielne zjawiska, lecz po prostu aspekt kolektywny i aspekt dystrybutywny jednej i tej samej rzeczy. Ludzkie stosunki rozwijaja sie przez komunikowanie sie a takze rozwija sie osobowosc, czyli powstaje jazn odzwierciedlona (posiadanie wlasnego ja). Roznice psychiczne miedzy ludzmi daja sie wytlumaczyc nie przez bilogiczna dziedzicznosc, lecz przez roznice miedzy systemami komunikowania sie, w jakich zyly i zyja jednostki. W zyciu spolecznym doniosle znaczenia maja zjawiska bezosobowe, istnieja one w ludzkim umysle , ale musza byc badane ze stanowiska bezosobowego. Dla Coolley'a czlowiek jest "moelkułą społeczeństwa" .Prawo to powduej, ze ludzie z koniecznosci ciaza ku swoim bliskim.


4. Według Durkheima samobójstwo jest aktem społecznym wynikającym ze stanu grupy społecznej, w której jednostka uczestniczy. Podstawowy mechanizm rodzący samobójstwo w jego społecznym wymiarze związany jest z wewnętrzną integracją, spoistością grupy. Wyróżnione zostały cztery typy samobójstw:
samobójstwo altruistyczne - wynikające z ogromnej więzi ze społeczeństwem (np. piloci kamikaze),
samobójstwo egoistyczne - będące skutkiem całkowitego rozerwania związków z ludźmi
z najbliższego kręgu (głównie z rodziną),
samobójstwo fatalistyczne - wynikające z przekonania danej jednostki o przeznaczonej jej śmierci (zwłaszcza na podłożu religijnym i filozoficznym),
samobójstwo anomijne - występujące w sytuacji braku jakichkolwiek regulacji, kiedy zostają zniesione wszelkie ograniczenia (np. podczas zmiany systemu politycznego).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zuza



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 18:29, 17 Wrz 2008    Temat postu:

Zestaw 4

1. Comte sądził że społeczeństwo jest w stanie głębokiego kryzysu. Rozwiazania tego kryzysu oczekiwał od nauki, która stała się przedmiotem jego refleksji krytycznej przede wszystkim z punktuwidzenia ego, czy potrafi sprostać swemu społecznemu powołaniu. Swemu systemowi Comte nadał z czasem charakter systemu religijnego, opartana dagmatach nauki, religii ludzkości. Z jednej strony Comte zakłada że socjologia korzysta z poprzedzających ja nauk. Z drugiej jednak zauważa róznice miedzy naukami ciałach nierganicznych a socjologia i biologią, mianowicie społeczeństwo jak biologiczny organizm jest złozona i nieredukowalną do swych części całością Comte był autorem nazwy nowej nauki- socjologii.

2. PSYCHOLOGIZM - uwagi końcowe
1) psychologizm właściwy - szukanie w obrębie psychologii wyjaśnienia dla zastanej problematyki socjologiczneej; to próba wyjaśnienia problemów socj. poprzez odwołanie się do twierdzeń psychologii indywidualnej, która posługiwała się jakimś wyobrażeniem niezmiennej natury ludzkiej
2) stawianie nowych pytań wynikających z dostrzeżenia wpływu społeczeństwa na psychikę ludzką (dzisiaj obszar psychologii społecznej)

Psychologizm był krytykowany. Ostateczny cios otrzymał jednak, nie od krytyki socjologicznej, lecz od behawioryzmu, który postulował by zajmować się tylko tym co obserwowalne, czyli zachowaniami ludzkimi. To co wrodzone nie ma znaczenia lub ma znaczenie niewielkie.


3. Psychokulturalizm Kierunek ten zajmował się ideą badania związków pomiędzy kulturą, a osobowością jednostki. Mead pisała, że wyróżnikiem tej orientacji jest włączenie procesów intrapsychicznych do opisu członków społeczeństwa. Kulturę ujmuje się tu całościowo, głosząc jednocześnie, że w każdym procesie kulturowym doniosłą rolę grają czynniki psychologiczne: nie ma wartości bez postaw, kultury bez przeżywających ją jednostek. Podstawowe cechy psychiki ludzkiej wytwarzają się w procesie przystosowania się jednostki do warunków i wymogów środowiska społecznego.
Założenie Kardinera dotyczyło istnienia w obrębie każdego społeczeństwa złączonego wspólnotą kultury tzw. Osobowości podstawowej; wspólnej wszystkim lub przynajmniej większości jego członków i zharmonizowanej z jego instytucjami.
Zróżnicowanie dwóch poziomów wszelkiej kultury wg. Kardinera: instytucji pierwotnych oraz instytucji wtórnych. Pojęcie instytucji pierwotnych odnosi się do oddziaływania środowiska społecznego na jednostkę, pojęcie instytucji wtórnej odnosi się do oddziaływania jednostek na środowisko społeczne.
Równowagę w społeczeństwie utrzymują jednostki zdolne do współpracy. Homeostaza społeczna zależy od tworzonych przez społeczeństwo ludzi i dla tego badanie osobowości w kulturze stanowi jedyny dostępny sposób stwierdzenia, jak skutecznie społeczeństwo funkcjonuje



4. WEBER
Jedną z podstawowych zasług Webera jest umocowanie metodologii nauk społecznych. Odrzucał pozytywistyczną koncepcję nauk społecznych jako nauk przyrodniczych .Postulował, aby nadać naukom społecznym ścisły i obiektywny charakter poprzez opracowywanie specyficznej dlań metodologii i filozofii nauki (np. koncepcja typów idealnych), opisywanie ich jak najbardziej precyzyjnym językiem (wprowadził wiele do dziś użytecznych pojęć) oraz prowadzenie zakrojonych na szeroką skalę badań historyczno-porównawczych.
Swoją teorię socjologiczną Weber buduje na pojęciu działania społecznego (działania jednostek). Od innych zachowań ludzkich odróżnia je to, że działający podmiot wiąże z nim subiektywny sens. Operacja rozumienia (Verstehen) jest możliwa tylko w odniesieniu do działań racjonalnych. Weber wierzył jednak, że człowiek w większości przypadków nie zachowuje się racjonalnie. Dlatego też postulował badanie ludzkich zachowań poprzez zestawianie ich z w pełni racjonalnymi i logicznie spójnymi typami idealnymi. Badacz miał wyciągać wnioski na podstawie różnic między typem idealnym, a faktycznym działaniem. W odniesieniu do działań afektywnych, opierających się na stanach uczuciowych, pomocna jest też empatia, do tradycjonalnych zaś - pamięć historyczna.
Pojęcie działania racjonalnego jest kluczem do zrozumienia procesu racjonalizacji, charakterystycznego dla kultury zachodniej. Nastawienie na racjonalność jest tym, co wyróżnia etykę protestancką rozwijaną przez wywodzący się z kalwinizmu purytanizm. Weber stawia tezę, że kierunkiem rozwoju społeczeństwa zachodniego jest odchodzenie od tradycji i rozszerzenie obszarów, w których dominuje myślenie i działanie o charakterze racjonalnym. Proces ten Weber określał jako odczarowywanie świata - niszczenie świata opartego na magii. Wyrazem tych przekonań są zwłaszcza analizy Webera dotyczące biurokracji. Słynna jest jego teza o wyższości protestanckich świąt Wielkiej Nocy nad katolickim Bożym Narodzeniem.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Czw 8:38, 18 Wrz 2008    Temat postu:

W zestawie 2, pytanie drugie chyba jest mowa o poglądach Adama Smitha a nie Spencera. Tak ???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zuza



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 23:19, 18 Wrz 2008    Temat postu:

Tak tak przepraszam za pomyłke uzupełniałam sobie te zestawy aż o 4 nad ranem pomyliłam sie i przepraszam bo nie mogę niestety tego Smitha znaleźć w swoich notatkach!!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Pią 7:03, 19 Wrz 2008    Temat postu:

Nie stresuj się. Nic się nie stalo Smile.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
karina.x6



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Lubin

PostWysłany: Śro 17:12, 24 Wrz 2008    Temat postu:

witam. czy ktos wie moze kiedy beda wyniki z hms-u z soboty 20.09?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Patinka



Dołączył: 21 Gru 2006
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: okolice Kępna

PostWysłany: Śro 18:05, 24 Wrz 2008    Temat postu:

Wstępnie miały być dzisiaj, ale jak to na naszych studiach - nigdy nic nie wiadomo więc nie pozostaje nam nic innego jak uzbroić się w cierpliwość ;-)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zuza



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 47
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 22:08, 24 Wrz 2008    Temat postu:

Ej syto ciekawe kiedy Pani doktor ma zamiar nam podac wyniki mamy niby czas do 27 a wpisy i w ogóle kur.. kiedy oni zaczna nas traktować powaznie!!!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island