Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
HMS
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
emila20



Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wieruszów-woj.łodzkie :P

PostWysłany: Pon 12:48, 03 Mar 2008    Temat postu: HMS

hej, czy mogłby ktos zamiescic na forum zagadnienia do egzaminu z tego przedmiotu?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Justi



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 20:37, 08 Cze 2008    Temat postu: odpowiedzi do zagadnień

DOKTRYNY PRAWNO – NATURALNE

Jest to teoria społeczeństwa. W jaki sposób przy założeniach trwałych cech można zorganizować życie publiczne, liczące się z tymi cechami, a zarazem dać poszczególnym jednostkom maksimum bezpieczeństwa i jedności.

Ład społeczny – jest niezależny od ludzkiej woli. Poznając zasady tego ładu można lepiej zorganizować życie społeczne. Ludzi obowiązują pewne reguły postępowania, które nie są ich wyborem, ale dane im są wraz z ludzką naturą.

Dysponowali oni nominalistyczną koncepcją:
-społeczeństwo składa się z jednostek
-prawo naturalne jest zbiorem zasad, które bezpośrednio dotyczą jednostek, a tylko pośrednio regulują funkcjonowanie społeczeństwa

Koncepcja stanu naturalnego:
-odróżnia się go wyraźnie od stanu kultury
-jest eksperymentem myślowym, odpowiada na pyt. czym jest społeczeństwo i państwo przez zapis sytuacji jaka by zaistniała, jakby nie istniało to co dla istotne dla politycznego i społecznego ładu
-dopełnianiem tej koncepcji jest koncepcja umowy społecznej

Socjologia
Hobbes Locke
-przymus jest podstawą społeczeństwa, które rozwija się w takim stopniuw jakim okiełznane są egoistyczne instynkty ludzi
-stan naturalny charakteryzuje się egoizmem. Ludzie są aspołeczni, niezależni
-każdy realizuje własny interes, jedyne co może go powstrzymać to spotkanie kogoś silniejszego, który go zabije
-stan naturalny to ciągła walka ludzi, rywalizacja
-ludzie umią żyć tylko w pojedynkę
-stan naturalny nie jest fikcją, to coś realnego
-tylko przymus mo ze nakłonić ludzi do wyjścia ze stanu naturalnego i do współpracy z innymi
-gwarantem istnienia ładu społecznego była suwerenna władza mająca monopol na przymus i przemoc w zamian za posłuszeństwo
-suwerenna władza musi być absolutna -współpraca
-ludzie z natury sa skłonni do współpracy i społeczeństwa istnieją już w stanie naturalnym
-ludzie są uspołecznieni
-stan naturalny to fikcja intelektualna
-zmiana, która się dokona jest trwała
uważał, że Hobbes ma rację- ludzie walczą, ale nie jest to skutkiem stanu naturalnego tylko postępu- rozwój gospodarczy- pieniądz
-konieczność zaistnienia społeczeństwa, które przedłuża działanie prawa naturalnego
-ludzie z natury są dobrzy, ale to pieniądz czyni ich złymi


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Justi



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 20:38, 08 Cze 2008    Temat postu: odpowiedzi do zagadnień

INDUSTRIALIZM

SAIND-SIMON

1. Socjologia jako nauka o spontanicznych zachowaniach człowieka, chaos w społecznych układach.
2. Co może przezwyciężyć chaos:
- posiadanie odpowiedniej władz
- trzeba stworzyć naukę, która będzie systematycznie zajmować się człowiekiem.
3. Ustrój jest za stosowaniem systemu społecznego, skąd nauka o społeczeństwie (powinna być pozytywna oparta na obserwowalnych faktach i na uogólnieniach z nich wynikających, powinna szukać praw rozwoju społecznego
4. Poglądy ewoluowały:
- można wszystkie zjawiska społeczne sprowadzić do zachowań jednostki
- społeczeństwa nie są zwykłymi zbiorami jednostek, jego istota leży w połączeniu ludzi
- możliwe prognozowanie
5. Założenie:
- procesy historyczne objawiają prawidłowości, które nauka może wykryć, zwłaszcza dotyczy to życia społecznego
- rozwój społeczeństwa jest jednocześnie jego postępem
- skupić uwagę na konkretnym społeczeństwie i badać jego budowę i sposób funkcjonowania
- skupić uwagę na przekształceniach w procesie rozwoju i szukać praw postępu (jest absolutne i konieczne, ludzie są tylko narzędziem).

metoda historyczna

1. Doniosłą rolę w rozwoju ludzkości ma postęp nauki.
2. Nowy typ społeczeństwa, który zaistnieje to industria:
- nowe organicznie zrównoważone społeczeństwo
- miarą ważności człowieka w takim społ. będzie jego praca i użyteczność produktów jego pracy
- stratyfikacja społeczna na podstawie osiąganych pozycji
3. Przedmiotem polityki będą przede wszystkim przedmioty gospodarcze. Tak zorganizowane społeczeństwa będą pacyficzne. Znikną antagonizmy między narodami i społeczeństwami.
4. 2 klasy:
- producenci (pszczoły)
- próżniacy (trutnie)
5. Zarządzanie dotyczyć będzie rzeczy a nie ludzi- będzie zorganizowany w interesie ludu, ale bez ludu.
6. Podstawą ustroju będzie dostęp do oświaty i własność prywatna. Zniknie wyzysk człowieka przez człowieka.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Justi



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 20:40, 08 Cze 2008    Temat postu: Zagadnienia

Acha a to wszystkie zagadnienia, miłej nauki Smile

Historia Myśli Socjologicznej

HMS odwołuje się do przeszłości.

OBOWIĄZUJĄCY MATERIAŁ DO EGZAMINU
1. II poł. XVII w. Doktryny prawno-naturalne Hobbes i Locke
2. XVIII w. Systematyczna refleksja nad społeczeństwem.
Teoria postępu Condorcet i Turgot
Oświecenie francuskie Rousseau
Oświecenie szkockie Hume i Smith
Oświecenie niemieckie Herder
3. Industrializm Saint Simon i Comte
4. II poł. XIX w. Ewolucjonizm Spencer i Morgan
5. Rodzina M. Engels
6. Koniec XIX w. Psychologizm i Socjologizm Goffman, Le-Bon, Tarde
Koncepcja psychoanalityczna osobowości Freud
7. Współczesna socjologia Durkheim i Mauss
8. Pragmatyzm społeczny Weber, Zimmer, Mead,
Cooley, Thomas
9. XX w. Amerykańska socjologia opisowa- socjografia autorzy społeczności lokalnych.
10. Programy antropologicznych socjologii:
-Franc Boas- historycyzm
-Kardiner- psychokulturalizm – studia nad osobowościami w kulturze
-Malinowski i Radcliff-Brown – funkcjonalizm
11. Wstęp do funkcjonalizmu socjologicznego
12. Karol Marks - rewolucjonista


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Justi



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 20:41, 08 Cze 2008    Temat postu: odpowiedzi do zagadnień

Teoria kultury Freuda

2 założenia:
1. instynkty ludzkie są niezniszczalne i niezmienne, zawarta w nich energia jest stała
2. zła natura ludzka pojawia się, kiedy warunki sprzyjają ludzkiej agresji

WNIOSKI
- kultura nie oddala człowieka od natury; sprawia, że jego popędy są okiełznane na jakiś czas
- kultura nie daje ludzkości szczęścia
- wszystko co daje nam kultura jest odbierane jako ofiara, cierpienie
- każdy z nas jest potencjalnym wrogiem kultury

2 aspekty kultury:
a) represyjny - opowieść o różnych metodach związywania popędowej ludzkiej natury
b) sublimacyjny - opowieść o zaspokajaniu popędów w coraz bardziej wysublimowany sposób

Z jednej strony cierpienie, deprywacja, a z drugiej samorealizacja.
Freud fascynował się genezą kultury (szczególnie pierwszymi zakazami obecnymi w kulturze).

Z powodu jego poglądów nastąpiła zmiana idei ewolucjonizmu:
- to co daje nam postęp, nie sprawia, że jesteśmy szczęśliwsi
- postęp jest procesem odwracalnym

Kultura znajduję się na zaminowanym terytorium przez nasze popędy, które nigdy nie znikają, a zrepsresjonowane czekają aby znów zadziałać.
Postęp jest konieczny, ponieważ kultura jest potrzebna do przetrwania. Lecz płacimy za to wysoką cenę.

Freud wykluczył trwałą harmonię społeczną. Przy niezmiennej naturze ludzkiej, wszystko co daje kultura jest prowizoryczne.

SĄDY
I. Życie psychiczne jest inne i szersze niż świadomość. Poprzez ten sąd wprowadzono postulat metodologiczny, który każe odnosić się krytycznie do jednostkowych deklaracji i nie przywiązywać do nich wagi.
II. Przekonanie o tym, że osobowość ludzka ma swoją społeczną historię (zrozumienie zachowania wymaga wzięcia pod uwagę cech wrodzonych, miejsca w strukturze społecznej i indywidualnej biografii)

PSYCHOLOGIZM - uwagi końcowe
1) psychologizm właściwy - szukanie w obrębie psychologii wyjaśnienia dla zastanej problematyki socjologiczneej; to próba wyjaśnienia problemów socj. poprzez odwołanie się do twierdzeń psychologii indywidualnej, która posługiwała się jakimś wyobrażeniem niezmiennej natury ludzkiej
2) stawianie nowych pytań wynikających z dostrzeżenia wpływu społeczeństwa na psychikę ludzką (dzisiaj obszar psychologii społecznej)

Psychologizm był krytykowany. Ostateczny cios otrzymał jednak, nie od krytyki socjologicznej, lecz od behawioryzmu, który postulował by zajmować się tylko tym co obserwowalne, czyli zachowaniami ludzkimi. To co wrodzone nie ma znaczenia lub ma znaczenie niewielkie.

SOCJOLOGIZM

Definicja socjologizmu wg Jana Szczepańskiego:
tendecja filozofii społ. i socjologii, która w definiowaniu istoty zjawisk społecznych, nie uciekała się do pomocy pojęć zaczerpniętych z innych nauk, jak biologia czy psychologia, lecz wręcz przeciwnie: uważała, że zjawiska te stanowią rzeczywistość pierwotną, wobec której zjawiska psychiczne są tylko pochodne.

3 najw. momenty w historii idei socjalizmu:
I - XVIII-wieczni teoretycy francuscy, którzy zwalczali umowę społeczną, zwracali uwagę na fakt pierwotności życia społ. wobec jednostkowej woli
II - twórczość Augusta Comte'a (antypsychologizm)
III - antypsychologistyczne orientacje w socjologii

Podstawowe założenia socjologizmu:
- społeczeństwo jest rzeczywistością swoistą, różną od rzeczywistości materialnej i psychologicznej
- rzeczywistość społ. jest podstawową sferą życia ludzi i wyznacza wszystkie procesy życiowe człowieka wraz z poznaniem, postrzeganiem i uczuciami
- zjawiska psychiczne są całkowicie wyznaczone przez społeczeństwo w którym jednostka żyje

Przestrzeń i czas uznano za kategorie społeczne. Za wytwory świadomości zbiorowej. (również świat materialny)
Zjawiska społ. tworzą odrębną grupę zjawisk, które są obserwowalne i podlegają prawom (istnieją poza zjawiskami psychicznymi).
Społeczeństwo jest tworem ponad ludzkim i całkowicie panuje nad jednostką.

Łatwo było wysunąć wniosek, że socjologia bada to co niebiologiczne. Uważano ją za najw. rodzaj refleksji w naukach humanistycznych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Justi



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 20:42, 08 Cze 2008    Temat postu: odpowiedzi do zagadnień

WIEK XVIII OŚWIECENIE FRANCUSKIE

1. Pojawia się systematyka praw i mechanizmów rządzących życiem społecznym.
2. Proces sekularyzacji
3. Badanie kondycji ludzkiej metodami naukowymi.
4. Postulat nauki społecznej wolnej od przesądów, empirycznej, deterministycznej
5. Epoka pełna sprzecznych koncepcji.
6. Koncepcja natury:
Powszechna skłonność do zadawania pytań, co wśród otaczających nas zjawisk może być określane jako pierwotne, konieczne, stałe, niezmienne, naturalne a co może być uznane za wtórne, przypadkowe, zmienne, sztuczne.
Człowiek posiada jedną niezmienną naturę, a czynniki zewnętrzne ją modyfikują, deformują.
7. Przewodnia idea Oświecenia to IDEA POSTĘPU (manifest optymizmu, wiary w przyszłość, wiedzy i jej pozytywnych skutków).

TEORA POSTĘPU

CONDORCET I TURGOT

1. Zakwestionowanie autorytetów przeszłości.
2. Uznanie wartości życia doczesnego i ziemskich osiągnięć.
3. Założenie stałości praw natury.
4. Powstanie sytuacji, w której żadna ludzka instytucja nie uchodzi za daną i raz na zawsze ustanowioną.
5. Wskazanie na zmianę (podatność) pod wpływem otoczenia na możliwość doskonalenia się. Zmiana postrzegana jako pożądana.
6. Historią rządzi prawo postępu. Prawo to określa kierunek zmian i następującej po sobie bazy i epoki. Źródłem postępu jest niezmienna natura ludzka ( w niezmienności ma zakodowane dokształcanie się, poznawanie świata, gromadzenie wiedzy i przekazywanie zgromadzonej wiedzy następnym pokoleniom).
7. Zmiany społeczne to po większej części przemiany w świadomości.
8. Zaczynają się badania różnicy społeczeństwa.

J.J. ROUSSEAU

1. Rozróżnienie między człowiekiem natury nierównej kulturze.
Natura: człowiek dobry, wolny, równy innym.
Kultura: wszystko to utraci w wyniku ograniczenia jego autonomii przez kulturę i społeczeństwo.
2. Człowiek nie sprowadza się do świata społ. i należy oddzielić to czym stał się
w skutek kolektywnego istnienia od tego czym jest sam przez się.
3. Szuka powszechników natury ludzkiej (tego co jest wspólne wszystkim
ludziom).
4. Daje świadomość temu, że świat naturalny to model teoretyczny, fikcyjny o
Idealistycznym charakterze.
5. Modelowy charakter ma opis denaturyzacji. Jest to szereg hipotez starających
się odp. Jak możliwe jest społ. w postaci tak oddalonej od natury, kiedy to
ludzie nie dysponują żadnym instynktem nakazującym im żyć stadnie, a
jednocześnie stan przedspołeczny był stanem szczęśliwości.
6. Odpowiedź na hipotezy. Powstanie społeczeństwa to nie jednorazowy...
UZUPEŁNIĆ... ma interakcji społecznych kształtowania instytucji społ. i
Przeobrażania się ludzi pod ich wpływem.
7. Porządek społ. nie pochodzi z natury. Interesuje go proces tworzenia różnych potrzeb, w tym swoistej potrzeby tworzenia społ. nie istniejącej w stanie naturalnym
8. Społeczeństwo wytwarza nowe potrzeby (sztuczne potrzeby), tylko w nim zaspokojone. Mają one charakter materialny i psychologiczny.
9. Polemizuje z Hobbes’em: utrata naturalnej niezależności nie polega na funkcjonowaniu przymusu jednych wobec drugich. Tylko z metamorfozą, która niepostrzeżenie odbiera ludziom niezależność. Metamorfoza jest częścią świata naturalnego.
Rousseau traktowany jest jako przeciwnik cywilizacji. Według niego nie ma powrotu do stanu naturalnego. Nie chodzi mu o to by zdemontować społeczeństwo, ale by stworzyć społeczeństwo cechujące się równością i niezależnością.
10. Stan naturalny jest animalny i ludzki. Jest poza takimi kryteriami jak dobro i zło. Nie jest w pełni stanem ludzkim.
11. Przestrzeganie stanu naturalnego prowadzi do dobrego społeczeństwa:
-członkowie nie podlegają jedni drugim
-wszyscy są poddani prawu
-prawo jest ich własnym tworem, a nie natury.
12. Zrzec się równości to zrzec się społeczeństwa, a to sprzeczne jest z naturą człowieka. To odbieranie swoim czynom moralności.
13. Wola powszechna:
-doskonały wyraz takich członków społ., które są nieodróżnialne od potrzeb tego społ. jako całości.
-prawo to powstaje z umowy społecznej, do której przystąpić muszą wszyscy. Uznaje za prawomocne stosowanie przemocy wobec tych, którzy nie chcą przystąpić do umowy.
14. W rezultacie powstaje społeczeństwo- organizm, w którym części są nieoddzielne od całości. Wole jednostek roztapiają się w woli całości
15. Dwie koncepcje społeczeństwa:
-krytyczna (dotyczy teraźniejszości)
-apologetyczna ( dotyczy przeszłości, plusy życia w społeczeństwie)
Cechy wspólne: społeczeństwa są rzeczywistościami ponad jednostkowymi. Są czymś więcej niż zbiorem jednostek.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Justi



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 20:42, 08 Cze 2008    Temat postu: odpowiedzi do zagadnień

WIEK XVIII OŚWIECENIE NIEMIECKIE

HERDER

Początki nowego historyzmu, rozwinięcie idei somatycznych, rozwinięcie ludzkości

1. Idee tożsamości zbiorowej - duch narodów – Herder uznawany za myśliciela, który to przedstawił. Był krytykiem epoki
- autologiczno - organiczne wizje świata (mechanistyczna odnowa), symbolem natury jest różnorodność kulturowa, a nie jednolite prawo rządzące ludzką rzeczywistością.
- Kwestie postępu ludzkości- zachował idee postępu, ale nie uważał ludzkości za jednorodną całość, ani nie uważał aby pożądana była jego stopniowa homogenizacja
- Uwydatnił związek rozumu z innymi władzami; człowiek, podmioty działające, wyróżniające swoją osobowość

1) ludzie różnią się od siebie
2) im bardziej się różnią tym bardziej siebie potrzebują

2. Świat jest wielkim organizmem, w którym wszystko się wiąże. Irracjonalna, witalna siła przenika każdą cząstkę tego świata.
3. Założenie epistemologiczne- poznanie polega na aktywnym uczestnictwie w świecie, na jego przeżywaniu.
4. Jednostka ma autonomiczną wartość, uspołecznienie jej jest stanem naturalnym.
5. Najważniejszą wspólnotą ludzką jest naród- jest to wspólnota kulturowa, która ukształtowała się historycznie. Emanuje poprzez rozmaite elementy kultury- język. Ludzkość składa się z narodów.
6. Uchwycenie całej rozmaitości jest zadaniem badawczym. Bogactwo zdarzeń jest bogactwem ludzkości. Nie można łatwo klasyfikować form społecznych.
7. Każdy naród ma swoje miary doskonałości.
8. Pluralizm został przeciwstawiony oświeceniowemu uniwersalizmowi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Justi



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 20:43, 08 Cze 2008    Temat postu: odpowiedzi do zagadnień

EMIL DURKHEIM

Nawiązywał do pozytywistycznej koncepcji nauk płynącej z tradycji Comte'a.

Z nauką mamy do czynienia kiedy:
- określimy elementarne fakty jakimi będziemy się zajmować i ich składowe
- opracujemy metody obserwacji tych faktów, stawiania i weryfikowania hipotez

Doświadczenie jednostki nie jest dane nauce.
Durkheim starał się stawić socjologię jako autonomiczną dziedzinę.
2 warunki autonomii:
- musi mieć przedmiot badań
- musi mieć właściwą metodę badań

Skutek: socjologia jako nauka o faktach społecznych

Definicja faktu społecznego Durkheim'a:
faktem społecznym jest wszelki sposób działania, ustalony lub nie, zdolny do wywierania na jednostkę przymusu zewnętrznego, lub inaczej, który jest powszechny w danym społeczeństwie zachowując własną egzystencję, niezależną od przejawów indywidualnych.

Przykłady: moda, język, religia, prawo
Słowa kluczowe: zewnętrzny, obiektywny, wywierający przymus

Fakty społ. to stany świadomości zbiorowej. Są obiektywne wobec jednostki, ponieważ ona ich nie tworzy, zostały jej narzucone. Są zewnętrzne.
Przymus zachodzi, gdy nie chcemy zaakceptować faktu społ. Opór i przymus jest doświadczany, gdy wywołują go inne jednostki. Te jednostki są narzędziem przymusu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Justi



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 20:44, 08 Cze 2008    Temat postu:

Na razie to wszystko, ale jeśli coś już macie to uzupełniajcie dalej forum

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Nie 19:28, 22 Cze 2008    Temat postu:

ej sluchajcie na stronie instytutu jest napisane ze egzamin z hms mamy 6. a podobno przełożyła na 12 tak??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Ewunia



Dołączył: 30 Paź 2006
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sadowie-Wrocek

PostWysłany: Nie 15:41, 29 Cze 2008    Temat postu:

hejka, no właśnie wiecie może co z tym egzaminem, kiedy on dokładnie jest?????????? pozdrawiam

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Pon 10:51, 30 Cze 2008    Temat postu:

I co teraz ?? Czy ktoś może na 100% potwierdzić kiedy jest ten egz. !

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Martyna



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wielkopolska

PostWysłany: Pon 11:19, 30 Cze 2008    Temat postu:

juz teraz naprawde nic nie wiadomo bo na stronie instytutu jest termin 06.07 a dr Banaszak na ostatnim wykładzie mówiła, ze egzamin jest 12.07

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Wto 6:59, 01 Lip 2008    Temat postu:

I co z tym HMS'em ???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kajakarka
Administrator


Dołączył: 14 Paź 2006
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław - Pawłowice

PostWysłany: Wto 7:13, 01 Lip 2008    Temat postu:

Z tego co mi wiadomo jest 12 nie ma szans napisac prawie równolegle 2 egzaminów...zobaczcie na godziny...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Chabon
Moderator


Dołączył: 15 Paź 2006
Posty: 90
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Twierdza Wrocław

PostWysłany: Wto 19:54, 01 Lip 2008    Temat postu:

Czy ktoś pamięta którzy z filozofów nie obowiązują na egzaminie?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Paula



Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 21:25, 01 Lip 2008    Temat postu:

marks nie obowiązuje na egzaminie....

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Paula



Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 10:13, 04 Lip 2008    Temat postu:

Hej.widzieliście może jak wypadł HMS w zeszłym tygodniu u komunikacji ?to zajrzyjcie ciekawe aż 2 osoby zdały czad!!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Pią 10:29, 04 Lip 2008    Temat postu:

A gdzie to jest napisane ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Pią 10:30, 04 Lip 2008    Temat postu:

Już wiem...ale zarąbiście...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gosia413



Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ostrzeszów

PostWysłany: Pią 10:40, 04 Lip 2008    Temat postu:

tak, tylko że na ten egz. u komunikacji przyszly tylko 3 osoby + pięć z naszego roku Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Paula



Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 11:12, 04 Lip 2008    Temat postu:

a czy ktoś z nas kto pisał mógłby napisać jak było na tym egzaminie?ile pytań i na czy się skupia??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Martyna



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 92
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wielkopolska

PostWysłany: Pią 12:50, 04 Lip 2008    Temat postu:

no własnie mógłby ktoś napisać jakie były pytania??Smile)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 14:01, 07 Lip 2008    Temat postu:

Zestaw 1:
1.Najważniejsze poglądy socjologiczne H.Spencera.
2.Socjologia amerykańska
3.Prawo trzech stadiów Comta
4.Poglądy Durkeima

Zestaw 2:
1.Poglądy socjologiczne Smitha
2.Założenia funkcjonalizmu antropologicznego
3.Poglądy pragmatyzmu społecznego
4.Trzy typy samobójstw

Zestaw 3:
1. opisz trzy stadia rozwoju ludzkości wg comte'go.
2. opisz poglądy spencera na społeczeństwo.
3. opisz co to są fakty społeczne durkheima.
4. dynamiczna koncepcja osobowości freuda.
Zestaw4 :
1) opisać w kontekście socjologicznym A. Comte
2) wymienić główne założenia Psychologizmu
3) wymienić trzy cechy psychokulturyzmu
4) przedstawić jakie najważniejsze poglądy od protestantów przyjął Weber


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Pon 14:02, 07 Lip 2008    Temat postu:

Tak szczerze mówiąc to uważam,że HMS w porównaniu do mikrostruktur będzie "kaszką z mleczkiem" Mr. Green

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 14:14, 07 Lip 2008    Temat postu:

jeżeli ktoś ma te odpowiedzi to niech umieści !!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Paula



Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 18:19, 07 Lip 2008    Temat postu:

hej.czy ktoś mógłby napisać z czego oprócz notatek się uczycie??mam w domu 1 kserówkę zagadnienia z hmsu za 7.50 czy ktoś z niej korzysta?pozdrawiam

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Ewelinka



Dołączył: 14 Sty 2007
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 19:08, 07 Lip 2008    Temat postu:

a nie wiadomo ile było tych zestawów? bo te 4 to pewnie tylko kilka z wielu? a własnie czy wiecie na którą godzine jest hms? bo na stronie instytutu jest wpisany egz. na 6 lipca ;/ pozdrawiam

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
malenkanita



Dołączył: 27 Lis 2006
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Wto 8:42, 08 Lip 2008    Temat postu:

pS: pisalam to dosc szybko takze prosze nie zwarac uwagi na bledy;)

Zestaw3
1.Opisz 3 stadia rozwoju ludzkości wg Comtego.
a) teologiczne: obejmuje czasy starożytne srednioweicze stadium którym celem było badanie wewnętrznej natury istot. Pierwszych i ostatecznych przyczyn czyli poznanie absolutne. Istotniejsze było dla comtego jak ludzie wyobrazali sobie swiat, przeklada się to na ustroje społeczne. Wszystkie zjawiska były dzialaniem podmiotow nadnaturalnym. Najwyższym rozwinieciem tych teori był monoteizm.
b)Stadium pzrejsciowe znalazlo apogeum w czasie rewolucji francuskiej i filozofii oswiecenia. Zaburzyło to wyobrażenia ustroje, które zostaly zbudowane w stadium I ale charak. Tej fazy był destrukcyjny, doszlo do upadku władzy autorytetu klas religii. W to miejsce nie pojawia się jakikolwiek system ideii który moglby jednoczyc ludzkie umysły. Pojawily się nauki scisle logika , matematyka, stadium to było przekształcenie . I stadium gdzie nadnaturalne podmioty zostaly zastapione ;podmiotami i abstrakcyjnymi silami które SA w stanie tworzyc rozne zjawiska.
c) Opisując ja używał czasu przyszłego. Zwycięstwo altruizmu nad egoizmem. Koniec z wojnami, panuje pokoj, rozwoj kultury. Ustroj który zapanuje będzie industrialny, ludzkość osiagnie wyzyny swoich możliwości pod względem intelektualnym i organizacyjnym. Umys;l ludzkości będzie się tylko skupial na odkryciu praw zjawisk będzie to czynil za pomoca obserwacji dobrze polaczonej. – z rozumowanie uzna niemożliwość osiągnięcia celow poznania stadialnych w pozostałych stadiach umysl ludzki idzie spontanicznie w kierunku stadium pozytywnego.

2 Poglady Spencera na społeczeństwo:
-spoleczenstwo SA bytami z różnorodnymi czesciami, dlatego następują ciagle zmiany, lecz posiadaja trwale instytucje i to co nazywamy cialem zbiorowym. Można porównać do organizmow żywych.
- stan równowagi: polecz. SA nadorganizmami, agregatami żyjącymi w określonym środowisku naturalnym i w srod innych społeczeństw SA czescia przyrody i dokonuja wymiany energii ze środowiskiem a wszystko to w dazeniu do równowagi. Dazenie to przybiera postac walki o byt, a jej naturalnym czynnikiem walki jest strach.Spoleczenstwo wytwarza urzedy i instytucje które musza współdziałać (instytucje domowe, obrzedowe, zawodowe, polityczne, przemysłowe.)

3.Co to SA fakty społeczne?
Faktem społecznym jest wszelki sposób dzialania ustalony lub nie zdolny do wywierania na jednostke przymusu zew. Lub inaczej który jest powszechny w danym społeczeństwie zachowując wlasna egzystencje niezalezna do przejawow indywidualnych (moda , jezyk, religia, prawo FAKTY to stany zbiorowe a przejawy psychiki odwzorowanie nigdy nie SA pelne gdyz przejawy to stany świadomości zbiorowej SA zew wobec niej i wywieraja na nia przymus.

4, Dynamiczna koncepcja osobowości Freuda.
Odkrycie nieświadomości- ludzka osobowość i jej procesy swiadome to tylko niewielki wycinek ludzkich osiągnięć, wieksza czesc jego dokonan jest kreowana w nieświadomości. . Obala to teorie, ze człowiek jest racjonalny (myślący) Motorem działań jednostek sa irracjonalnie żywioły zawarte w gatunkowej naturze. Jednostka jest pewnym mechanizmemFreud uwzględniał czynniki społeczne majace udzial w kształtowaniu „ja” jednostki.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Wto 10:08, 08 Lip 2008    Temat postu:

A skąd wiecie, że były takie zestawy pytan ???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 10:39, 08 Lip 2008    Temat postu:

1.stan naturalny wg hobbsa i locka
2zalozenia socjologizmu
3 rozwoj rodziny wg engelsa
4 antropologia historyczna boasa
Takie pytania miały osoby z komunikacji , ale to nie są wszystkie było więcej


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Wto 12:57, 08 Lip 2008    Temat postu:

Mam pytanko---jeśli chodzi o socjologię amerykańską to co trzeba konkretnie wiedzieć? wystarczą główne orientacje teoretyczne? czy konkretnie powiedzmy wszystko o Park-u Warnerze itp?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Emilia87



Dołączył: 12 Lut 2007
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biała

PostWysłany: Wto 17:54, 08 Lip 2008    Temat postu:

mam prośbe czy molby ktos podac zalozenia funkcjonalizmu antropologicznego, poglady pragmatyzmu spolecznego, trzy typy samobostw, trzy typy psychokulturyzmu i poglady jakie weber przyjal od protestantow., bo niestety nie moge tego znalesc w swoich notatkach.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Wto 19:59, 08 Lip 2008    Temat postu:

Kierunek powstały z opozycji do ewolucjonizmu, w pierwszej połowie XX wieku, dąży do wyjasnienia faktow, zjawisk i procesow spolecznych przez ustalenie fukcji jaka one pelnia w kulturze danego spoleczenstwa. Funkcjonalizm byl pierwszym kierunkiem socjologicznym ktory obchodzil sie przy budowie teorii socj. bez jakichkolwiek poza socjologicznych inspiracji. Pretendowal nade wszytsko do uporzadkowania socjologicznej praktyki przy pomocy rozwiniecia systemu pojeciowego, ktorego glowne elementy byly juz socjologom znane. Funkc. znaczy probe ujecia zycia spolecznego jako calosci funkcjonalnej. Nowoczesny funkcj. socj. musial byc zainteresowany dostarczaniem teoretycznego oparcia badacza, korzystal z dorobku ogolnej teorii systemow. Istotna innowacja funkcj. socj. bylo uznanie, iz stopien integracji systemu jest wielkoscia zmienna. Przedmiotem analizy funkc. sa role spoleczne, wzory instytucjonalne, procesy spoleczne, wzor kulturowy, kulturowo ksztaltowane emocje, normy spoleczne, organizacja grupowa, struktura spoleczna, zasady kontroli spolecznej. Wyjasnienie zjawiska spolecznego wymaga odniesienia go do systemu spolecznego i rozpatrywania go ze wzgledu na funkcje, jakiem w tej calosci wypelnia. Wymogi funkcjonalne oznaczaja w szerokim sensie to wszystko, co musi byc zrobione w kazdym spoleczenstwie, jesli spoleczenstwo ma trwac jako dzialajaca calosc. Funkcjonalistyczny model spoleczenstwa wyobraza zjawiska niepokoju i zmiany w stanie "ładu", "rownowagi"czy " homeostazy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Wto 20:06, 08 Lip 2008    Temat postu:

Oczywiscie byl to funkcjonalizm!

PRAGMATYZM SPOLECZNY
Poglad tworzacy koncepce czlowieka jako podmiou dzialajacego, bedacego wspoltworca istniejacego stanu rzeczy, czlowieka stajacego sie tym czym jest w procesie interakcji ze srodowiskiem ktorego jest czescia. Ujmowal spoleczenstwo w kategoriach dzialalnosci, ciaglej zmiany spolecznej jednostek napotykajacych w kolejnych sytuacjach problemy i rozwiazujacych je przez znajdowanie nowych srodkow adaptacji.

cdn...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Wto 20:43, 08 Lip 2008    Temat postu:

cdn do pragmatyzmu:

COOLEY
Uwazla ze spoleczenstwo i jednostki to nie dwa oddzielne zjawiska, lecz po prostu aspekt kolektywny i aspekt dystrybutywny jednej i tej samej rzeczy. Ludzkie stosunki rozwijaja sie przez komunikowanie sie a takze rozwija sie osobowosc, czyli powstaje jazn odzwierciedlona (posiadanie wlasnego ja). Roznice psychiczne miedzy ludzmi daja sie wytlumaczyc nie przez bilogiczna dziedzicznosc, lecz przez roznice miedzy systemami komunikowania sie, w jakich zyly i zyja jednostki. W zyciu spolecznym doniosle znaczenia maja zjawiska bezosobowe, istnieja one w ludzkim umysle , ale musza byc badane ze stanowiska bezosobowego. Dla Coolley'a czlowiek jest "moelkułą społeczeństwa" .Prawo to powduej, ze ludzie z koniecznosci ciaza ku swoim bliskim.

Zdaniem THOMASA zachowanie ludzkie nalezy tlumaczyc nie biologicznie lecz historycznie. Glownymi pojeciami jego teorii o zachowaniu sie ludzkim sa:
- pojecie kontroli
- nawyku
- kryzysu
- uwagi
Sformulowal postulat wykorzystnia takich zrodel jak:
- listy
- dzienniki
- ksiegi sadowe
- kazania
- programy szkolne.

Stworzyl dzielo o polskich chlopach wspolnie z Florianem Znanieckim "dzielo o emigracji polskiej". Oni dwaj zglosili postulat uczynienia socjologii nauka dajaca przyczynowe wyjasnienia zjawisk spolecznych i odkrywajaca prawa"spolecznego stawania sie". Osobowosc ludzka jest czynnikiem dzialajacym a rownoczesnie rezultatem zmian w spoleczenstwie. Proces socjalizacji jest procesem rozwijania przez jednostke zdolnosci do swiadomej adaptacji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Śro 19:04, 09 Lip 2008    Temat postu:

Czy mógłby ktoś wrzucić coś na temat:
- socjologia amerykańska
- poglądy soc. Smitha
- założenia funkcjonalizmu antropologicznego
- trzy typy samobójstw
- rozwój rodziny wdł Engelsa.

nie mam tego w swoich notatkach.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Emilia87



Dołączył: 12 Lut 2007
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biała

PostWysłany: Śro 19:10, 09 Lip 2008    Temat postu:

Według Durkheima samobójstwo jest aktem społecznym wynikającym ze stanu grupy społecznej, w której jednostka uczestniczy. Podstawowy mechanizm rodzący samobójstwo w jego społecznym wymiarze związany jest z wewnętrzną integracją, spoistością grupy. Wyróżnione zostały cztery typy samobójstw:
samobójstwo altruistyczne - wynikające z ogromnej więzi ze społeczeństwem (np. piloci kamikaze),
samobójstwo egoistyczne - będące skutkiem całkowitego rozerwania związków z ludźmi
z najbliższego kręgu (głównie z rodziną),
samobójstwo fatalistyczne - wynikające z przekonania danej jednostki o przeznaczonej jej śmierci (zwłaszcza na podłożu religijnym i filozoficznym),
samobójstwo anomijne - występujące w sytuacji braku jakichkolwiek regulacji, kiedy zostają zniesione wszelkie ograniczenia (np. podczas zmiany systemu politycznego).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Emilia87



Dołączył: 12 Lut 2007
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biała

PostWysłany: Śro 19:12, 09 Lip 2008    Temat postu:

Najwazniejsze poglady socjologiczne spencera:
-socjologia powinna zajmowac się rozwazaniami na temat budowy społeczeństwa
- zastosowanie praw ewolucji
-2 zadania socjologii:zbudowanie teorii rozwoju społecznego i zbudownia teori organizacj społecznych
-spol.jest żywym organizmem
-rzeczywisosc spoleczna wywodzi się z rzeczywistosi przyrodniczej
-instytucje społeczne SA tym dzieki czemu dokonuje się przystosowanie człowieka do współpracy-w spol. Jednoski mogą się swobodnie poruszac
-wszystko podlega prawom przyrody; spol. Także.
-dazenie do równowagi to walka o byt
-wyroznia 3 rodzaje instytucji; domowe, zawodowe, obrzedowe


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Asia :)



Dołączył: 17 Lis 2006
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 11:42, 10 Lip 2008    Temat postu:

ROZWOJ RODZINY WG ENGELSA: Rodziny mają charakter czynny zmieniaja sie szybko. Systemy pokrewienstwa maja charakter bierny. Pokrewienstwo jest instytucja społeczna. Dowody o pochodzeniu człowieka pochodza ze swiata zwierzecego sa wgniego sprzeczne. Samiec- pozbawiony instynktu seksualnego. Poprzez zniesienie instynktu seksualnego dosżło do zniesienia grup ludzkich,. Rodzina reguluje stosunki seksualne ludzi. Rodzina oparta na pokrewienstwu. Cała zbiorowosc podzielona na pokolenia, które są ze soba sasiadujace, sa one wylaczone z zycia seksualnego.
RODZINA PUNALUA (sl.pochodzi z Hawajów,oznacza wspolnik,towarzysz) Instytucja rodu:rod to osobniki tej samej krwi,prawo macierzyste:- prawo w którym liczy sie źeńska linia pokoleń która ustala legalnośc stosunków płciowych i dziedziczenie.Męzowie jednej grupy zon, które są biologicznymi siostrami nie nazywaja siebie bracmi.Mąż siostry jest mezem kazdej z pozostałych siostr.
RODZINA PARZYSTA:malzenstwa grupowe,trwalosc zwiazku staje sie wartoscia,mezczyzna ma prawo do zdrady ale i kobieta ma prawo do rozwiazania malzenstwa
MONOGAMIA:5 faza rozwojowa, czynniki o charakterze społecznym, własnośc prywatna, chca aby ich potomstwo dziedziczyło po nichsamych, dziedziczy sie po matce zasoby pozostaja w rekach mezczyzn. Monogamia w praktyce obejmuje tylko kobiety. Nie daje równych praw stronom.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Asia :)



Dołączył: 17 Lis 2006
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 11:44, 10 Lip 2008    Temat postu:

a moze ktos napisac o socjologii amerykanskiej, cechach psychokulturyzmu i jakie najwazniejsze poglady od protestantow przyjal Weber?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Emilia87



Dołączył: 12 Lut 2007
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biała

PostWysłany: Czw 11:51, 10 Lip 2008    Temat postu:

SOCJOLOGIA OPISOWA
Miała przeobrazić się w naukę eksperymentalną. Socjolog występował jako nauczyciel i kierownik zespołu badawczego, obserwator. Przedstawiciele socjologii opisowej podjęli temat społeczności lokalnej i uczynili go ośrodkowym tematem socjologii; uczynili ową wspólnotę najwłaściwszym kontekstem badania wszelkich procesów społecznych, wychodząc z założenia, że społeczność lokalna jest w pewnym sensie miejscem, gdzie jednostka spotyka się z szerszym społeczeństwem i kulturą (community). Community ma dwa elementy: 1 wymiar ekologiczny 2 wymiar wspólnotowy. Cechy community: 1 terytorium 2 interakcje społeczne 3 trwała wieź między jej członkami. Społeczność lokalną traktowano jako swego rodzaju laboratorium, a procesy w nim zachodzące mają charakter uniwersalny. Zasadnicze orientacje teoretyczne związane z próbami wyjaśnienia procesów będących przedmiotem obserwacji: 1 orientacja typologiczna-ujmowanie badanych społeczności jako reprezentacji szerszych kategorii stosunków czy też grup ludzkich umieszczonych na skali między wsią a miastem, grupą pierwotną a wtórną. 2 orientacja ekologiczna-uprzywilejowanie badań społeczności lokalnej z punktu widzenia wpływu, jaki na jej strukturę i rozwój wywiera środowisko przyrodnicze. Zakładano, że rozwojem skupisk ludzkich żądzą określone prawidłowości i osadnictwo odbywa się wg powtarzalnych wzorów zdeterminowanych przez warunki środowiskowe. Wyróżniali dwa rodzaje interakcji pomiędzy ludźmi: ekologiczną (charakter spontaniczny, żywiołowy) i społeczną (charakter moralny).

R. PARK
Głównym rysem koncepcji Parka jest dualizm zbiorowości terytorialnej (community) i społeczeństwa biotycznego i kulturowego poziomu stosunków międzyludzkich, ekologicznej bazy i moralnej nadbudowy.
Park - socjolog amerykański , podkreślał realistyczny opis aktualnego, życia klas pracujących , warunków w jakich one żyły i pracowały , ich namiętności , rozrywki , tragedie domowe , filozofię życiową- uczynił jego studia godnymi pamięci i sprawił , że są one trwałym przyczynkiem do naszej wiedzy o nalurze ludzkiej i społeczeństwie . Był przedstawicielem szkoły ekologicznej , zastosował tezy ekologii do socjologicznych opracowań zjawisk charakterystycznych dla wielkich miast . Park był niezrównanym inspiratorem badań empirycznych , ale sam ich na ogół nie prowadził . Prace jego były próbami kodyfikacji terminologii socjologicznej i systeniatyzacji problematyki . Park występował w roli nauczyciela badaczy terenowych . Gfównym rysem koncepcji Parka jest dualizm zbiorowości terytorialnej i społeczeństwa biotycznego i kulturowego „ poziomu " stosunków międzyludzkich , ekologicznej „ bazy " i moralnej „ nadbudowy ". Park dążył do przezwyciężenia pozycji między koncepcjami społeczeństwa i człowieka . Pisał, że społeczeństwa ludzkie mają dwa aspekty :
• są złożone z jednostek , które działają niezależnie od siebie , współzawodniczą i walczą ze sobą o zapewnienie sobie środków egzystencji
• oraz jeśli to możliwe , traktują się wzajemnie jako narzędzia zaspokajania własnych potrzeb
Ludzie są ze sobą związania przez uczucia i wspólne cele : pielęgnują tradycje , ideały i ambicje . Ewolucja społeczna polega na rozwijaniu się swoiście ludzkiej zdolności do tworzenia ładu moralnego , który w każdej fazie historii ma swoją „ fizyczną bazę" i napotyka na opór „ naturalnych impulsów ". Społeczeństwo w rozumieniu Parka stanowi niemal pod każdym względem przeciwieństwo zbiorowości terytorialnej , chociaż nie ustają w nim zasadnicze procesy ekologiczne , lecz tylko występują w złagodzonych formach . Kluczowe znaczenie mają w systemie Parka cztery procesy :
1) konkurencja
2) konflikt
3) akomodacja
4) asymilacja ( procesy interakcji )
Park stworzył koncepcję „ człowieka marginesu " , który żyjąc w dwóch światach społecznych jednocześnie , staje się jednostką o szerszym horyzoncie , bystrzejszej inteligencji , bardziej niezależnym i o racjonalnym światopoglądzie , oraz bardziej jest człowiekiem cywilizowanym . Wg. Parka „ osoba " uczestnicząc w różnych grupach i grając różne role społeczne , ujawnia w poszczególnych sytuacjach nie siebie jako taką , lecz rozmaite aspekty swej osobowości . Park również interesował się zachowaniem zbiorowym , czyli zachowaniem się jednostek pod wpływem impulsu , który jest im wspólny i działa na całą grupę (jest to zachowanie stanowiące rezultat interakcji społecznej } . Jest to reakcja cyrkułarna , czyli taki typ interakcji , w którym odpowiedź jednostki odtwarza stymulację pochodzącą od innej jednostki i kierując ją z powrotem do niej wzmacnia jej stymulację .
d) Społeczny świat małego miasta wg ROBERTA I HELEN LYNDÓW
Przedmiotem badań było przeciętne amerykańskie miasto Muncie w stanie Indiana . Zainteresowani się oni zasięgiem i determinantami praktyk religijnych w przeciętnym mieście amerykańskim rozpatrując religijność w kontekście całokształtu życia społeczności lokalnej . Lynd przyjął sześci o punktowy schemat klasyfikacji ludzkich.
1) zdobywanie środków do życia
2) wychowanie dzieci
3) życie rodzinne
4) spędzanie czasu wolnego
5) praktyki religijne
6) aktywność społeczna
Jednak na skutek odkrycia w Muncie gazu ziemnego przeobraziło się ono z sześciotysięcznej mieściny w miasto 36 - tysięczne . W związku z tym Lyndowie uznali za konieczne skontrastowanie stanu aktualnego ze stanem poprzedzającym szybki
rozwój Muncie, w związku z tym udało się im uzyskać obraz procesu industrializacji wraz z - jego .różnorodnymi konsekwencjami . Osobliwością jest to , że Lyndowie wprowadzili do charakterystyki badanej populacji pojęcie klasy społecznej . Podzielili ludność na dwie kategorie:
1) klasę pracującą
2) klasę niezależnych przedsiębiorców, odpowiednio do różnic źródeł dochodów
Było to zapoczątkowaniem myślenia o społeczności lokalnej w kategoriach podziałów klasowych . Drugim dziełem jakie stworzyli Lindowie ( Middletown in Transition ) powstało w wyniku badań w tym samym mieście 10 lat później . Badano wówczas wpływ kryzysu na życia przeciętnego amerykańskiego miasta (Muncie).
9. Antropologia kulturowa ( antropologia a socjologia : nowe horyzonty w antropologii i nowe „ ścieżki " w socjologii ; programy antropologiczne w socjologii)
W miarę specjalizacji oraz instytucjonalizacji nauk społecznych antropologia i socjologia już od końca XIX wieku stawały się coraz bardziej odrębnymi dyscyplinami . Decydowały o tym zarówno wymogi podziału pracy, który rozpoczął się już w dobie ewolucjonizmu , jak i dwie inne okoliczności:
• kryzys teorii ewolucji społecznej
• zwrot antropologów ku pracy w terenie
Każda z tych dwóch dyscyplin zaczęła w rezultacie wykształcać własne zainteresowa¬nia , teorie, terminy i techniki badawcze. Jednak każda próba zbudowania ogólnej teorii czyni antropologa socjologiem , a socjologa antropologiem , ponieważ zasadnicze dylematy teoretyczne tych dwóch nauk były i są takie same np. :
• w antropologii mają swe przedłużenia istotne dla socjologii dyskusje teoretyczne i metodologiczne
• antropolodzy , prócz społeczeństwami pierwotnymi zajmują się również społeczeństwami współczesnymi i społeczeństwem w ogólności
• antropolog spotyka się z socjologiem mając do czynienia z problematyką rozkładu , modernizacji, kontaktu kulturowego społeczności „tradycyjnych"
• antropologia stworzyła wieloznaczne pojęcie kultury , bez którego nie mogą obejść się nauki społeczne .

A) F. BOAS I JEGO SZKOŁA
Franz Boas jest uważany za twórcę antropologii jako nauki . Zrewolucjonizował warsztat naukowy antropologii-obowiązek badań terenowych . Sam dal się poznać jako badacz Eskimosów oraz Indian Ameryki Północnej oraz znajomości języka społeczności badanych ( poznanie ich bardziej „ od wewnątrz ")Jego rola polegała na spopularyzowaniu postulatu krytycznego podejścia do źródeł oraz nakazu bezwzględnego przestrzegania rygorów indukcji . Był krytykiem ewolucjonizmu . Pierwsza linia krytyki ewolucjonizmu - odkrycie praw rządzących światem kultury będzie możliwe dopiero po zbadaniu poszczególnych kultur .„ Metoda historyczna "-aby badać fakty kulturowe nie jako ogniwa hipotetycznego ciągu ewolucyjnego , lecz jako elementy konkretnej kultury określonego ludu , zajmującego określony obszar geograficzny i pozostającego w stosunkach oddziaływania wzajemnego z innymi ludami
- stanowią pewną całość wielorako powiązaną . Druga linia - przekonanie o nieskończonej złożoności świata kultury . Wg Boasa antropologia jest nauką historyczną w tym sensie , że zajmuje się tylko indywidualnościami czy też jednostkami historycznymi Jakimi są poszczególne kultury. Każda grupa kulturowa ma swoją własną niepowtarzalną historie , którą możemy nauczyć się rozumieć , ale nie wyjaśniać w przyjętym w niektórych naukach znaczeniu przez sprowadzenie obserwowanych zjawisk do takich czy innych praw . Każdą kulturę należy mierzyć jej własną miarą, badać niejako od wewnątrz, starając się wniknąć we właściwe jej warunki psychologiczne, środowiskowe i historyczne, nie wartościując jej przy pomocy kryteriów obcych jej „ geniuszowi " - zasada relatywizmu kulturowego . Boas pisał -pragniemy poznać nie tylko dynamikę istniejących społeczeństw, lecz również sposób w jaki stały się tym czym są.

b) PSYCHOKULTURALIZM
Kierunek ten zajmował się ideą badania związków pomiędzy kulturą a osobowością jednostki , Mcad pisał , że wyróżnikiem tej orientacji jest włączenie procesów intrapsychicznych do opisu członków społeczeństwo . Thomas proponował całościowe ujmowanie kultury , głosząc jednocześnie , że w każdym procesie kulturowym doniosłą rolę grają czynniki psychologiczne : nie ma wartości bez postaw, kultury bez przeżywających ją jednostek . Podstawowe cechy psychiki ludzkiej wytwarzają się w procesie przystosowania się jednostki do warunków i wymogów środowiska społecznego . Założenia Karci i n era dotyczyło istnienia w obrębie każdego społeczeństwa złączonego wspólnotą kultury tzw. osobowości podstawowej - wspólnej wszystkim lub przynajmniej większości jego członków i zharmonizowanej z jego instytucjami . Zróżnicowanie dwóch poziomów wszelkiej kultury wg Kardinera : instytucji pierwotnych oraz instytucji wtórnych . Pojęcie instytucji pierwotnych odnosi się do oddziaływania środowiska społecznego na jednostkę, pojęcie instytucji wtórnych - do oddziaływania jednostek na środowisko społeczne . Równowagę w społeczeństwie utrzymują jednostki zdolne do współpracy i podzielania wspólnych zainteresowań . Homeostaza społeczna zależy od tworzonych przez społeczeństwo ludzi i dlatego badanie osobowości w kulturze stanowi jedyny dostępny sposób stwierdzenia , jak skutecznie społeczeństwo funkcjonuje.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Czw 12:05, 10 Lip 2008    Temat postu:

Psychokulturalizm Kierunek ten zajmował się ideą badania związków pomiędzy kulturą, a osobowością jednostki. Mead pisała, że wyróżnikiem tej orientacji jest włączenie procesów intrapsychicznych do opisu członków społeczeństwa. Kulturę ujmuje się tu całościowo, głosząc jednocześnie, że w każdym procesie kulturowym doniosłą rolę grają czynniki psychologiczne: nie ma wartości bez postaw, kultury bez przeżywających ją jednostek. Podstawowe cechy psychiki ludzkiej wytwarzają się w procesie przystosowania się jednostki do warunków i wymogów środowiska społecznego.
Założenie Kardinera dotyczyło istnienia w obrębie każdego społeczeństwa złączonego wspólnotą kultury tzw. Osobowości podstawowej; wspólnej wszystkim lub przynajmniej większości jego członków i zharmonizowanej z jego instytucjami.
Zróżnicowanie dwóch poziomów wszelkiej kultury wg. Kardinera: instytucji pierwotnych oraz instytucji wtórnych. Pojęcie instytucji pierwotnych odnosi się do oddziaływania środowiska społecznego na jednostkę, pojęcie instytucji wtórnej odnosi się do oddziaływania jednostek na środowisko społeczne.
Równowagę w społeczeństwie utrzymują jednostki zdolne do współpracy. Homeostaza społeczna zależy od tworzonych przez społeczeństwo ludzi i dla tego badanie osobowości w kulturze stanowi jedyny dostępny sposób stwierdzenia, jak skutecznie społeczeństwo funkcjonuje
CREATED BY SOCJOLOG Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 12:09, 10 Lip 2008    Temat postu:

ma ktos może cos o psychologiźmie tz główne założenia???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Czw 12:09, 10 Lip 2008    Temat postu:

Ja mam coś takiego:
Socjologia amerykańska

• Pierwsza katedra socjologii w USA (Chicagowska)
• Amerykanie są innym społeczeństwem niż Europejczycy o innych problemach
• Amerykanie robili coś na wielką skalę
• Społeczność wiejska inna niż europejska
• Amerykanom była obca socjologia inaczej niż w europie
• Jak się zabrali za socjologie to w sposób poznawczy czyli empiryczny
• Robert, Helene, Lynd, Werner

Początkowo amerykańska socjologia przejęła koncepcje europejskie w podejściu do problemów związanych z urbanizacją i industrializacją, ale wkrótce mogła pochwalić się własnymi osiągnięciami: jednym z nich było szerokie wykorzystanie technik ilościowych, statystycznych, drugim zaś wypracowanie nowego podejścia badawczego zwanego interakcjonizmem. Polegało ono na zainteresowaniu procesami, dzięki którym społeczeństwo trwa i zmienia się, a które zachodzą na poziomie mikro, w bezpośrednich kontaktach ludzi ze sobą.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Czw 12:10, 10 Lip 2008    Temat postu:

-Założenia funkcjonalizmu antropologicznego
-przedstawić jakie najważniejsze poglądy od protestantów przyjął Weber.
Mi brakuje jeszcze tego...;/


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Czw 12:20, 10 Lip 2008    Temat postu:

Hehe wnioskuje,że większość z nas uczy się tych "zestawów" ale był by cyrk gdyby dała inne zestawy.....pogrom jednym słowem Mr. Green Ale ja i tak zaryzykuje i reszty się nie ucze Mr. Green

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Edytka:)
Bywalec


Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 111
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciechów

PostWysłany: Czw 12:26, 10 Lip 2008    Temat postu:

Rozmawiałam z III rokiem i oni byli zdziwienie ze dała zestaw pytan otwartych.... gdzyż oni w tamtym roku mieli taki test otwart było ok 20 kilku pytan i dotyczyl całego materiału.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Czw 12:30, 10 Lip 2008    Temat postu:

Ha i znając życie dostaniemy również 20 pytań....lub może władze uczelni wpłynęły na to aby nie robić takiego pogromu z HMS-u

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Edytka:)
Bywalec


Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 111
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciechów

PostWysłany: Czw 12:44, 10 Lip 2008    Temat postu:

nie wiem oby nie....

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island