Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
KPA

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Śro 16:42, 04 Lis 2009    Temat postu: KPA

MA ktoś może zagadnienia z tego przedmiotu? Jak tak to bardzo prosze o wrzucenie ich tutaj Wink z gólry bardzo dziękuje ;p

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Aneczka
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Polkowice

PostWysłany: Śro 16:44, 04 Lis 2009    Temat postu:

Zuza miala to zrobic, jakos po pierwszych zajeciach z tego przedmiotu...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Ulcia



Dołączył: 13 Sty 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 13:53, 13 Lis 2009    Temat postu: Będą te zagadnienia w końcu? Kto wziął od niej te kartki??

Będą te zagadnienia w końcu? Kto wziął od niej te kartki??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Aneczka
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Polkowice

PostWysłany: Czw 16:33, 04 Mar 2010    Temat postu:

Program wykładów z postępowania przed organami administracji publicznej.
Praca socjalna i służby społeczne (studia niestacjonarne)
Rok IV
Prowadzący: Dr Aleksandra Perchla – Włosik,
1. Postępowanie administracyjne.
• źródła prawa o postępowaniu administracyjnym
• pojęcie, cele i rodzaje postępowania
• zakres obowiązywania ogólnego postępowania administracyjnego
• zasady ogólne
2. Podmioty prowadzące postępowanie administracyjne
• kompetencje organów administrujących
• wyłączenie pracownika oraz organu od udziału w postępowaniu
• spory o właściwość – rozstrzyganie
• organy kolegialne
3. Pojęcie strony
• definicja strony w postępowaniu administracyjnym
• dolność administracyjnoprawna strony
• podmioty na prawach strony i ich uprawnienia (RPO, prokurator, organizacja społeczna i inne podmioty)
• pełnomocnictwo
4. Uczestnicy postępowania administracyjnego
5. Doręczenia, wezwania, terminy – przepisy porządkowe
• doręczenia i wezwania
• terminy, przywracanie terminów, milczenie administracji
• protokoły, adnotacje, udostępnianie akt
4. Czynności trybu zwykłego postępowania administracyjnego
• formy postępowania wyjaśniającego. Część wstępna rozprawy
• postępowanie dowodowe i rodzaje środków dowodowych
• ugoda administracyjna
• opłaty i koszty postępowania
• opłaty i koszty postępowania
• zawieszenie i umorzenie postępowania (rodzaje, forma, skutki prawne, podjęcie
zamierzonego postępowania)
5. Decyzja i postanowienie administracyjne
• pojęcie i forma decyzji
• rygor natychmiastowej wykonalności i wadliwość decyzji
• pojęcie, treść, klasyfikacja i postanowienia
6. Postępowanie odwoławcze przed organami I i II instancji
• czynności wstępne
• postępowanie wyjaśniające
• cofnięcie odwołania
7. Tryby nadzwyczajne w postępowaniu administracyjnym
• weryfikacja decyzji ostatecznych
• wznowienie postępowanie
• stwierdzenie nieważności decyzji
• uchylenie i zmiana decyzji ostatecznych
• wygaśnięcie decyzji
8. Uproszczone postępowanie administracyjne
• postępowanie w sprawie wydawania zaświadczeń
• postępowanie w sprawach skarg i wniosków
9. Postępowanie egzekucyjne
• Zagadnienia ogólne egzekucji administracyjnej i administracyjnego postepowania egzekucyjnego
• zakres i podmioty postępowania egzekucyjnego
• zasady
• wszczęcie, zawieszenie i umorzenie postępowania egzekucyjnego
• środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym
10. Postępowanie sądowoadministracyjne
• organizacja sądownictwa administracyjnego w Polsce
• zasady postępowania
• podmioty
• postępowanie przed wojewódzkim sadem administracyjnym
• postępowanie prze Naczelnym Sądem Administracyjnym
11. Inne postępowania administracyjne
• postępowanie w sprawach podatkowych
• postępowanie w sprawach ubezpieczeń społecznych
• Postępowanie w sprawie o wykroczenie

Literatura:

Adamiak, B. , Borkowski, J., Polskie postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, PWN, Warszawa 2004
Adamiak, B., Kodeks postępowania administracyjnego, Warszawa, Wydawnictwo C. H. Beck, 2006 (Duże komentarze Becka)
Bojanowski, T., Lang, J., Postępowanie administracyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2002
Hauser R., Postępowanie egzekucyjne w administracji, Warszawa, Wydawnictwo C.H. Beck, 2005
Bojanowski E., Cieślak Z., Lang J., Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Wydawnictwo LexisNexis, Wydanie 2, Warszawa 2005
Drachal J., Mzyk E., Niewiadomski Z., Prawo administracyjne. Część procesowa, Warszawa 2002
Dzwonkowski H., Huchla A., Ustawa – Ordynacja Podatkowa. Komentarz, Warszawa 2004
Wierzbowski M., Szubiakowski M., Wiktorowska A., Postępowanie administracyjne – ogólne, podatkowe, egzekucyjne i przed sądami administracyjnymi., Warszawa 2004

Akty prawne:

Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks Postępowania Administracyjnego (z nowelizacjami)
Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. – O postępowaniu egzekucyjnym w administracji (z późniejszymi zmianami)
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 roku – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 z późn. zmianami)
Ustawa z dnia 25 lipca 2002 roku – Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. nr 153 poz. 1269)
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 roku – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1271 z późn. zmianami)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Aneczka
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Polkowice

PostWysłany: Czw 16:33, 04 Mar 2010    Temat postu:

Nie wiem kto wzial od niej te kartki, ale poprosilam zeby mi to wyslala na mejla

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Paula



Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 11:56, 18 Lis 2010    Temat postu:

Witam. Czy ktoś posiada materiały ,które można by było zamieścić na forum?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Aneczka
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Polkowice

PostWysłany: Czw 18:03, 18 Lis 2010    Temat postu:

Dr Perchla prosila o przypomnienie ustalonego terminu egzaminu z KPA i w najblizszym czasie poda nam sale, dlatego tez na stronie instytutu bylo info zeby sie z nia skontaktowac

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Aneczka
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Polkowice

PostWysłany: Pią 22:23, 19 Lis 2010    Temat postu:

Termin egz poprawkowego z KPA zostanie przesuniety. Dr Perchla 22 stycznia ma poprowadzic jakies zajecia w zastepstwie i nie bedzie mogla. Termin ustalimy podczas egzaminu 12 grudnia

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lukasz_V_gr



Dołączył: 18 Lis 2006
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 12:30, 22 Lis 2010    Temat postu:

Hej,
Czy jest już ustalona godzina egzaminu 12 grudnia??

pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Aneczka
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Polkowice

PostWysłany: Pon 20:05, 29 Lis 2010    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Pon 17:20, 06 Gru 2010    Temat postu:

czy któryś temat oprócz ubezpieczeń społecznych odpadł??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Justi



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 17:04, 07 Gru 2010    Temat postu:

Z Wierzbowskiego (patrz:literatura)


POJĘCIE ADMINISTRACJI

W naukach administracyjno-prawnych mówi się o administracji w dwóch znaczeniach.
--Według pierwszego znaczenia -administracja jest pewną organizacją, składającą się z różnorodnych jednostek organizacyjnych, skupionych wokół organów, tj. jednostek organizacyjnych wyposażonych w kompeten¬cje określone w ustawach i tworzących pewien zamknięty układ organiza¬cyjny, mający realizować zadania państwowe bądź publiczne, lub jedne i drugie. Tak rozumiana administracja może składać się albo wyłącznie z państwowych jednostek organizacyjnych, a więc stanowić pewien, mniej lub bardziej zarysowany, fragment aparatu państwowego, albo z państwo¬wych jednostek organizacyjnych oraz innych instytucji i organizacji, albo wyłącznie z instytucji i organizacji pozapaństwowych, powołanych przez ustawy i wyposażonych przez nie w kompetencje do realizowania zadań publicznych (np. określonych w ustawie z 1990 r. o samorządzie gminnym i powierzonych organom gminy). W pierwszym przypadku mówi się o administracji państwowej w wąskim znaczeniu tego słowa, w drugim ¬o administracji w znaczeniu szerokim, a w trzecim o administracji publicz¬nej, a ściślej -o administracji publicznej w wąskim rozumieniu tego słowa.
---Zgodnie z drugim znaczeniem -administracja jest pewną działalnością. Gdy działalność tę prowadzi państwo jako określona organizacja, wtedy mamy do czynienia z administracją państwową w znaczeniu ścisłym. Jeżeli natomiast działalność taką prowadzą także inne organy i instytucje, wtedy możemy mówić już to o administracji państwowej w znaczeniu szerszym, już to o administracji publicznej, obejmującej administrację państwową w zna¬czeniu ścisłym, i administrację wykonywaną przez owe inne organy i instytu¬cje nie należące do aparatu państwowego. Jeżeli natomiast działalność pro¬

ZWIĄZANIE ADMINISTRACJI PRAWEM

Oparcie działalności administracji na przepisach prawnych wynika z kon¬stytucyjnej zasady praworządności, w myśl której wszystkie organy państwo¬we działają na podstawie przepisów prawa, a ich przestrzeganie jest pod¬stawowym obowiązkiem każdego organu państwa i każdego obywatela. Związanie administracji prawem czy, może lepiej, określenie jej czynności przez prawo nie jest jednakowe. Między innymi zależy ono od sfery, rodzaju i form działania administracji.
We współczesnym państwie działalność administracji nie sprowadza się bowiem tylko do wykonywania ustaw za pomocą aktów konkretyzujących i skierowanych do osób fizycznych, ich organizacji i innych podmiotów znajdujących się na zewnątrz aparatu państwowego. Notabene nie miało to miejsca nawet wtedy, gdy pod wpływem wczesnokapitalistycznej ideologii państwa prawnego za najważniejszą funkcję państwa uznawano działalność reglamentacyjną. Już wówczas na działalność administracji składały się liczne i zróżnicowane rodzaje działań faktycznych, wewnętrznych, jak na przykład opracowywanie programów i planów działania, analiz i sprawozdań, utrzy¬mywanie w ruchu urządzeń technicznych, pozyskiwanie środków material¬nych. Wszystko to tworzyło sferę wewnętrzną działań administracji, równie ważną jak sfera zewnętrzna, a pod względem ilościowym nawet znacznie większą.
---Związanie administracji prawem zależy także od rodzaju działań podej¬mowanych przez organy administracji państwowej i inne podmioty. Ogólnie można powiedzieć, że działania o charakterze faktycznym związane są pra¬wem stosunkowo luźno. Wymaga się jedynie, aby były one oparte na jakiejś podstawie prawnej, na przykład na ogólnej normie kompetencyjnej wypro¬wadzonej z przepisów administracyjnych, określających zakres czynności związanych z danym stanowiskiem pracy czy instytucją oraz rodzaje więzi łączących poszczególne stanowiska lub instytucje.
---Inaczej przedstawia się problem działań o charakterze prawnym. Są one z zasady dość ściśle zdeterminowane przez prawo, aczkolwiek stopień ich związania także nie jest jednakowy. Najściślej określone są te działania, które zmieniają sytuację prawną indywidualnie określonych podmiotów znajdujących się na zewnątrz administracji. Wymaga się, aby działania takie miały podstawę zarówno w przepisach prawa materialnego, jak i formalnego -ustrojowego i proceduralnego. Są też one dokładniej opisane ze względu na ich dopuszczalność, moc prawną i wywoływane skutki.
----Przepisy prawne określają także działania administracji w zależności od formy, w jakiej mają być podejmowane. Działania przybierające formę aktów administracyjnych (indywidualnych), aktów normatywnych (ogólnych), a także działania prowadzone w ramach procedur regulujących wykonywanie wynikających z wyżej wymienionych aktów obowiązków albo kontrolę ich przestrzegania są na ogół bardziej zdeterminowane aniżeli działania podejmo¬wane przez administrację w innych formach, właściwych dla działań material¬no-technicznych (np. gromadzenie informacji, analizowanie, zarządzanie) lub społeczno-organizatorskich (np. porozumiewanie się, apelowanie).
---Administracja nie może działać bez ustawowej podstawy prawnej jedynie wtedy, gdy w wyniku jej działania uległaby zmianie sytuacja prawna pod¬miotu organizacyjnie z nią nie związanego. Przez ustawową podstawę praw¬ną należy tu rozumieć przepis ustawy oraz przepis aktu wydanego na pod¬stawie ustawy i celem jej wykonania, upoważniający do określonego działa¬nia. Taką podstawę prawną powinny mieć decyzje zmieniające sytuację wy¬mienionego podmiotu zarówno na jego niekorzyść, jak i na korzyść (a więc nie tylko decyzje nakładające obowiązek, lecz również decyzje o do-datkowych świadczeniach, pomocy itp. ). Pomoc świadczona jednym odbija się bowiem na interesach innych i dlatego musi być poddana takim wymo¬gom formalnym, jakie stosuje się odnośnie do decyzji zmieniającej sytuację danego podmiotu na jego niekorzyść.
---Administracja nie może też podjąć działania sprzecznego z obowiązującą ustawą lub z przepisami wykonawczymi do niej. Ma ona bowiem także obowiązek przestrzegania prawa. Chodzi tu zarówno o działania, które są wyraźnie zabronione przez ustawę, jak i takie, które mogą być podjęte, ale tylko wtedy, gdy ustawa w ogóle je przewiduje i często tylko w granicach określonych w konkretnej ustawie (np. w przypadku spraw zastrzeżonych przez Konstytucję).

POJĘCIE PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

W nauce prawo administracyjne ma różne znaczenia. W znaczeniu szero¬kim przez prawo administracyjne rozumie się normy prawne regulujące or¬ganizację i zachowanie się administracji państwowej jako części aparatu państwowego, a także zachowanie się osób fizycznych i innych podmiotów w zakresie nie unormowanym przez przepisy należące do innych gałęzi prawa. Prawo administracyjne w tym znaczeniu składa się z co najmniej trzech części: prawa o ustroju administracji państwowej, prawa materialnego i prawa proceduralnego.
-----Prawo o ustroju administracji państwowej reguluje organizację i zasady funkcjonowania aparatu państwowego powołanego do wykonywania zadań państwowych w formach uznanych za właściwe dla administracji państwo¬wej. Zawiera ono zatem w szczególności następujące przepisy prawne:
- tworzące podmioty administracji państwowej i określające ich struk¬turę organizacyjną oraz zakres działania,
- określające strukturę systemu podmiotów administracji państwowej oraz zachodzące w nim procesy (w tym kierowania,. nadzoru, kontroli, koor¬dynacji, informacji itp.),
- stanowiące podstawę określania zadań poszczególnych organów admi¬nistracji państwowej i ich systemu, a także form i metod ich wykony¬wana,
- tworzące podział terytorialny kraju dla potrzeb administracji państwowej.
Prawo materialne zawiera normy ustanawiające wzajemne uprawnienia i obowiązki organów administracji państwowej i podmiotów znajdujących się na zewnątrz administracji państwowej jako części aparatu państwowego. Każdemu uprawnieniu organu administracji państwowej odpowiada określony obowiązek podmiotu organizacyjnie mu nie podporządkowanego. I od¬wrotnie, każdemu obowiązkowi administracji państwowej odpowiada stoso¬wne uprawnienie podmiotu znajdującego się na zewnątrz administracji pań¬stwowej itd.
Prawo proceduralne zawiera normy, które wyznaczają postępowanie mające na celu urzeczywistnienie (wykonanie) norm prawa ustrojowego i materialnego. Dokonuje się to z reguły bądź przez ich konkretyzację i powiązanie z indywidual¬nie oznaczonymi podmiotami, bądź przez doprowadzenie do wykonania obowiązków wynikających bezpośrednio z przepisów prawa albo z decyzji lub postanowień administracyjnych, bądź też przez kontrolę przestrzegania przepisów prawnych i nadzór nad aktami stanowienia i stosowania prawa, a także przez orzekanie o sankcjach za naruszenie zakazów albo nakazów zawartych w przepi¬sach regulujących działalność administracji albo związanych z wykonywaniem przez administrację jej zadań (np. w zakresie ochrony porządku i bezpieczeństwa ruchu na drogach publicznych, czystości i porządku w gminie).
Zależnie od funkcji spełnianych przez omawiane normy prawo procedu¬ralne dzieli się na:
- prawo o ogólnym postępowaniu administracyjnym i postępowaniach szczególnych,
- prawo o postępowaniu egzekucyjnym w administracji i innych postę¬powaniach wykonawczych,
- prawo o trybie kontroli przestrzegania przepisów prawnych przez podmioty administracji państwowej oraz obywateli i organizacje społeczne,
- prawo o postępowaniu legislacyjnym,
- prawo o postępowaniu karno-administracyjnym (postępowaniu w spra¬wach o wykroczenia),
- prawo o postępowaniu porządkowym i dyscyplinarnym,
- prawo o postępowaniu w sprawach skarg i wniosków.
Do prawa administracyjnego w znaczeniu wąskim zalicza się na ogół tylko normy dwustronnie wiążące, ustanawiające bezpośrednio lub poprzez odpowiednie akty prawne określone uprawnienia i obowiązki organów ad-ministracji państwowej oraz podmiotów nie podporządkowanych im organi¬zacyjnie. Do prawa administracyjnego w tym znaczeniu należą zatem przede wszystkim następujące przepisy prawne:
- ustanawiające uprawnienia lub obowiązki, wyznaczające wprost zachowanie się każdego, kto znajdzie się w określonej sytuacji czy posiada określone rzeczy (dobra) lub prowadzi określoną działalność,
- ustanawiające dla organów administracji państwowej kompetencje do nałożenia na podmioty znajdujące się na zewnątrz administracji państwowej określonych obowiązków; wymagalność takich obowiązków zależy od ich przypisania danemu podmiotowi w określonym trybie i przy zachowaniu przewidzianej formy,
- przyznające podmiotom usytuowanym na zewnątrz administracji pań¬stwowej prawo domagania się od organów administracji państwowej speł¬nienia określonych w przepisach prawnych świadczeń, udostępnienia dóbr , wydania pozwolenia na prowadzenie określonej działalności, przekroczenia granicy państwowej itd.

TYPY NORM W PRAWIE ADMINISTRACYJNYM

Biorąc pod uwagę wydzielone wyżej normy prawa administracyjnego w rozumieniu szerokim, można wyróżnić następujące typy norm prawa ad¬ministracyjnego:
- normy ustrojowe,
- normy materialne,
- normy proceduralne.
Do norm ustrojowych należą normy:
l) określające właściwość,
2) ustanawiające zadania,
3) regulujące prawne formy działania i wskazujące na kompetencje, 4) regulujące organizację administracji.
---Normy określające właściwość umożliwiają przypisanie organowi lub in¬nej jednostce organizacyjnej, względnie osobie fizycznej, określonego upraw¬nienia lub obowiązku. Normy te opierają się na różnych przepisach praw¬nych, określających czas i miejsce działania, rodzaj spraw, status prawny podmiotu, jego strukturę organizacyjną, obsadę personalną itp.
.--Normy ustanawiające zadania określają kierunki działania administracji oraz wskazują na wartości, którymi winna się ona kierować.
Normy regulujące sposób działania zezwalają podmiotom administracji publicznej na zastosowanie określonej w prawie formy lub na podjęcie dzia¬łania w sposób określony prawem i z wynikającymi z prawa konsekwen¬cjami. Normy wskazujące na kompetencje organów umożliwiają realizację norm materialnych, ustrojowych lub proceduralnych.
Normy regulujące organizację administracji między innymi mają na celu wyznaczenie stosunku zależności (nadrzędności i podporządkowania) między organami, między organami i innymi jednostkami organizacyjnymi itp., do¬konanie podziału czynności między organami i podległymi jednostkami or¬ganizacyjnymi, określenie przedmiotu i trybu porozumiewania się organów, jednostek organizacyjnych oraz zasad ich współdziałania.
Wśród norm materialnych prawa administracyjnego można z kolei wyrÓŻ¬nić normy merytoryczne, blankietowe, generalne i abstrakcyjne. Normy me¬rytoryczne nakazują lub zakazują określonym podmiotom (adresatom nor¬my) zachowywać się w pewnych okolicznościach w określony sposób. Jeżeli są adresowane do organów administracji publicznej, wiążą adresatów w spo¬sób pełny, nie pozostawiając im możliwości wyboru zachowania. Przeciwień¬stwem norm merytorycznych są normy blankietowe. Wskazują one jedynie sposób, w jaki mogą być podjęte czynności organu, nie określają natomiast ich treści. Normy blankietowe odgrywają ważną rolę w prawie administracyj¬nym. Umożliwiają one bowiem organowi uwzględnienie wartości i interesów celowo nie zdefiniowanych w przepisach prawnych.
Normy generalne nie mają indywidualnie wyznaczonego adresata, normy abstrakcyjne zaś nie mają konkretnie określonych okoliczności (warunków), od których zależy uprawnienie lub obowiązek adresata.
Ważne dla prawa administracyjnego są także normy sankcjonujące. Okre¬Ślają one następstwa (sankcje) niewykonania innej normy nakazującej okre¬ślone postępowanie (zachowanie się) w danych okolicznościach, zwanej nor¬mą sankcjonowaną.
Normy proceduralne można podzielić na:
l) normy postępowania administracyjnego,
2) normy postępowania sądowoadministracyjnego, 3) normy postępowania skargowo-wnioskowego, 4) normy postępowania kontrolnego.
Normy postępowania administracyjnego wywodzą się z przepisów regulu¬jących postępowanie administracyjne. Określają one czynności podmiotów postępowania, tj. organu zobowiązanego do prowadzenia postępowania oraz uczestników tego postępowania (strony, podmiotów występujących na pra¬wach strony, skarżącego itp.).
Normy postępowania ogólnego, tj. mającego na celu rozstrzygnięcie in¬dywidualnej sprawy z zakresu administracji publicznej decyzją administracyj¬ną, są w charakterystyczny sposób powiązane z normami prawa ustrojowego i materialnego. Postępowanie administracyjne ogólne wszczyna się bowiem ze względu na potrzebę urzeczywistnienia norm materialnoprawnych i po osiąg¬nięciu tego celu kończy ono swój żywot. W jego wyniku następuje zmiana względnie potwierdzenie sytuacji prawnej stron (uczestników postępowania).
Normy postępowania skargowo-wnioskowego pełnią nieco inną funkcję. Ich celem jest dokonanie urzędowej oceny stanu faktycznego wskazanego


w ska.rdze lub wniosku i skonfrontowanie go z aktualnym stanem prawnym oraz określenie sposobu urzeczywistnienia (załatwienia merytorycznego) sprawy będącej przedmiotem skargi lub wniosku. Nie mamy tu zatem do czynienia z owym charakterystycznym dla norm postępowania ogólnego bezpośrednim powiązaniem z normami materialnymi. Normy postępowania kontrolnego pełnią podobną funkcję. Określają one jedynie zachowanie się podmiotu uprawnionego do kontroli oraz prawa i obowiązki kontrolowa¬nych. Z prawem materialnym czy ustrojowym łączą się jedynie pośrednio i tylko wtedy, kiedy wniosek pokontrolny stanie się przyczyną zmiany mate¬rialnoprawnej sytuacji kontrolowanego (jego praw i obowiązków).
Normy postępowania sądowoadministracyjnego są zdeterminowane przepi¬sami regulującymi postępowanie przed sądem administracyjnym. Ich treść jest zatem uzależniona od funkcji tego postępowania i jego struktury. W konsekwencji prawa i obowiązki sądu oraz obu stron tego postępowania (tj. organu, który wydał decyzję, oraz skarżącego) układają się w ciąg proce¬sowych czynności (aktów) prowadzących do weryfikacji zachowania się or¬ganu administracji publicznej ze względu na obowiązujące prawo. Sąd admini¬stracyjny jednak, co do zasady, nie nakłada wprost na strony postępowania obowiązków materialnoprawnych ani też nie przyznaje im takich praw, lecz dokonuje jedynie prawnie wiążącej kwalifikacji zaskarżonych aktów i czynności.

STOSUNEK ADMINISTRACYJNOPRAWNY

Stosunek prawny jest kolejną pomocniczą konstrukcją nauki prawa. Służy on rekonstrukcji założonych w prawie przedmiotowym podstawowych zaleŻ¬noŚci, jakie zachodzą, mogą zachodzić lub winny zachodzić między różnymi podmiotami. Odpowiednio do wyróżnionych wyżej części prawa admini¬stracyjnego wyróżnia się stosunki materialnoprawne, ustrojowe, proceduralne i sądowo-procesowe (sporno-administracyjne).
---Stosunek materialnoprawny określa wzajemne prawa i obowiązki dwu lub więcej podmiotów, zawarte w normach prawa administracyjnego. Owe prawa i obowiązki mogą tworzyć prosty albo złożony układ zależności. W ukła¬dzie prostym określone prawo odpowiada określonemu obowiązkowi, i od¬wrotnie. W układzie złożonym określonemu prawu odpowiada określony obowiązek, który z kolei tworzy prawo do żądania od pierwszego pod¬miotu wykonania innego obowiązku itp. Owe zależności mogą zachodzić między dwoma podmiotami -wtedy stosunek będzie płaski, albo między tymi podmiotami a innymi -wtedy stosunek będzie spiętrzony.
===W prawie administracyjnym jednym z podmiotów tego stosunku jest zawsze organ administracji państwowej albo podmiot, któremu ustawa wprost lub za pośrednictwem tego organu powierza pełnienie administracji publicznej (funkcji z zakresu administracji publicznej). W konsekwencji w prawie administracyjnym przedmiot stosunku prawnego jest także objęty kompetencją jednego z organów administracji państwowej lub podmiotu wykonującego funkcje zlecone administracji publicznej. W prawie cywilnym jest inaczej. W tej gałęzi prawa podmiotami stosunku materialnoprawnego z zasady są osoby prywatne -fizyczne lub prawne.
Stosunki ustrojowe są regulowane nie tylko przepisami ustawowymi (usta¬wą i rozporządzeniem), lecz także przepisami mającymi charakter wewnętrz¬ny (aktami normatywnymi wewnętrznymi). Poza tym w stosunkach ustrojo¬wych wszystkie podmioty są organami administracji państwowej lub innymi jej jednostkami organizacyjnymi, albo podmiotami, które wykonują zadania zlecone z zakresu administracji publicznej.
Stosunki proceduralne są konstruowane na podstawie przepisów postępo¬wania administracyjnego. Łączą one organ prowadzący postępowanie, stronę oraz pozostałych uczestników tego postępowania, określając ich wzajemne prawa i obowiązki. Stosunki odtworzone na podstawie postępowania admi¬nistracyjnego judykacyjnego (tj. mającego na celu rozstrzygnięcie sprawy z zakresu administracji państwowej decyzją administracyjną) są ponadto w charakterystyczny sposób powiązane z prawem materialnym. Postępowa¬nie to bowiem wszczyna się ze względu na potrzebę zindywidualizowania i skonkretyzowania (urealnienia) praw lub obowiązków zawartych w nor¬mach prawa materialnego oraz kończy aktem, który wiążąco przypisuje prawo lub obowiązek konkretnej osobie, będącej zarówno stroną, jak i pod¬miotem stosunku materialnoprawnego.
Stosunki sądowo-procesowe zdeterminowane są inną strukturą postępowa¬nia przed Naczelnym Sądem Administracyjnym, jego przedmiotem oraz funk¬cją. NSA prowadzi postępowanie, aby rozstrzygnąć spór między skarżącym a organem o legalf1ość wydanej przez organ decyzji albo o brak naruszenia prawa w przypadku jej niewydania. Podobnie postępuje w przypadku innych aktów, czynności i przepisów, jeżeli mogą być one przedmiotem skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO POJĘCIE I KLASYFIKACJA ŹRÓDEŁ PRAWA

"Źródło prawa" jest pojęciem wieloznacznym. Przez źródło prawa rozu¬mie się bowiem z jednej strony czynniki wpływające na treść prawa, a więc np. wolę narodu czy prawodawcy, stosunki społeczno-ekonomiczne, stan świadomości prawnej; z drugiej strony -różne formy przekazu norm praw¬nych, ustanowionych bądź uznanych, a więc np. dokumenty, teksty czy inne przedmioty będące nośnikami tych informacji (treści).

==Mówi się też o źródłach prawa w znaczeniu szerokim i szczególnym, jak gdyby właściwym. W szerokim znaczeniu źródłem prawa jest każdy fakt, który ma prawotwórczą moc, walor. W tym znaczeniu źródłem będzie za¬rÓwno orzeczenie właściwego organu, doktryna, zwyczaj czy precedens, jak i ustawa. W znaczeniu szczególnym źródłem prawa może być już to jeden z wymienionych wyżej czynników wpływających na treść prawa, konkretna forma przekazu albo dany rodzaj czy typ przekazu, np. akty wykonawcze podporządkowane ustawie.
==Źródła mogą być ujmowane pod kątem opisowym albo normatywnym. Można bowiem o jakimś źródle mówić albo jak o fakcie mającym rzeczywiś¬cie miejsce, np. wskazać, który fakt ma w danym systemie prawa właściwość prawotwórczą, albo jak o fakcie, który zdaniem mówiącego powinien mieć w danym systemie prawa taką właściwość. Zaliczenie faktu do grupy faktów prawotwórczych jest zazwyczaj poprzedzone przyjęciem określonych kryte¬riów, na podstawie których zalicza się dany fakt do prawotwórczych bądź postuluje się to zrobić odnośnie do danego systemu prawa. Na przykład zakłada się, że prawo mogą tworzyć tylko organy państwowe, tylko w for¬mie i w sposób określony w ustawie.
==Biorąc pod uwagę organ, który jest właściwy do stanowienia prawa, można wyróżnić ustawy oraz akty podporządkowane ustawom, przepisy państwowe i gminne, przepisy ogólnokrajowe i miejscowe itp. W naszym państwie ustawy wydaje bowiem tylko Sejm jako podstawowy organ wła¬dzy ustawodawczej, zaś akty podporządkowane ustaw.om z reguły wydają organy władzy wykonawczej, a więc Prezydent RP, Rada Ministrów, jej Prezes i ministrowie oraz wojewodowie. Od 1990 r., tj. od wprowadzenia samorządu terytorialnego, obok przepisów wydawanych przez organy pań-stwowe sensu stricto, pojawiły się też przepisy wydawane przez organy gmmy.
==Inny podział uzyska się, gdy weźmie się pod uwagę właściwości organów powołanych do wydawania aktów i ich zasięg terytorialny. Do jednej grupy zaliczymy wówczas wszystkie przepisy wydane przez organy centralne, a do drugiej -przepisy miejscowe i gminne.
==Jeszcze inny podział uzyskamy, gdy do jednej grupy zaliczymy akty, które są wydawane przez organy administracji państwowej, a do drugiej ¬pozostałe akty będące źródłami prawa. Ten podział pozwala nam skoncent¬rowaĆ uwagę na wybranych źródłach i problemach związanych przede wszys¬tkim ze stanowieniem prawa przez administrację państwową.

AKTY STANOWIENIA PRAWA POWSZECHNIE OBOWIĄZUJĄCEGO

Po wejściu w życie Konstytucji z 1997 r. do źródeł prawa powszechnieobowiązującego należą:
1) Konstytucja,
2) ustawy,
3) ratyfikowane umowy międzynarodowe,
4) rozporządzenia,
5) akty prawa miejscowego.
==Konstytucja jest najwyższym prawem Rzeczypospolitej Polskiej. Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba że Konstytucja stanowi inaczej (art. 8 Konstytucji). Z Konstytucją muszą być zgodne wszystkie pozostałe źródła prawa powszechnego lub wewnętrznego.
==Obowiązująca Konstytucja została uchwalona w postępowaniu szczegÓl¬nym, określonym w ustawie konstytucyjnej z 23 kwietnia 1992 r. o trybie przygotowania i uch'Yalenia Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Może być ona zmieniona tylko w trybie określonym w Konstytucji, a więc tylko w drodze ustawy uchwalonej w jednakowym brzmieniu przez Sejm, a następ¬nie przez Senat. Zgodnie z Konstytucją, z inicjatywą zmiany może wystąpić co najmniej 115 ustawowej liczby posłów albo Senat lub Prezydent RP. Ustawę o zmianie Konstytucji uchwala Sejm większością co najmniej 213 głosów, w obecności co najmniej połowy liczby posłów, oraz Senat bez¬względną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów (zob. art. 235 ust. 4 Konstytucji).
==Konstytucja określa podstawowe zasady funkcjonowania państwa, ustala katolog źródeł prawa powszechnie obowiązującego, podstawowe wolności oraz prawa i obowiązki człowieka i obywatela, ustrój władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej, podstawy i zakres działania organów kontroli państwowej i ochrony prawa, a także zasady działania państwa w sytuacjiszczególnych zagl"ożeń, regulując podstawy regulacji trzech stanów: wojen¬nego, wyjątkowego i klęski żywiołowej. Wreszcie Konstytucja określa wa¬runki i tryb zmiany Konstytucji, wyróżniając ją w ten sposób od innych aktów stanowienia prawa powszechnie obowiązującego.
Ustawa jest podstawowym aktem stanowienia prawa powszechnie obowiązującego. Ustawę wydaje Sejm RP. Sposób opracowania ustawy oraz uchwalania, jak również sposób i zakres współdziałania Sejmu z Se¬natem określa Konstytucja (zob. art. 121 Konstytucji). Tylko ustawa o zmia¬nie Konstytucji jest uchwalana najpierw przez Sejm, a następnie -w ter¬minie nie dłuższym niż 60 dni -przez Senat (zob. art. 235 ust. 2 Kon¬stytucji).
Procedurę uchwalenia ustawy określa Konstytucja oraz Regulamin Sejmu i Senatu
Ratyfikowane umowy międzynarodowe. Umowy międzynarodowe wymagają¬ce ratyfikacji zawiera Rada Ministrów. Ratyfikacja umów międzynarodowych i ich wypowiadanie należy do Prezydenta RP jako reprezentanta państwa w sto-sunkach zewnętrznych. O ratyfikacji lub wypowiedzeniu takiej umowy Prezy¬dent ma obowiązek zawiadomić Sejm i Senat.
=Ratyfikacja niektórych umów międzynarodowych, jak również ich wypowie¬dzenie, wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie. Chodzi tutaj o umowy dotyczące:
l) pokoju, sojuszy, układów politycznych lub układów wojskowych,
2) wolności, praw lub obowiązków obywatelskich określonych w Konstytucji, 3) członkostwa Polski w organizacji międzynarodowej,
4) znacznego obciążenia państwa pod względem finansowym,
5) spraw uregulowanych w ustawie lub w których Konstytucja wymagaustawy ,
6) przekazania organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowe¬
mu kompetencji organów władzy państwowej w niektórych sprawach.
Ustawa wyrażająca zgodę na ratyfikację umowy wymienionej w pkt. 6 jest uchwalana przez Sejm większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów oraz przez Senat większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów. Wyrażenie zgody na ratyfikację takiej umowy może być uchwalone także w referendum ogólnokrajowym. Uchwałę w sprawie wyboru trybu wyrażenia zgody na ratyfikację podejmuje Sejm bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
Przez ratyfikację, ogólnie rzecz biorąc, należy rozumieć swoisty akt, w którym organ upoważniony do reprezentowania państwa w stosunkach ~ędzynarodowych wyraża wolę związania państwa treścią umowy między¬narodowej zawartej przez inny organ (lub swojego pełnomocnika). Według konwencji wiedeńskiej o prawie traktatów z 23 maja 1969 r., zgoda państwa na związanie się traktatem powinna być wyrażona w drodze ratyfikacji, gdy: a) traktat postanawia, że taka zgoda ma być wyrażona w drodze ratyfikacji;
b) w inny sposób ustalono, że państwa uczestniczące w rokowaniacuzgodniły, iż ratyfikacja będzie wymagana;
\c) zamiar państwa podpisania traktatu pod warunkiem ratyfikacji wynika ł;pełnomocnictw jego przedstawiciela lub został wyrażony w czasie rokowań.
Rozporządzenia. Według art. 92 ust. 1 Konstytucji, rozporządzenia są wydawane przez organy w niej wskazane, na podstawie szczególnego upowa¬żnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania.
Konstytucja wyposaża w prawo do wydawania wymienionych rozporzą¬dzeń następujące organy:
1) Prezydenta RP (art. 142 ust. 1),
2) Radę Ministrów (art. 146 ust. 4 pkt 2),
3) Krajową Radę Radiofonii i Telewizji (art. 213 ust. 2),
4) wchodzącego w skład Rady Ministrów przewodniczącego określonego w ustawie Komitetu,
5) ministra kierującego działem administracji rządowej (art. 149 ust. 2).

Rozporządzenie z mocą ustawy wydaje Prezydent RP na wniosek Rady Ministrów. Może to zrobić tylko w czasie stanu wojennego i tylko wówczas, jeżeli Sejm nie będzie mógł się zebrać na posiedzenie. Podlega ono zatwier¬dzeniu przez Sejm na najbliższym posiedzeniu.
Przedmiotem takiego rozporządzenia mogą być tylko sprawy wymienionewart. 228 pkt 3 i 4 Konstytucji, a więc:
l) zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres, w jakim
mogą zostać ograniczone wolności i prawa człowieka i obywatela,
2) podstawy, zakres i tryb wyrównywania strat majątkowych, wynikają¬cyc,h z ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela.
Rozporządzenia te wydaje Prezydent RP na wniosek Rady Ministrów. Prezydent ma obowiązek przedstawić je Sejmowi w ciągu 48 godzin od ich podpisania. Sejm winien niezwłocznie je rozpatrzyć i podjąć uchwałę o ich przyjęciu do wiadomości albo uchyleniu.
Rozporządzenie o wprowadzeniu stanu klęski żywiołowej może być wydane tylko w celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii tech¬nicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia. Do wydania tego rozporządzenia upoważniona jest Rada Ministrów.
stan wyjątkowy oraz stan klęski można wprowadzić na części lub na całym terytorium państwa i tylko na czas oznaczony; stan wyjątkowy Da czas nie dłuższy niż 90 dni, a stan klęski żywiołowej na czas nie dłuższy niż 30 dni. Przedłużenie stanu wyjątkowego i stanu klęski żywiołowej może nastąpić tylko za zgodą Sejmu; jednak przedłużenie stanu wyjątkowego tylko JaZ i na czas nie dłuższy niż 60 dni.
Rozporządzenia są ogłaszane w Dzienniku Ustaw. ~


Akty prawa miejscowego. Zgodnie z Konstytucją, źródłami prawa powszechnie obowiązującego są również akty prawa miejscowego. Jak wyni¬ka z ich nazwy, zakres obowiązywania tych aktów jest ograniczony do obszaru działania organu, który ustanowił taki akt. Z porównania art. 87 ust. 2 i art. 94 Konstytucji wynika, iż do ustanawiania takich źródeł prawa powołane są organy administracji rządowej ogólnej i specjalnej oraz organy samorządu terytorialnego. Wszystkie akty prawa miejscowego, jeżeli mają mieć moc powszechnie obowiązującą, muszą być wydane na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawach (art. 94 Konstytucji).
==Rodzaje, nazwę, przedmiot i sposób ogłaszania aktów prawa miejscowe¬go określają ustawy o ustroju administracji rządowej w województwie oraz samorządu terytorialnego, ustawy określającej szczegółowe kompetencje in¬nych organów terenowych do stanowienia aktów prawa miejscowego, a tak¬że ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych. Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. nr 91, poz. 577) przewiduje, iż wojewoda i organy administracji niezespolonej stanowią -na podstawie i w granicach upowaŻ¬nień zawartych w ustawach -akty prawa miejsco~ego obowiązujące na obszarze województwa lub jego części. W zakresie nie uregulowanym w usta¬wach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących wojewoda może wydawać nadto rozporządzenia porządkowe, jeżeli jest to niezbędne do ochro¬ny życia, zdrowia lub mienia oraz do zapewnienia porządku, spokoju i bez¬pieczeństwa publicznego. Rozporządzenia te mogą przewidywać za narusze¬nie ich przepisów kary grzywny wymierzane na zasadach i w trybie okreŚ¬lonym w prawie o wykroczeniach. Podstawą prawną rozporządzenia porządkowego jest więc wymieniona ustawa, a nie ustawa odrębna, zawiera¬jąca szczegółowe upoważnienie do wydania przepisów porządkowych.
==Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. nr 9lj poz. 576) stanowi, iż na podstawie tej ustawy oraz na podstawie upoważnień! udzielonych w innych ustawach i w ich granicach sejmik województwa stan~iwi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze województwa lub jego części. Aktami tymi sejmik w szczególności reguluje:
a) statut województwa,
b) zasady gospodarowania mieniem wojewódzkim,
c) zasady i tryb korzystania z wojewódzkich obiektów i urządzeń użytecz¬ności publicznej .
Akty prawa miejscowego ustanowione przez sejmik do 31 grudnia 2000 r . ogłasza się w wojewódzkim dzienniku urzędowym. W chodzą one w życie z dniem ich publikacji w tym dzienniku, chyba że przepisy odrębne lub akty ogłaszane przewidują termin póżniejszy.
Z kolei ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. nr 91, poz. 578) przewiduje, iż rada powiatu stanowi akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze powiatu. Podstawą prawną tych aktów są upoważnienia zawarte w ustawach. Ich przedmiotem są w szczególności:
a) sprawy wymagające uregulowania w statucie,
b) przepisy porządkowe,
c) szczególny tryb zarządzania mieniem powiatu,
d) zasady i tryb korzystania z powiatowych obiektów i urządzeń uŻytecz¬
ności publicznej .
Ustawa nadto wymaga, aby:
[l) przyczyny wydania przepisów porządkowych występowały na obszarzewięcej niż jednej gminy,
2) przyczyny wydania przepisów były na tyle poważne, aby można byłoo nich powiedzieć, że są "przypadkiem szczególnie uzasadnionym",
3) nie ma przepisów powszechnie obowiązujących, które można by za¬s~sować dla osiągnięcia wymienionych celów.

AKTY STANOWIENIA PRAWA O CHARAKTERZE WEWNĘTRZNYM

Do aktów wewnętrznych należą:
l) uchwały Sejmu, Senatu i Rady Ministrów,
2) zarządzenia Prezydenta RP, Prezesa Rady Ministrów oraz ministrów, 3) akty prawa miejscowego nie mające mocy powszechnie obowiązującej, 4) nieratyfikowane umowy międzynarodowe.

PROBLEM WAŻNOŚCI AKTÓW NORMATYWNYCH WYDANYCH PRZED WEJŚCIEM W ŻYCIE KONSTYTUCJI

Konstytucja z 1997 r. nie pozbawia a priori mocy powszechnie obowiązu¬jącej aktów stanowienia prawa nie odpowiadających wymogom konstytucyj¬nym, a pochodzących od organów administracji rządowej. Przewiduje, iż w okresie dwóch lat Rada Ministrów ustali, które z uchwał Rady Ministrów oraz zarządzeń ministrów lub innych organów administracji rządowej -wy-dane przed dniem wejścia w życie Konstytucji -wymagają zastąpienia przez rozporządzenie wydane na podstawie upoważnienia ustawy, której projektw odpowiednim czasie Rada Ministrów przedstawi Sejmowi. W tym samym okresie Rada Ministrów przedstawi Sejmowi projekt ustawy określającej, które rozporządzenia normatywne organów administracji rządowej wydane przed dniem wejścia w życie Konstytucji stają się uchwałami albo zarządze¬mami w rozumieniu Konstytucji.
W ten sposób Konstytucja z jednej strony stworzyła możliwość prze¬kształcenia dawnych uchwał Rady Ministrów i zarządzeń pozostałych or¬ganÓw administracji rządowej w rozporządzenia nowego typu, a z drugiej ¬zweryfikowania istniejących rozporządzeń, wydanych przed wejściem w życie Konstytucji, i przekształcenia ich w akty wewnętrzne, tj. w uchwały Rady Ministrów albo zarządzenia Prezesa Rady Ministrów, ministrów lub innych organów administracji rządowej.

PROCEDURA I TECHNIKA PRAWODAWCZA

Proces stanowienia ustawy rozpoczyna się z chwilą złożenia przez upraw¬mony podmiot na tęce Marszałka Sejmu projektu ustawy wraz z pismem wskazującym przedstawiciela wnioskodawcy, upoważnionego do reprezento¬wania go w pracach nad tym projektem.
Projekt ustawy może wnieść ten, komu przysługuje inicjatywa ustawo¬dawcza. Obecnie jest to:
l) grupa 15 posłów,
2) Senat,
3) Prezydent RP ,
4) Rada Ministrów,
5) przedstawiciele grupy co najmniej 100 tys. obywateli.
Posłowie przy opracowywaniu projektu ustawy mogą korzystać z pomo¬cy Biura Legislacyjnego oraz Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Do zadań pierwszego Biura należy bowiem między innymi:
l) obsługa prawna prac nad projektami ustaw i uchwał Sejmu, w szcze¬gólnoŚci przygotowanie propozycji poprawek legislacyjnych i redakcyjnych do projektów ustaw, współuczestniczenie w redagowaniu projektów aktów prawnych oraz sporządzanie dla Prezydium Sejmu i komisji ocen, uwag i opinii prawnych o wniesionych projektach;
2) sporządzanie materiałów pomocniczych i roboczych do prac nad pro¬
jektami ustaw i uchwał Sejmu;
3) opracowywanie ocen i wniosków w zakresie techniki prawodawczej,
procedury legislacyjnej i tworzenia prawa.
Do zadań Biura Studiów i Ekspertyz należy między innymi:
l) prowadzenie badań w zakresie budżetu państwa i przewidywanychskutków finansowych, społecznych i ekonomicznych projektowanych ustaw;
2) udzielanie konsultacji posłom;
3) sporządzanie przekładów zagranicznych aktów prawnych i ich opracowywame.
===Zasady techniki prawodawczej po raz pierwszy ujęte zostały w jeden akt prawny w 1939 r. W 1960 r. zostały one zaadaptowane do ówczesnych warunków ustrojowych i opublikowane jako załącznik do zarządzenia Preze¬sa RM z 9 grudnia 1961 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej, z polece¬niem ich stosowania przy opracowywaniu projektów ustaw i dekretów oraz aktów wykonawczych: rozporządzeń, normatywnych uchwał Rządu oraz nor¬matywnych zarządzeń Prezesa RM i ministrów.
===Zasady przyjęte w 1991 r. mają być stosowane przez naczelne i centralne organy administracji państwowej oraz inne jednostki podległe Radzie Mini¬strÓw i Prezesowi Rady Ministrów przy opracowywaniu i rozpatrywaniu wszystkich projektów aktów normatywnych, z wyjątkiem projektów aktów tzw. prawa miejscowego. Zatem w porównaniu do poprzednich zasad mają być one wykorzystywane także przy opracowywaniu i rozpatrywaniu projek¬tów aktów wykonawczych centralnych organów administracji państwowej.
Omawiane zasady techniki legislacyjnej mają przede wszystkim zapewnićpoprawną i jednolitą redakcję tekstu ustawy i aktu wykonawczego, a w kon¬sekwencji umożliwić ich odczytanie nawet przez osoby nie przygotowane zawodowo do interpretowania przepisów prawnych. Dlatego też zasady te kładą szczególny nacisk na strukturę aktu i formę zamieszczonych w niej przepisów, język oraz sposób ustalania znaczenia terminów i pojęć. Zwraca
się więc w szczególności uwagę na sposób oznaczenia ustawy, podział przepi¬sÓw merytorycznych na ogólne i szczególne, wyróżnienie i oddzielenie od siebie przepisów o zmianie przepisów obowiązujących, przepisów przejŚcio¬wych i dostosowawczych, przepisów o wejściu w życie ustawy oraz o wygaŚ¬nięciu mocy obowiązującej ustawy.

PODSTAWOWE POJĘCIA TEORETYCZNE W NAUCE PRAWA
ADMINISTRACYJNEGO------- APARAT ADMINISTRACYJNY

Wykonywanie administracji publicznej wymaga istnienia rozbudowanego aparatu administracyjnego. Na aparat ten składają się przede wszystkim organy administracji rządowej, organy samorządowe, zakłady użyteczności publicznej oraz, w znacznie mniejszym stopniu, podmioty wykonujące funk¬cje administracji publicznej w ograniczonym zakresie, na podstawie specjal-nych upoważnień. W tej grupie możemy znaleźć niektóre przedsiębiorstwa państwowe, organizacje społeczne czy innego typu korporacje, np. spółki prawa handlowego lub innego typu podmioty prawa (np. fundacje), w za¬kresie, w jakim przepisy przyznają im prawo wykonywania funkcji admini¬stracji publicznej. W tym też zakresie, w jakim organy tych podmiotów wykonują administrację publiczną, możemy je zaliczyć do aparatu admini¬stracyjnego państwa. Przez aparat administracyjny rozumiemy bowiem wszyst¬kie jednostki wykonujące funkcje administracji publicznej, niezależnie od tego, czy są one państwowe, samorządowe, czy też nie.
===Przyczyny funkcjonalne -do wykonywania administracji w różnych dziedzinach wymagane są specjalne kwalifikacje. Przykładowo: administro¬wanie sprawami zdrowia wymaga odpowiedniej wiedzy medycznej, sprawami obronności kraju zaś -wiedzy wojskowej. Na tym przykładzie widać, że w sprawach administracji zdrowia będą stosowane inne metody admini-strowania niż w sprawach obronności kraju. Z tych względów muszą istnieć odrębne organy do spraw zdrowia i do spraw obronności kraju. To samo odnosi się do innych dziedzin.
Przyczyny terytorialne -różne zadania mogą być wykonywane dla różnego obszaru. Decyzje o pozwoleniu na budowę domów jednorodzinnych, aby były prawidłowe, powinny zapadać na szczeblu lokalnym, tam gdzie organy administracji budownictwa mogą na miejscu bezpośrednio obejrzeć miejsce przyszłej budowy i nadzorować jej przebieg. Natomiast decyzje o budowie autostrady czy nowej linii kolejowej muszą zapadać na znacznie wyższym szczeblu i być podejmowane przez organ, który zakresem swojej kompetencji obejmuje cały obszar, na którym linia kolejowa ma przebiegać.
Przyczyny organizacyjne -w zależności od zadań organu administrują¬cego różny musi być stopień jego powiązania organizacyjnego z innymi organami. Przykładowo: organ, który zajmuje się sprawami gospodarki ko¬munalnej, powinien być w znacznym stopniu uzależniony od lokalnych spo¬łecznoŚci, aby w swej działalności realizować życzenia mieszkańców. Nato¬miast organ zajmujący się kontrolą powinien być w znacznym stopniu nieza¬leżny od innych organów lokalnych, jeżeli jego kontrola ma być efektywna. Przy tym pewne dziedziny wymagają jednolitego, silnego kierownictwa w skali całego kraju (np. sprawy obronności kraju), inne zaś mogą być w bardzo dużym stopniu, jeżeli nie całkowicie, pozostawione uznaniu władz lokalnych (np. wspomniane sprawy gospodarki komunalnej).
Przyczyny finansowe -każde państwo dąży do minimalizacji kosztów utrzymania aparatu administracyjnego. Dlatego też stosuje się posunięcia koncentrujące kompetencje w jednostkach aparatu administracyjnego, a cza¬sami powierza się wykonanie kompetencji podmiotom niepaństwowym, np. spółkom prawa handlowego, stowarzyszeniom.
====Wymienione, a także i inne przyczyny powodują, że aparat admini¬stracyjny stanowi bardzo skomplikowaną strukturę organów i innych pod¬miotów, której stopień złożoności jest nieporównywalny ze strukturą np. sądów. Na tle struktury aparatu administracyjnego wyłania się wiele problemów teoretycznych i praktycznych, którym poświęcony jest niniejszy rozdział. Jednostki wchodzące w skład aparatu administracyjnego określa się często mianem podmiotów działalności administracyjnej czy podmiotów admini¬stracji. Ponieważ w grupie tej dominują jednak organy administracji publicznej, z pewnym uproszczeniem w dalszym ciągu będziemy posługiwać się pojęciem "organu administracji" dla oznaczenia każdego podmiotu administracji.

NADZÓR, KONTROLA, KOORDYNACJA, KIEROWNICTWO

Pojęcia wymienione w powyższym tytule dotyczą stosunków wewnątrz aparatu administracyjnego, a niekiedy także stosunków między tym apara¬tem a innymi podmiotami. Pojęcia te, choć często używane w tekstach aktów prawnych, są zaczerpnięte z terminologii nauk o organizacji i zarządzaniu.
====Pojęcie kontroli jest używane do określenia funkcji organu polegającej wyłącznie na sprawdzaniu działalności innych jednostek, bez stałych moŻ¬liwości wpływania na działalność jednostek kontrolowanych poprzez wyda¬wanie im nakazów czy poleceń. Organ wyposażony w prawo kontroli ma zazwyczaj prawo wydawania zaleceń jednostkom kontrolowanym, a w przy¬padkach wyjątkowych, w celu uniknięcia strat -prawo wydawania poleceń (zwanych często zarządzeniami doraźnymi) natychmiastowego usunięcia nie¬prawidłowości. Zasadniczo jednak organ kontrolujący przedstawia tylko wy¬niki kontroli wraz z wypływającymi z tego wnioskami. Zamiast terminu "kontrola " przepisy używają czasami pojęcia "lustracja ", " wizytacja " czy

===Natomiast termin nadzór jest używany najczęściej do określenia sytuacji, w której organ nadzorujący jest wyposażony w środki oddziaływania na postępowanie organów czy jednostek nadzorowanych, nie może jednak wyrę¬czaĆ tych organów w ich działalności. Uprawnienia nadzorcze oznaczają tyle, co prawo do kontroli, wraz z możliwością wiążącego wpływania na organy czy instytucje nadzorowane. W niektórych przypadkach termin ten bywa Używany do oznaczenia kierownictwa lub kontroli, co wiąże się z faktem, że nadzorowanie jest jednym z elementów funkcji kierowania. Przepisy nie zawsze zawierają prawidłową terminologię, określając np. uprawnienia kon¬trolne mianem nadzoru.
SAMORZĄD
Pojęcie samorządu jest jednym z najważniejszych pojęć w nauce prawa administracyjnego. Jak to już wcześniej podnosiliśmy, samorząd jest jedną z form decentralizacji administracji. Jest on zdecydowanie formą najważniej¬szą, tak że w niektórych systemach prawnych pojęcia decentralizacji i samo¬rządu traktowane są jako synonimy.
Samorząd w ujęciu tradycyjnym. Spośród wielu definicji samorządu naj¬szerzej akceptowana wydaje się być następująca: samorząd jest formą decen¬tralizacji administracji, albo administracją sprawowaną przez korporacje.
Definicja ta wymaga pewnych wyjaśnień. Chodzi mianowicie o to, że przepisy prawa powierzają wykonywanie administracji nie scentralizowanym organom administracji rządowej, lecz społecznościom lokalnym wyposa¬Żonym w osobowość prawną. Takie zrzeszenia określane bywają mianem korporacji albo związków publicznoprawnych. Członkostwo takich grup (gminy, powiatu, regionu; samorządu radców prawnych lub samorządu ad¬wokackiego itp.) z zasady jest przymusowe i często następuje niejako auto¬matycznie, z chwilą zamieszkania na pewnym terenie lub nabycia uprawnień do wykonywania określonego zawodu.
Wykonywanie administracji publicznej polega tu na tym, że grupa (kor¬poracja) posiada kompetencje władcze, których nie posiada prywatna organi¬zacja. Kompetencje wynikają z przepisów Konstytucji i ustaw dotyczących samorządu (terytorialnego lub zawodowego). Kompetenćje te grupa realizuje ; przede wszystkim wobec swoich członków, może je też wykonywać w stosun¬ ! ku do innych osób, np. osób przebywających przejazdem na terenie gminy. j
Można wyróżnić wiele rodzajów tak rozumianego samorządu. Generalni,' samorząd dzieli się na terytorialny (zwany czasami powszechnym lub komu.} nalnym) i specjalny. W ramach samorządu specjalnego można wymienić przyO;i! kładowo samorząd zawodowy, wyznaniowy, narodowościowy, gospodar ; We wszystkich wymienionych przypadkach samorządu specjalnego wykon.,
wanie administracji powierzone jest na ogół przymusowym zrzeszeniom osó


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Sob 14:08, 11 Gru 2010    Temat postu:

egz jest o 13, czy godzina uległa zmianie na 12 ?
wie ktoś coś na ten temat?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Justi



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 22:40, 11 Gru 2010    Temat postu:

A dlaczego miałaby ulec zmianie?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Czw 20:47, 23 Gru 2010    Temat postu:

Wie ktos z was kiedy wyniki miały być?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lukasz_V_gr



Dołączył: 18 Lis 2006
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią 9:05, 24 Gru 2010    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Emilia87



Dołączył: 12 Lut 2007
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biała

PostWysłany: Pią 9:38, 24 Gru 2010    Temat postu:

czy orientuje się moze ktos co oznacza ocena =-3? to bedzie jakas dopytka czy co?

Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Pią 10:26, 24 Gru 2010    Temat postu:

no własnie co z tymi osobami,ona kiedyś liste zrobiła bo było nas tak mało może to wezmie pod uwage ale może nam zaliczy i nie bedzie pytała?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
basienkaaa87



Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 10:39, 24 Gru 2010    Temat postu:

Hmmm...a mi się wydaje że wpisze nam 3 do indeksu, bo w sumie 3 to 3....Jeśli nie chce nam zaliczyć to mogła dac 2 i po problemie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marta



Dołączył: 20 Paź 2006
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jordanów

PostWysłany: Pią 12:49, 24 Gru 2010    Temat postu:

A pisał ktoś do niej maila co oznaczają takie oceny, a swoją droga powinny być jakieś legendy do takich ocen bo wymyślają a my później musimy dochodzić co to znaczy.
Wesołych Świąt


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zibi
Admin jr.


Dołączył: 28 Paź 2006
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Sob 0:42, 25 Gru 2010    Temat postu:

Ocena "3=" to "3="! Czyli egzamin zaliczony a w indeksie jest "3". Jest subtelna różnica między "2" a "3=". Czym kierowała się przy ocenianiu nie wiem (może po prostu tak wynikało z punktacji..), natomiast jak dla mnie ta ocena oznacza zaliczony egzamin i to bezwarunkowo, bo inaczej napisałaby pod jakim warunkiem "3=" będzie uznane za zaliczenie. Zresztą jak słusznie ktoś wcześniej stwierdził, po kiego grzyba dawać "3=" i robić jakieś "ale" skoro można dać pałę?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ulaula



Dołączył: 14 Sty 2007
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 12:31, 04 Sty 2011    Temat postu:

Orientuje sie ktos kiedy jest poprawa?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m46d4



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 18:31, 04 Sty 2011    Temat postu:

z tego co wiem to 22 stycznia

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Edytka:)
Bywalec


Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 111
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciechów

PostWysłany: Wto 20:36, 04 Sty 2011    Temat postu:

a na stronie jest 6 luty

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m46d4



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 9:55, 08 Sty 2011    Temat postu:

Napisałam do niej i odwołała termin 22 stycznia. Jest tylko 6 luty, tak jak na stronie instytutu

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Edytka:)
Bywalec


Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 111
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciechów

PostWysłany: Nie 19:36, 09 Sty 2011    Temat postu:

z informacji które posiadam to osoby mające -=3 będą dopytane w dniu poprawki. z reszta osob nic mi nie wiadomo
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Nie 19:58, 09 Sty 2011    Temat postu:

jak dopytane to po co dawała 3= bo za duzo miałaby 2 wpisanych dlaczego odrazu nie dała adnotacji przy ocenach
a wiesz to od niej


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Nie 20:07, 09 Sty 2011    Temat postu:

jak ktoś jej nie odpowie za dobrze to co obniży ocene nie moze

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Emilia87



Dołączył: 12 Lut 2007
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biała

PostWysłany: Nie 20:41, 09 Sty 2011    Temat postu:

może po prostu niech ktoś do niej napisze jakiegoś maila z zapytaniem co z tymi osobami, wtedy wszystkie wątpliwości zostaną rozwiane

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Edytka:)
Bywalec


Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 111
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciechów

PostWysłany: Pon 21:51, 10 Sty 2011    Temat postu:

juz pisali meila ale zapytanie dotyczylo oceny -=3 a z reszta to nie mam pojecia Niech napisze osoba ktorej dotyczy taka ocena,

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Wto 16:30, 11 Sty 2011    Temat postu:

osoby mające =3 i -=3 będa dopytane w dzień porawy to informacja od pani profesor

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Asia :)



Dołączył: 17 Lis 2006
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 17:36, 11 Sty 2011    Temat postu:

To ciekawe dlaczego tej informacji nie podała od razu przy wynikach!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Wto 17:50, 11 Sty 2011    Temat postu:

nie wiem ale gabi jej napisała czy osoby majace takie oceny maja zaliczone i odpisała ze bedzie dopytywała z takimi ocenami. Juz mogła dać 2 co bedzie jak nie odpowie sie co obnizy niezaliczy nam?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m46d4



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 8:55, 26 Sty 2011    Temat postu:

Pewnie już zauważyliście że nie piszemy poprawy sami. o tej samej godzinie i tego samego dnia mają poprawkę z encyklopedii prawa komunikacja

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
siankos87



Dołączył: 28 Sty 2007
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jarocin

PostWysłany: Śro 18:17, 02 Lut 2011    Temat postu:

pamiętacie jakie byly pytania na egzaminie?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Aneczka
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Polkowice

PostWysłany: Śro 20:50, 02 Lut 2011    Temat postu:

Ja pamiętam, że miałam wymienić zasady postępowania egzekucyjnego i porównać decyzję i postanowienie. Więcej niestety nie pamiętam. Na bank zasad postępowań musisz się nauczyć

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Edytka:)
Bywalec


Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 111
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciechów

PostWysłany: Pon 18:54, 07 Lut 2011    Temat postu:

Hej mam takie pytanko Smile
Kto wziął indeks o numerze 202277 od dr A.Perchli- Włosik??


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island