Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
socjologia medycyny

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Wto 19:32, 01 Cze 2010    Temat postu: socjologia medycyny

wie ktoś coś na ten temat... co to jest śmierć odwrócona, śmierć zdziczała, pornografia śmierci

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Wto 8:03, 08 Cze 2010    Temat postu:

a ma ktos 4 pierwsze odp, szczeglnie 4

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Śro 10:41, 09 Cze 2010    Temat postu:

ponawiam prośbę o 4 pytanie - bo niestety tego głównei nie mam, licze na pomoc

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
magda08



Dołączył: 30 Cze 2008
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biała

PostWysłany: Śro 16:56, 09 Cze 2010    Temat postu:

4. Scharakteryzuj modele relacji lekarz- pacjent.
a. Modele funkcjonalne
Podstawowym założeniem jest to , że i pacjent dążą do wspólnego celu jakim jest rozwiązanie problemu zdrowotnego. Każdy z nich ma pewną funkcję czy rolę do spełnienia Role te uzupełniają się chociaż relacja jest asymetryczna (silniejsza pozycję ma lekarz)

MODEL PARSONSA – przyjmuje że relacja ta jest taka, że lekarz zajmuje dominującą pozycję. Działa tu na rzecz pacjenta, pacjent ma poddać się lekarzowi.
Lekarz działa zgodnie ze swoją wiedzą. Dla dobra pacjenta, jest obiektywny i emocjonalnie obojętny, nie ocenia go

MODEL SZASZA I HOLENDRA
wyróżnia 3 podstawowe typy relacji lekarz pacjent.
a) aktywność – bierność, pacjent bierny np. śpiączka, lekarz aktywny
b) kierowanie – współpraca, sytuacje kiedy pacjent może wrócić do zdrowia, relacja asymetryczna, lekarz aktywny bardziej, ale pacjent też aktywny, lekarz kieruje, pacjent współpracuje.
c) obopólne uczestnictwo, choroba przewlekła pacjenta, pacjent aktywny poprzez samodzielne działanie. Samodzielne podejmowanie decyzji.

b. model konfliktowy
MODEL FREIDSONA – zakłada że u źródeł relacji lekarz pacjent tkwi konflikt, nie wspólny cel. Każda strona dąży do innego celu. Źródła konfliktu to:
— w strukturze i organizacji opieki zdrowotnej, czy organizacja nastawiona jest na lekarza czy pacjenta
Np. dążenie do ograniczenia wydatków i kosztów powoduje to że, fundusz chce zmusić lekarzy do tego aby stosowali mniej kosztowne metody , a oczekiwania pacjenta są wysokie. Oczekuje , że lekarz skieruje go na specjalistyczne badania i tu tkwi konflikt wynikający z rozwiązań strukturalnych.
— związany z kulturą, konflikt pełnionych ról, pacjent oczekuje że lekarz mu wszystko powie, a lekarz, że dowie się wszystkiego od pacjenta.
Kultura lekarzy to kultura profesjonalistów. Pacjentów to kultura laików. Funkcjonują w zachowaniach określone wzorce, które się różnią.

c. modele transakcyjne
– relacje pacjent lekarz na zasadzie negocjacji, dojścia do wspólnego porozumienia. Relacja lekarz –pacjent jest transakcją
BLOOM – relacje te są ciągłymi negocjacjami, interakcja między lekarzem a pacjentem jako przedstawicielami dwóch systemów, lekarz przedstawiciel systemu medycyny, pacjent grupy której jest uczestnikiem rodziny np.
Interakcje są dwojakiego rodzaju:
1. zwykłe międzyludzkie uzależnione od osobowości obydwu partnerów- czyli ekspresyjne
2. wiążą się z leczeniem , bardziej techniczna strona, np. badanie nosi nazwę- transakcja instrumentalna.
Bloom uważa, że każda ze stron relacji uczestniczy w szerokim systemie (rodzina, środowisko społeczne, rozwiązania medyczne) społecznym i ten fakt wpływa na relację. ]

SCHEFF – zakłada że w relacji lekarz pacjent konflikt jest. Negocjacje są wypracowaniem wspólnego rozumowania i dojścia do porozumienia czyli rozpoznania problemu zdrowotnego.( wizja choroby pacjenta nie musi być taka sama jak lekarza).
Negocjacje zależą od kilku czynników:
1. relatywna pozycja obydwu partnerów
2. różnice w statusie materialnym pacjenta i lekarza
3. możliwości intelektualne pacjenta
4. istnienie w konkretnym przypadku alternatywnych terapii
5. natura problemu zdrowotnego
6. terapeutyczna ideologia lekarzy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
acia



Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 21:10, 10 Cze 2010    Temat postu: zagadnienia od 1 do 14

SOCJOLOGIA MEDYCYNY

1. KONCEPCJE ZDROWIA

Koncepcja ZDROWIA Talcota Parsonsa – jest podstawą wskaźników (socjomedycznych)zdrowia w wymiarze społecznym; jest to stan, w którym jednostka wykazuje optymalną umiejętność efektywnego pełnienia ról, zadań wyznaczony jej przez proces socjalizacji. Stan utrzymania porządku. Parsons rozróżnia zdrowie:
 psychiczne - oznacza zdolność pełnienia ról społecznych
 somatyczne – oznacza zdolność wykonywania zadań
W zależności od rodzaju choroby zdrowie jest inne, realizowane w dwóch sferach: psychicznej i somatycznej.
CHOROBA – stan niemożności wykonywania ról i zadań. Ten stan stanowi zagrożenie dla ładu grupy. Reakcja na chorobę jest reakcją na zagrożenie. Społeczeństwo wyznacza sposoby neutralizacji choroby i przywracać stan normy. Choroba jest dewiacją społeczną.
Choroba jest dewiacją społeczna, bo uniemożliwia wywiązywanie się z ról społecznych zgodnie z normami. Choroba nie jest dewiacją jak każda inna, choroba bowiem nie uruchamia sankcji społecznych jak inne dewiacje. Choroba stanowi zagrożenie, godzi w role, wymaga reakcji, ale innych niż dewiacje społeczne. Choroba to stan biologiczny niezależny od jednostki, niezawiniony, nie pociąga sankcji, ale stanowi zagrożenie , dlatego nie może pozostać stanem tylko działań społecznych. Społeczeństwo musi jakoś zareagować na ten stan
Rola chorego – choroba na poziomie jednostki stanowi powołanie do życia roli chorego , podlega dzięki temu społecznym regulacjom. Bycie chorym jest zinstytucjonalizowane w rolę chorego. 4 cechy roli chorego:
a) nieumiejętność pełnienia roli uważa się za niemożliwą do przezwyciężenia, jedynie przez podjęcie decyzji o wyzdrowieniu. W ty też sensie osoba choroba nie jest odpowiedzialna za swą chorobę . Wyzdrowienie wymaga jakichś zabiegów terapeutycznych spontanicznych lub wspomaganych
b) nieumiejętność określona jako choroba uważana jest za dostateczną podstawę do zwolnienia chorej osoby od pełnienia jej normalnej roli i wykonywania jej normalnych cech. Różny jest zasięg, sposób i czas tego zwolnienia
c) być chorym oznacza znajdować się w stanie częściowo i warunkowo usprawiedliwionym, zasadniczym warunkiem uzyskania tego usprawiedliwienia jest uznanie przez osobę chorą, że stan choroby jest stanem z istoty swej niepożądanym oraz podjęcie próby współdziałania z otoczeniem w celu wyzdrowienia
d) osoba chora i osoby odpowiedzialne za nią, głównie rodzina maja obowiązek szukania kompetentnej pomocy i współdziałania z nią w celu doprowadzenia do wyzdrowienia.
Chory ma szukać pomocy, jest zależny od niechorych i jest pod ich kontrolą. Ktoś musi orzec o chorobie tej osoby i potrzebującego pomocy; bo gdy było zbyt wiele chorych ład by się załamał.
Medycyna jako element kontroli społecznej – jest to ten system oddelegowany przez państwo do radzenia sobie, kontroli choroby i negatywnych jej konsekwencji. Kontrolna funkcja medycyny przejawia się już na początku w diagnozie-to lekarz orzeka o chorobie i czy ktoś ma prawo do zwolnienia z roli i pełnienie roli chorego.

Wzrost zaburzeń psychosomatycznych – rozwój społeczeństwa oznacza rozwój wiedzy i coraz większą złożoność wiedzy a co za tym idzie coraz większą złożoność ról (wyspecjalizowanych)musza realizować jednostki a to oznacza, że muszą przechodzić proces socjalizacji, uczyć się na nowo, stawia to przed jednostkami większe wyzwania. Wzrost chorób psychosomatycznych wynika z tego, że jednostki nie nadążają w pełnieniu nowych ról, ich wymogów. Uzyskanie statusu chorego pozwala wycofać się , bo nie każdy jest w stanie podołać różnym rolom, zmniejsza się tolerancja Ne pewne zachowania uznawane za chorobę

2. Koncepcja świata choroby A. Schutza
– codzienność ma podstawowe wymiary, to kryzys, choroba zmienia tą codzienność –zmienia tę codzienność we wszystkich wymiarach.
a) Wymiar świata choroby to perspektywa postrzegania rzeczywistości . Choroba wpływa na tą perspektywę w zależności od tego czy ta choroba jest krótka-to zmiana czasowa (szybko wraca do codzienności), a gdy choroba przewlekła to ta perspektywa zmienia się na stałe
b) Wymiar fizyczności ciała –nie jest elementem istotnym w sensie organizmu i jego funkcjonowania, liczy się wygląd (nie myślimy jak serce pracuje, mięśnie-nie poświęcamy temu uwagi w codziennym życiu, ciało przed chorobą traktujemy jako rzeczywistość, choroba powoduje, że zaczynamy to ciało postrzegać poprzez ból, dolegliwości. Choroba zmusza do zauważenia własnego ciała, fizyczności
c) Wymiar aktywności szeroko rozumianej- aktywnie uczestniczymy w świecie, działamy. Choroba to sytuacja, która wyraźnie zmienia ten wymiar życia. Zmusza do aktywności, badania kontrolne, rehabilitacja, wszystko zależy od choroby. Świat zmuszony do rezygnacji z aktywności lub jej ograniczenia , uniemożliwienie jednostce działań , które były podstawowym elementem tożsamości, np. praca
d) Wymiar tożsamości jednostki-kim jest w społeczeństwie i kim jest dla siebie . Choroba zmienia tożsamość , jednostka nie jest już aktywna, nie wykonuje pracy, nie może już utożsamiać się z wykonywanym zawodem. Zmusza do jednostkowej tożsamości ciała
JACIAŁO – w tych kategoriach musi myśleć, musimy uwzględnić ciało. Odmowa ciał jest trudna do zaakceptowania . „Bo ja myślę, chcę wstać, a kręgosłup nie pozwala”
e) Wymiar doświadczenie świata choroby jest doświadczeniem czysto subiektywnym, jednostkowym. Naszym smutkiem możemy się podzielić tylko wyrażając go , aby inni nas rozumieli (wzory kulturowe, schematy-językiem opisujemy-np.smutek). Doświadczenie choroby jest subiektywne, bo nie jesteśmy w stanie podzielić się z innymi jak nas cos boli, natężenie bólu nie ma miernika.
f) Wymiar czasowy-rytm dnia zmodyfikowany, zmienia go choroba w dosłownym sensie wymiar czasowy, inaczej odbieramy jak ktoś ma cukrzycę , bo dowiaduje się ile lat ma przed sobą a inaczej jest gdy jest to choroba śmiertelna

3. Modele systemu ochrony zdrowia. FREIDSON
 Model wolnorynkowy sytuacja gdy są świadczone usługi medyczne przez wszystkie osoby, które chcą to robić, czyli lekarze, uzdrowiciele. Wszystkie te osoby konkurują na wolnym rynku medycznym. Mechanizmem regulującym jest mechanizm wolnorynkowy. Na rynku zostaną najlepsi. Konieczność zabiegania o pacjenta powoduje podnoszenie usług i ceny będą bardziej korzystne . pacjent dokona wyboru wybierze tego usługodawcę, który zapewni mu lepsze usługi, ale w rzeczywistości pacjent nie jest w stanie w pełni tego ocenić , nie ma odpowiedniej wiedzy by porównać te usługi. To nie jest system, który gwarantuje pacjentowi dobra opiekę i jemu służy, nie zabezpiecza jego interesów
 Model specjalistycznyniweluje się w nim wady modelu wolnorynkowego, doświadczenia usług zdrowotnych, dopuszczone osoby posiadają odpowiednie kwalifikacje potwierdzone odpowiednim certyfikatem , uregulowane prawnie, kursy, szkoły. Na rynku usług konkurują ze sobą tylko osoby posiadające odpowiednie przygotowanie , pozostałe osoby zostają z niego wyeliminowane. Pacjent ma zapewniony pewien poziom usług, a jednocześnie rywalizacja między usługodawcą ma służyć temu, że pacjent jest najważniejszy. Zwraca uwagę, że to także model gdzie pacjent jest na najsłabszej pozycji. Wg niego rywalizacja między usługodawcami jest pozorna, oni raczej współpracują by zapewnić sobie ochrony interesów i zapewnić sobie pacjentów.
Najważniejsza solidarność zawodowa i lojalność wobec kolegów a nie pacjent. Tworzy się potężna grupa interesu, która zaciekle broni swych przywilejów, rozszerza swe wpływy i unika kontroli, chroni korporacje przed kontrolą zewnątrz, nie ważny jest pacjent.

 Model biurokratyczny niweluje trochę wady poprzedniego , 1999 r do reformy służby zdrowia. Nie ma rynku usług medycznych. Istnieje państwowa własność środków i usług zdrowotnych a ludzi, którzy świadczą te usługi są zatrudnieni przez państwo na etacie, dostają pensje niezależnie od ilości usług. Model ten znosi relacje między lekarzem i pacjentem. Ogranicza wiedzę lekarza w podejmowania decyzji dotyczących pacjentów. Relacja miedzy pacjentem a lekarzem jest regulowana przez przepisy , które określają prawa i obowiązki każdej ze stron. Przepisy te minimalizują możliwość indywidualizacji i przetargu między dawcą i biorcą. Usługi przestają zależeć od pieniędzy, arbitralnych decyzji, zależą natomiast od reguł i przepisów. Model ten rodzi patologie –że pacjent ten nie jest najważniejszy, bo w biurokracji przepisy stają się ważniejsze od tego czemu służą, przestrzeganie przepisów służy celom działania.

4. Scharakteryzuj modele relacji lekarz- pacjent.

a. Modele funkcjonalne
Podstawowym założeniem jest to , że i pacjent dążą do wspólnego celu jakim jest rozwiązanie problemu zdrowotnego. Każdy z nich ma pewną funkcję czy rolę do spełnienia Role te uzupełniają się chociaż relacja jest asymetryczna (silniejsza pozycję ma lekarz)

MODEL PARSONSA – przyjmuje że relacja ta jest taka, że lekarz zajmuje dominującą pozycję. Działa tu na rzecz pacjenta, pacjent ma poddać się lekarzowi.
Lekarz działa zgodnie ze swoją wiedzą. Dla dobra pacjenta, jest obiektywny i emocjonalnie obojętny, nie ocenia go

MODEL SZASZA I HOLENDRA
wyróżnia 3 podstawowe typy relacji lekarz pacjent.
a) aktywność – bierność, pacjent bierny np. śpiączka, lekarz aktywny
b) kierowanie – współpraca, sytuacje kiedy pacjent może wrócić do zdrowia, relacja asymetryczna, lekarz aktywny bardziej, ale pacjent też aktywny, lekarz kieruje, pacjent współpracuje.
c) obopólne uczestnictwo, choroba przewlekła pacjenta, pacjent aktywny poprzez samodzielne działanie. Samodzielne podejmowanie decyzji.

b. model konfliktowy

MODEL FREIDSONA – zakłada że u źródeł relacji lekarz pacjent tkwi konflikt, nie wspólny cel. Każda strona dąży do innego celu. Źródła konfliktu to:
— w strukturze i organizacji opieki zdrowotnej, czy organizacja nastawiona jest na lekarza czy pacjenta
Np. dążenie do ograniczenia wydatków i kosztów powoduje to że, fundusz chce zmusić lekarzy do tego aby stosowali mniej kosztowne metody , a oczekiwania pacjenta są wysokie. Oczekuje , że lekarz skieruje go na specjalistyczne badania i tu tkwi konflikt wynikający z rozwiązań strukturalnych.
— związany z kulturą, konflikt pełnionych ról, pacjent oczekuje że lekarz mu wszystko powie, a lekarz, że dowie się wszystkiego od pacjenta.
Kultura lekarzy to kultura profesjonalistów. Pacjentów to kultura laików. Funkcjonują w zachowaniach określone wzorce, które się różnią.

c. modele transakcyjne
– relacje pacjent lekarz na zasadzie negocjacji, dojścia do wspólnego porozumienia. Relacja lekarz –pacjent jest transakcją
BLOOM – relacje te są ciągłymi negocjacjami, interakcja między lekarzem a pacjentem jako przedstawicielami dwóch systemów, lekarz przedstawiciel systemu medycyny, pacjent grupy której jest uczestnikiem rodziny np.
Interakcje są dwojakiego rodzaju:
1. zwykłe międzyludzkie uzależnione od osobowości obydwu partnerów- czyli ekspresyjne
2. wiążą się z leczeniem , bardziej techniczna strona, np. badanie nosi nazwę- transakcja instrumentalna.
Bloom uważa, że każda ze stron relacji uczestniczy w szerokim systemie (rodzina, środowisko społeczne, rozwiązania medyczne) społecznym i ten fakt wpływa na relację. ]

SCHEFF – zakłada że w relacji lekarz pacjent konflikt jest. Negocjacje są wypracowaniem wspólnego rozumowania i dojścia do porozumienia czyli rozpoznania problemu zdrowotnego.( wizja choroby pacjenta nie musi być taka sama jak lekarza).
Negocjacje zależą od kilku czynników:
1. relatywna pozycja obydwu partnerów
2. różnice w statusie materialnym pacjenta i lekarza
3. możliwości intelektualne pacjenta
4. istnienie w konkretnym przypadku alternatywnych terapii
5. natura problemu zdrowotnego
6. terapeutyczna ideologia lekarzy

5. Style życia w socjologii.
 Wg Webera: style życia związane ze strukturą społeczną, bo klasa i wzory kulturowe odnoszą się do różnych stylów życia zależą od konsumpcji , ważny jest sposób życia i szanse życia. Sposób życia odnosi się do wyborów różnych dóbr i zachowań, a szanse życiowe odnoszą się do prawdopodobieństwa realizacji tych wyborów i sa związane z sytuacja życiową.
Styl życiazespół codziennych zachowań poprzez które jednostka manifestuje kim jest w społeczeństwie.
Weber wiąże style życia z grupami o podobnym statusie, przez co są zjawiskiem raczej zbiorowym niż indywidualnym, odnosi je do sfery konsumpcji i określa jako wypadkową preferencji i wyborów.
 Wg Bourdieu – styl życia oparty na wyborach i upodobaniach kulturowych. Przedstawił koncepcje „HABITUSU”wyposażenie jednostki w zasoby, które są jej częścią , kształtuje się w wyniku socjalizacji pierwotnej i wtórnej. Reguły, wzory, wartości. H. jest związany ze społecznością zbiorową, z przynależnością jednostki. Odpowiedzialny za styl życia, za praktyki podyktowane różnymi upodobaniami, może to być określony styl ubierania, zainteresowania artystyczne.
 Wg Giddens: styl życiajednostka funkcjonuje w świeice, w którym jest zmuszana do wyborów, które musza być spójne ze względu na tożsamość. Zauważa, że im mniejsza staje się rola tradycji w naszym życiu tym bardziej pluralistyczne staja się wybory związane ze stylem życia i tym większa ich różnorodność
 Wg Sicińskiego styl życia jest rozumiany jako zakres i formy codziennych zachowań. Wskazuje 3 funkcje stylu życia:
a) S.ż. jest świadectwem przynależności do grupy i stwarza poczucie więzi społecznej, dając jednostkom poczucie bezpieczeństwa
b) Wyodrębnia daną grupę z szerszej zbiorowości, przyczynia się do trwałośći owej grupy, jej ciągłości mimo wymieralności
c) Zakreśla możliwości ekspresji osobowości jednostki w sposób społecznie akceptowany

6. Modele szpitala
 Model opiekuńczy ma zapewnić opiekę. Był on powszechny w dawnych czasach gdy szpitale się opiekowały a nie leczyły. Obecnie też istnieje ten model, w momencie gdy pacjenci przebywają w placówce przez dłuższy czas. Model ten ma zapewnić opiekę a nie leczyć; zaspokojenie potrzeb pacjenta bardziej niż powrót do zdrowia
Instytucja totalnamiejsce gdzie duża liczba ludzi jest odcięta na długi czas od szerszego społ., gdzie prowadzi wspólne, formalnie kierowane życie, np. szpitale psychiatryczne. Miejsce, które stwarza konflikty pracownikom, istnieje otwarta wrogość między personelem a pacjentami 3 cechy:
 Zycie w grupie – wszystkie czynności codzienne odbywają się w grupie tych samych ludzi
 dwuczłonowe zarządzanie –istnieje podział n człony rządzących i rządzonych
 perspektywa instytucjonalna-rozmaite przepisy i metody organizacyjne tworzą ogólny plan konieczny dla realizacji oficjalnych celów instytucji
Trzy mechanizmy ułatwiające postępowanie z pacjentami:
 Stripping (obnażanie, pozbawianie, pozbawienie czegoś) - wszystko co pomoże usunąć z pamięci pacjenta jego dawną pozycję, tożsamość
 Kontrola srodków –kontrola informacji , które dotyczą pacjenta i instytucji
 Ograniczanie ruchliwości – zakaz poruszania się poza określoną
przestrzenią
Zbiorowość leczniczaznaczenie terapeutyczne mają nie tylko leki lub zabiegi chirurgiczne, ale tez ogólna atmosfera szpitala. Jest to przeciwieństwo instytucji totalnej. Istnieje samorząd pacjentów, nie ma życia w grupie, zmniejszenie barier komunikacyjnych.
 Model klasyczny zakłada, że pacjenci będą leczeni w szpitalu na choroby ostre i po wystawieniu diagnozy i po leczeniu wrócą do normalnego życia. Pacjent ma zapewnione wszystko co jest mu potrzebne do życia, chociaż zazwyczaj przez krótki czas. Wszystko odbywa się ściśle wg planu.. Istnieje dystans między personelem a pacjentami. Jednak ten model odznacza się indywidualizacja leczenia i form opieki, co wynika z rozmaitości chorób i leczenia a także rozpiętości wieku pacjentów. Tylko niewiele czynności można wykonywać grupowo, chociażby ze względu an to, że wielu ciężko chorych pacjentów wymaga stałej pomocy.
- „zablokowane łóżko”pacjent jest w szpitalu, bo musi tam być ze względu na to, że w domu nikt się nim nie zajmie, zajmuje się nim zatem szpital, którego wymaga się realizacji zadań do których nie jest przygotowany

 Model rehabilitacyjny – odnosi się do zaburzeń przewlekłych, które reagują na leczenie w ogóle to dopiero po dłuższym czasie. Ma na celu powrót do społeczeństwa. Pacjent więc musi być zmotywowany i chętny do współpracy, by mógł osiągnąć maksymalna sprawność. Model ten usiłuje stworzyć bodźce aktywizujące wewnętrzne siły pacjenta, by mógł radzić sobie samodzielnie ze swoimi problemami. Personel zmierza do osiągnięcia i podtrzymania współpracy ze strony pacjentów. Ten typ długotrwałej współpracy wpływa na zmniejszenie dystansu między personelem a pacjentami.

7. WSPÓŁCZESNA POSTAWA WOBEC ŚMIERCI
Śmierć towarzyszyła ludziom zawsze i jest czymś pewnym. Wywołuje takie reakcje jak: lęk, swoisty kryzys i rodzaj zagrożenia-załamania istniejącego porządku społecznego , kryzys-załamanie ostateczne.
Rekcja na śmierć to reakcja na zagrożenie, na kryzys, ma społecznie wypracowane schematy i działania i może je opanować, np. pogrzeb - przestajemy funkcjonować tak jak na co dzień, zaczynamy realizować schematy i tym zażegnamy kryzys , to te rytuały pozwalają wrócić do nowego porządku (np. wypłakanie się, ubieranie na czarno). Reakcje na śmierć zmieniają się w czasie, społeczeństwach i kulturze.

Śmierć odwrócona - reakcja społeczna-postawa wobec śmierci- jak się zachowujemy wobec ludzi, których dotknęła śmierć.

Pornografia śmierci – stosunek społeczeństw współczesnych do śmierci. Śmierć stała się tematem tabu, nie mówimy o niej, mówimy tak jakby ktoś odszedł. Żyjemy tak jakby śmierci nie było, wypieramy ją. W mediach śmierć jednostki jest mało przedstawiana, raczej pokazywana jest śmierć wielu, katastrofy masowa i anonimowa.
Śmierć zjawiskiem w sferze prywatnej, robie co chce, noszę żałobę lub nie , ja wybieram; kiedyś była większa kontrola, że mam żałobę po mężu.

Czynniki zmiany postawy wobec śmierci:
- coraz mniej odwołujemy się do religii w codziennym życiu, wcześniej tylko poprzez bóstwo mogliśmy wyjaśnić śmierć, sekularyzacja
- rozwój nauki- nauka wypiera religie
- rozwój medycyny, sztuczne podtrzymywanie życia , zmniejszanie bólu
- osunięcie śmierci z życia społecznego np. do hospicjum
- zmiany rodziny

Etapy umierania
- zaprzeczeniepacjent nie może dopuścić do siebie myśli, że to właśnie on musi umrzeć, „to nie ja , to nie może być prawda”
- gniewpacjent zaczyna wierzyć w swój śmierć, ale pytanie „dlaczego ja?”, czemu towarzyszy złość i gniew, że inni mogą żyć, a on nie
- negocjacjepacjent ma nadzieję, że za sprawą dobrych uczynków można opóźnić zbliżającą się śmierć, etap targowania się chociażby z Bogiem
-depresjagdy dociera do chorego myśl o nie odwracalnym końcu , pacjent przeżyw żałobę po sobie samym, przygotowuje się do odejścia. Im bardziej otwarcie będzie mógł to przeżyć to łatwiej będzie mu się z tym pogodzić
- akceptacjapacjent, który przejdzie przez wszystkie etapy, osiągnie stn spokoju i wyciszenia. Zaniecha dalszej walki i pogodzi się z sytuacja, zaakceptuje ją.

8. Szpital jako instytucja zbiurokratyzowana
Biurokracja - sztywność, niezdolność do wprowadzania zmian , kierowanie się wyłącznie poprawnością działań zgodnie z przepisami. Podstawą działania są określone procedury zgodnie z którymi postępują pracownicy szpitala. W szpitalu dominuje biurokratyczny model. Czynności w szpitalu są wykonywane zgodnie ze standardami postępowania i służy wyzdrowieniu pacjenta. Są ścisłe procedury, których należy przestrzegać. Struktura szpitala jest zhierarchizowana a relacje interpersonalne sformalizowane.
Koncepcja negocjowanego porządku – nie da się w szpitalu wszystkiego zaplanować , ustalić, bo nie można wszystkiego przewidzieć. Szpital musi podejmować decyzje na podstawie wiedzy, doświadczeń. Procedury ulegają ”rozciągnięciu” i mogą być przedmiotem dowolnych interpretacji w zależności od potrzeb. Ustalenie porozumienia wśród personelu i personel-pacjent (gdy cos nagłego się stanie wtedy wzywamy lekarza) czyli stosujemy model negocjowanego porządku.
Umieranie jako zjawisko dysfunkcjonalne dla działania szpitala:
- szpitale są nieprzystosowane, ze względu na panująca ciasnotę i brak pojedynczych pokoi, co stwarza trudność w odseparowaniu umierającego, stworzeniu atmosfery spokoju i prywatności
- trudności w utrzymaniu higieny osobistej umierających – bardzo skromne warunki higieniczne w szpitalach
Przede wszystkim szpital nie jest dobrym miejscem na umieranie, jest dysfunkcjonalny, ze względu na to, że ma ścisłe reguły, których musi się trzymać i procedury których musi przestrzegać, ta struktura stwarza podatny grunt do powstawania konfliktów osobistych między pracownikami organizacji a tymi którym ma służyć.
9. Znaczenie języka w społecznym postrzeganiu osób niepełnosprawnych:
Sposób opisania jednostki z dysfunkcjami i zaburzeniami determinuje zarówno jej percepcje społeczną jak i wzór podejmowanych wobec niej oddziaływań.
 Osoba niepełnosprawna – osoba, która na skutek ograniczeń pod względem fizycznym, somatycznym lub psychicznym ma znaczne trudności w wywiązywaniu się z zadań.(A. Hulek )
Definicja w kryterium funkcjonalnym „osoba cechująca się istotnym ubytkiem zdolności fizycznych, psychicznych i intelektualnych w stopniu ograniczającym zdolności jednostki do podejmowania pracy zawodowej”
Osoby niepełnosprawne to również te, których dysfunkcje i zaburzenia występują w chwili obecnej jak i te, które doświadczyły ich w przeszłości (np. pacjenci szpitali psychiatrycznych). Zaliczają się również do nich ludzie nie wykazujący obiektywnie istniejących zaburzeń a traktowani przez społeczeństwo jako niepełnosprawni, np. nosiciele wirusa HIV.
 Osoba odchylona od normy (pejoratywne zabarwienie)-niejasność odniesienia, określenie wzbudza kontrowersje
2 rodzaje norm:
*sprawozdawcza – w tym ujęciu za odchylone od normy uważane jest wszystko co jest uważane za dziwne, nietypowe lub odmienne od powszechnego doświadczenia
*projektująca – odchylenia od normy stanowią konstrukty społ-kulturowe niekoniecznie znajdujące odniesienie w realnej rzeczywistości
Osoby niepełnosprawne mogą być również postrzegane za odchylone od normy. Jednostki te odbierane są przez społeczeństwo jako odmienne, różniące się, nietypowe.
Osoby odchylone od normy bywają poddawane praktykom społecznym mającym na celu ich wyodrębnienie oraz objęcie traktowaniem przyjętym za właściwe dla ludzi określonej kategorii. Często mają one charakter restrykcyjny lub izolujący.
 Osoba upośledzona
Termin upośledzenie należy rozumieć jako rezultat przeszkód, które inwalidztwo spiętrza między jednostką dotkniętą nim a osiągnięciem przez nią maksymalnego poziomu funkcjonowania.
„upośledzenie o charakterze funkcjonalnym” –zachodzące w obrębie fizycznych lub psychicznych czynności danej jednostki i sprawiające, iż osiągane przez nią wyniki znajdują się poniżej standardów cechujących osoby uchodzące za normalne
„upośledzenie” rozumiane jako zespół konsekwencji o charakterze społecznym wyrażających się nierównościowym, gorszym w stosunku do innych członków tej zbiorowości statusem i traktowaniem . Pojęciem bliskoznacznym jest dyskryminacja.

 Inwalida:
* Osoba, u której występują wady lub defekty fizyczne, lub umysłowe o charakterze trwałym (Zabłocki).
* Osoba, u której występuje zniesienie bądź ograniczenie możliwości podejmowania i efektywnego wykonywania pracy zarobkowej (Ustawa , 1999)
* Osoba, u której istnieje naruszenie sprawności i funkcji w stopniu wyraźnie utrudniającym pobieranie nauki w normalnej szkole, udziału w życiu społecznym oraz zajęciach w czasie wolnym od pracy (A. Hulk)
Równoważnik pojęcia „osoba niepełnosprawna”

10. Podział ”MY” ”ONI ” w odniesieniu do niepełnosprawnych.
Jednym z podst. zjawisk kształtujących jednostki jest podział na podobne do nich bądź odmienne. Tu właśnie powstaje podział na MY, czyli ”tacy, jak my” i ONI „inni”. Mechanizmy rządzące tymi klasyfikacjami wiążą się z prawidłowościami spostrzegania oraz interpretacji środowisko społecznego.
Podstawowym kryterium dokonywania podziału jest ocena podobieństwa obserwowanego do obserwatora. Zakwalifikowanie osoby o np. znacznej niepełnosprawności do kategorii ”my” bywa utrudnione ze względu na niechęć do odnoszenia obserwowanych stanów do siebie. W obronie przed tym lękiem wyostrzona zostaje cecha odmienności , która powoduje przesunięcie budzącej niepokój jednostki z kategorii „my” do kat „oni”.
W odniesieniu do osób niepełnosprawnych właściwościami wyróżniającymi i kwalifikującymi do podziału na „my” -”oni ” są przede wszystkim odmienności wyglądu i specyfika funkcjonowania.
Umieszczanie jednostki niepełnosprawnej w kategoriach „innych, obcych” a odsuniecie od „podobni, swoi” może powodować pojawienie się praktyk o charakterze dyskryminującym.

11. Niepełnosprawni jako grupa mniejszościowa.
„Grupa społecznie zależna”- jednostki czasowo lub trwale niezdolne do samodzielnego zaspokajania własnych potrzeb, wymagające pomocy i opieki ze strony społeczeństwa. Członkowie grup zależnych nie uczestniczą w procesach społecznego gospodarowania , ale uczestniczą w podziale oraz konsumpcji wytworzonych dóbr (np. korzystanie z usług i instytucji wyspecjalizowanych typu, instytucje kształcenia i opieki na d niepełnosprawnymi).
Osoby niepełnosprawne są również specyficzną grupą mniejszościową, ponieważ istnieje ja ograniczenia możliwości samodzielnego artykułowania potrzeb i aktywnego oddziaływania ma ważne sprawy. Istnieje nierównościowy sposób traktowania danej grupy przez szerszą zbiorowość. Przejawami tej nierówności są: brak dostępu do dóbr takich jak oświata, kultura czy opieka medyczna. Do cech charakterystycznych grupy mniejszościowej(niepełnosprawni) należy zaliczyć: stereotypowa percepcję, dystans i uprzedzenia przejawiane przez członków szerszej zbiorowości, wysoki stopień alienacji, marginalizacji społ. i praktyczny brak udziału w sprawowaniu władzy jak i również ograniczenia możliwości czynnego oddziaływania na własna sytuację.
12. Socjalizacja do roli osoby niepełnosprawnej.

Rola osoby niepełnosprawnej to jedna z centralnych ról przypisanych jednostkom z widocznymi deformacjami i dysfunkcjami. Od ludzi niepełnosprawnych wymaga i oczekuje się specyficznych wzorów zachowań i karier życiowych. Narzuca się im postawy żalu, bierności, rezygnacji z kierowania własnym życiem. Niepełnosprawność jest nie tylko stanem biomedycznym, ale także specyficzną rolą społeczną.
3 etapy wchodzenia w ta rolę:
a) Inicjacja –orzeknięcie o stanie zdrowia fizycznego i psychicznego przez upoważnione agencje. 2funkcje procesów diagnozowania: określenie biomedycznej kondycji danej osoby i szeregowanie jej do odpowiadającej tej kondycji kategorii społ.
b) Przysposobienie- odpowiednie szkoły, rodzina, sąsiedzi
c) Pełnienie roli

Rolę pacjenta cechuje bierność i zależność, porzucenie ról dotychczasowych, ograniczenie relacji ze światem zewn.

Środowiska socjalizacyjne:
 Rodzina – niepełnosprawność dziecka istotnie zaburza funkcjonowanie jego rodziny, nadmierny lub niedostateczny dystans opiekunów, tendencje do od trącenia lub nadopiekuńczości oraz ograniczanie aktywności i autonomii dziecka
 Środowisko szkoły specjalnej: nastawione na usprawnianie dziecka oraz wyrównywanie i kompensowanie zaistniałych deficytów celem zwiększenia efektywności procesów kształcenia. Takie kształcenie służy rozwojowi fizycznemu i intelektualnemu niepełnosprawnych uczniów jak i również uzyskanie dobrych wyników o charakterze akademickim. Jednak należy zwrócić uwagę na negatywne konsekwencje dla rozwoju społecznego (mały nacisk na rozwój samodzielności, nadmierna opiekuńczość, i nadmierna koncentrację na ich zaburzeniach)
 Ośrodki szkolno-wychowawcze: instytucja totalna; internaty, w których dzieci przebywają podczas całego okresu nauki szkolnej, kontaktują się z rodzina podczas wakacji i świąt. Izolacja od rodziny i od wpływów otoczenia, tak jak jest to w ośrodkach dla dzieci opuszczonych. Okres oddziaływań długotrwały (nawet 20lat)
Wysoki stopień zależności i podporządkowania podopiecznego instytucji sprzyja efektywnej socjalizacji do roli klienta placówki danego typu, czyli roli pacjenta. Te środowiska są przykładem oddziaływań o dużym stopniu intensywności.
13. Proces rehabilitacji:
Paradygmaty:
a) Biograficznego ujmowania niepełnosprawności – zastąpienie statycznego ujęcia niepełnosprawności podejściem dynamicznym i wielokontekstowym, uwzględniającym zmiany zachodzące w funkcjonowaniu człowieka niepełnosprawnego
b) Pozytywnego myślenia i życiowego ukierunkowania osób niepełnosprawnych
c) Autorewalidacji – podkreśla prawo do samodzielnie wybranych strategii przystosowawczych
d) Pomoc pomagającemu-działania pobudzające aktywność i kreatywność pracowników instytucji edukacji specjalnej
e) Podmiotowość
f) Wczesna interwencja i współpraca z rodziną
g) Antystygmatyzacja
h) Względna wartość stosowanych pojęć
i) Zignorowania
j) Równoprawności egzystencji

Pojęcia rehabilitacji można podzielić na 5 grup:
1) Koncepcje skoncentrowane na ogólnej charakterystyce podstawowych zasad rehabilitacji
2) Eksponujące cele rehabilitacji
3) Uwypuklające stosowane środki i sposób ich działania
4) Podkreślające rolę samego inwalidy
5) Ujęcia szczegółowe

REHABILITACJAproces wyrabiania lub przywracania sprawności fizycznej, psychicznej lub społecznej człowiekowi, który tego potrzebuje dla uzyskania możliwości włączenia się w życie i pracę
Rehabilitacja jest procesem dwukierunkowym: uwzględnia pracę bezpośrednio z osoba niepełnosprawna jak i działania skierowane na jej środowisko. Istotę pracy z os. niepełnospr. stanowi poprawa funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego poprzez rozwijanie u osoby tej maksymalnych zdolności do samodzielnego życia i pracy zawodowej.
Istnieją 4 płaszczyzny oddziaływań rehabilitujących:
 rehab. fizyczna- biomedyczne aspekty niepełnosprawności i zmierzanie do usprawnienia fizycznego
 r. psychologiczna- ułatwienie osobie niepełnosprawnej uporania się z doświadczeniem inwalidztwa
 r. społeczna- kształtowanie umiejętności pełnej i równoprawnej partycypacji w życiu społecznym
 r. zawodowa- umożliwiająca inwalidzie czynne życie zawodowe i samodzielne zdobywanie środków do życia

14. Koncepcja normalizująca.
Koncepcja normalizacji skupia się na umożliwieniu pensjonariuszom zakładów opiekuńczych życia w warunkach maksymalnie zbliżonych do normalnych (Bank-Mikkelsen, Nijre).
Dwojaki sposób rozumienia normalizacji:
 Perspektywa teoretyczna umożliwiająca socjokulturową analizę problematyki niepełnosprawności i rehabilitacji
 Paradygmat i cel działań podejmowanych w ramach rehabilitacji
Normalizacja stanowi stan docelowy, w trakcie, którego zastosowane zostają powszechnie przyjęte i kulturowo akceptowane środki umożliwiające osobom niepełnosprawnym uzyskanie wyglądu, doświadczeń życiowych i warunków bytowych nie różniących się od uznawanych za typowe i normalne dla danej zbiorowości społecznej


Post został pochwalony 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Aneczka
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 8 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Polkowice

PostWysłany: Czw 20:29, 17 Cze 2010    Temat postu:

DO GRUPY II:
Dr Taranowicz nie zdążyla jeszcze sprawdzić naszych kół, postara się na jutro. Będę na bieżąco sprawdzać pocztę, jak tylko dostanę wyniki to je wrzucę.
Ewentualne wpisy bedą możliwe w nd, pewnie po wykładzie, bo wątpie żeby w trakcie sie zgodziła.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lewa



Dołączył: 09 Cze 2007
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 17:50, 20 Cze 2010    Temat postu:

Szanowna Pani
przeczytałam prace i cóż po prostu katastrofa!!! Tylko kilka osób zdało.
Podstawowe błędy to:
1. ograniczenie odpowiedzi na temat koncepcji Parsonsa (sporo osób miała
kłopoty z tym nazwiskiem) do wyjaśnienia czym jest zdrowie,
2. odpowiedź nie na temat na pytanie o charakterystykę szpitala jako
instytucji zbiurokratyzowanej. Pisali Państwo o umieraniu w szpitalu a
pytanie dotyczyło biurokracji. Należało wykazać, poprzez podanie cech
szpitala, pewnych obecnych w nim zjawisk, że jest on instytucją
zbiurokratyzowaną.
3. odpowiedzi na temat roli rodziny w sytuacji choroby najcześciej
ograniczały się do zdroworozsądkowcyh ogólnych uwag.
Podaję wyniki:
1. 166 785 - 2
2. 202 217 - 2
3. 202 923 - 2
4. 202918 - 3 minus (do poprawki)
5. 202939 - 2
6. 202932 - 2
7. 202922 - 2
8. 202943 - 2
9. 189319 (lub 349) - 2
10. 202912 - 3
11. 202215 - 3,5
12. 202200 - 2
13. 202875 - 2
14. 202190 - 3
15. 202928 - 3
16. 202889 - 3
17. 202935 - 3,5
18. 202946 - 2
19. 202933 - 3 minus (do poprawki)
20. 202 901 - 3
21. 202869 - 3
22. 202903 - 2
Poprawka 26 czerwca w sobotę godz. 17 sala do ustalenia.
Iwona Taranowicz

taką inf dostałalam dziś od w/w to WYNIKI GR II

masakra

pozdro
lewa


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marta



Dołączył: 20 Paź 2006
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jordanów

PostWysłany: Nie 19:17, 20 Cze 2010    Temat postu:

mam nadzieje ze z ta poprawką to ja naprawde ponioslo, o ile mowila wyniki mialy byc w srode a podaje dopiero dzis troch nie na miejscu i jeszcze ten termin zajebiście najlepiej wszystkie egzaminy zrobic w jednym zjezdzie i o jednej godzinie

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gabi



Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 19:48, 20 Cze 2010    Temat postu:

Szanowna Pani
przesyłam. Za dobrze nie poszłoSad
1. 202940 - 2
2. 202938 - 5
3. 202926 - 5
4. 202188 - 2
5. 202952 - 2
6. 202277 - 4,5
7. 202184 - 3
8. 202187 - 2
9. 202186 - 2
10. 202945 - 2
11. 202213 - 2
12. 202182 - 2
13. 202185 - 2
14. 202209 - 2
15.202950 - 2
Poprawkę zaplanowałam na 26 czerwca w sobotę godz. 17 ale podobno mają Państwo w tym czasie egzamin. Czy tak? Poprawka może być też w niedzielę 27 czerwca o godz. 14;30
Iwona Taranowicz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Wto 14:08, 22 Cze 2010    Temat postu:

to kiedy w końcu mamy tą poprawkę, i wogóle czemu nie później, np za 2 tygodnie??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gabi



Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 14:35, 22 Cze 2010    Temat postu:

nie mam pojęcia może napisać do doktor i zapytać o inny termin?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
basienkaaa87



Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 15:56, 22 Cze 2010    Temat postu:

nie wiem jak uważacie ja już zaczełam zakuwać, wiec moze zostawmy ten termin na niedziele.. Zawsze bedzie jeszcze jakaś szansa jak się komuś poowinie noga

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Śro 8:31, 23 Cze 2010    Temat postu:

czyli co niedziela o 14.30??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
basienkaaa87



Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 14:23, 23 Cze 2010    Temat postu:

chyba Tak. A co Ty nie zdałaś Aga Surprised???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Śro 14:55, 23 Cze 2010    Temat postu:

hehe a no nie byłam w grupie szczęśliwców, ciekawi mnie co było w pracach na piątkę, bo ja wogóle nie ma pomysłu jak sie tego uczyć zeby tym razem było na zdanie

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
basienkaaa87



Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 17:27, 23 Cze 2010    Temat postu:

Podejrzewam ze Gabi i Kama dostały po 5. Myslałam ze Twoja jest +4 Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marta



Dołączył: 20 Paź 2006
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jordanów

PostWysłany: Śro 17:51, 23 Cze 2010    Temat postu:

hej jeszcze raz kiedy w końcu jest ta nieszczęsna poprawka w sobotę czy niedzielę?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Czw 10:50, 24 Cze 2010    Temat postu:

Ja i gabi tez nie zdałysmy i szczerze nie wiem dlaczego. ale takie zycie:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marta



Dołączył: 20 Paź 2006
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jordanów

PostWysłany: Pią 15:02, 25 Cze 2010    Temat postu:

czy ktoś pisał do niej i ustalił termin czy bedzie w sobote czy niedzielę poprawka

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Śro 10:15, 30 Cze 2010    Temat postu:

ja napisze do dr. Taranowicz jak tylko bede miała na wieczór wyniki umieszcze

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Śro 21:23, 30 Cze 2010    Temat postu:

Pani Doktor napisała mi że jeszcze nie sprawdziła jutro mi napisze wyniki.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gabi



Dołączył: 21 Maj 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 18:44, 01 Lip 2010    Temat postu:

Pani Kamilo
przesyłam wyniki.
1. 202 952 - 4,0
2. 202 187 - 3,5
3. 202 932 - 2,0
4. 202 918 - 3.0
5. 202 975 - 4,0
6. 202 941 - 2,0
7. 202 939 - 3,0
8. 202 946 - 4,5
9. 202 213 - 2,0
10. 202 217 - 3,0
11. 202 933 - 3,5
12. 202 188 - 4,0
13. 202 922 - 3,0
14. 202 182 - 3,0
15. 202 185 - 4,0
16. 202 186 - 3,0
17. 202 200 - 3,5
18.202 923 - 3,0
Zbyt dobrze to nie wypadło, zważywszy na fakt, że dwa pytania mogli Państwo
sami wybrać.
Osoby, które ponownie nie zaliczyły mogą poprawiać razem z grupami, które
dopiero będą pisać zaliczenie 11 lub 12 lipca. Można też przyjść w środę na
konsultacje. Istnieje także możliwość zaliczania w najbliższą sobotę tj. 3
lipca, proszę tylko o informację czy są chętni.
Proszę pamiętać, że oceny wpisane do indeksu będą obniżone o pół oceny jako,
że jest to poprawka
Iwona Taranowicz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
m46d4



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 29
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 18:49, 01 Lip 2010    Temat postu:

To znaczy że te osoby co dostały 3 to będą miały wpisane 2,5?!!!
Mam dość ona jest pier.......!!!!!!!!!!!!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Czw 18:55, 01 Lip 2010    Temat postu:

hehe ja teraz zaliczyłam na 3,5 a napisałam mniej niż za pierwszym razem- gratulujemy oceniania

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wojtek



Dołączył: 27 Gru 2006
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 19:23, 01 Lip 2010    Temat postu:

m46d4 napisał:
To znaczy że te osoby co dostały 3 to będą miały wpisane 2,5?!!!
Mam dość ona jest pier.......!!!!!!!!!!!!


e nie tego jeszcze nie grali Wink raczej 3 juz jest nie do ruszenia


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marta



Dołączył: 20 Paź 2006
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Jordanów

PostWysłany: Czw 20:10, 01 Lip 2010    Temat postu:

Mojego numeru indeksu nie ma napisałam jej maila ciekawe kiedy odpisze, ja piernicze z nią zawsze problem

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Czw 21:00, 01 Lip 2010    Temat postu:

ja też ma dość i mysle ze te osoby co maja 3 lepiej niech do niej napiszą bo znając ja maja 2.5 i jeszcze raz musz pisac, bo ona tak ma.Już nie wiem co mam jej pisac i mam zqamiar 3 iść do niej zobaczyc swoją prace i mi powie co jest zle ze mam nie zdane.Bo chyba nie zdane powinno się miec gdy się nic nie napisze ale chyba to inaczej rozumię.Tym bardziej ze my na jej cwiczeniach pracujemy, chodzimy i robi takie problemy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
basienkaaa87



Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 21:41, 01 Lip 2010    Temat postu:

ja dostalam 3 i dla mnie 3 to 3! Niczego nie bede poprawiać ....
P.S. Ktos do niej pisał odnosnie tej 3......? Bo nie chce się powtarzac ...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez basienkaaa87 dnia Czw 21:46, 01 Lip 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Asia :)



Dołączył: 17 Lis 2006
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 21:47, 01 Lip 2010    Temat postu:

tak ja napisałam, dam znać jak odpisze

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Asia :)



Dołączył: 17 Lis 2006
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 22:35, 01 Lip 2010    Temat postu:

Odpisała mi. Osoby, które mają 3 zaliczyłySmile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
basienkaaa87



Dołączył: 17 Sty 2009
Posty: 35
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 11:04, 02 Lip 2010    Temat postu:

ufffffffffffffffffffffffff:)))))))))))))

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lukasz_V_gr



Dołączył: 18 Lis 2006
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 9:59, 12 Lip 2010    Temat postu:

Czy ktoś coś wie na temat wyników socjologii medycyny z soboty? Będą może opublikowane na forum? Może ktoś ma je dostać na maila?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
stokrotka



Dołączył: 23 Gru 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 10:55, 12 Lip 2010    Temat postu:

W niedzielę dr Taranowicz wywiesiła wyniki w naszej gablocie .

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lukasz_V_gr



Dołączył: 18 Lis 2006
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 12:13, 12 Lip 2010    Temat postu:

a czy same 2 znowu są? denerwuję się bo dopiero w środę będę na uczelni :/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
stokrotka



Dołączył: 23 Gru 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 13:53, 12 Lip 2010    Temat postu:

Były 2 - ale jakieś pojedyńcze sztuki BEZ MASAKRY

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island