Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
zagadnienia z socjologii kultury

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
monia



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 12:36, 20 Sty 2010    Temat postu: zagadnienia z socjologii kultury

1. socjologiczne pojęcia kultury [ kultura jako fakt społeczny, pojęcie kultury, kultura głównego nurtu, subkultura, kontrkultura, uniwersalia kulturowe, etnocentryzm, relatywizm kulturowy, pluralizm kulturowy, poprawność polityczna,]
2.kultura dominująca i mniejszości kulturowe [ typologia mniejszości, relacje mniejszość/ większość, atrybuty mniejszości, mniejszości narodowe i etniczne w spisie powszechnym]
3. polskie pogranicza [ typologia, kultura pogranicza, człowiek pogranicza]
4. religijność Polaków
5. kultura masowa i kultura popularna
6. uczestnictwo w kulturze
7. odmiany świadomości społecznej


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Sob 12:20, 23 Sty 2010    Temat postu:

Niestety w notatkach które posiadam nie ma omówionych tych zagadnień Sad

W związku z tym chciałam zapytać czy ktoś z Was posiada omówione te zagadnienia w ' formie elektronicznej' ??
Albo orientuje się czy notatki do tych pytań można znaleźć u Stasia albo na bramie ?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Emilia87



Dołączył: 12 Lut 2007
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biała

PostWysłany: Nie 15:44, 31 Sty 2010    Temat postu:

czy ktoś posiada omówienie zagadnienia 7- fundamentalizm społeczny? w zamian służę omówieniem pozostałych zagadnień.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Emilia87 dnia Nie 15:45, 31 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Pon 22:21, 01 Lut 2010    Temat postu:

1.Kul.jako fakt społ.-jest powszechny bo jest przymusowy np.;prawo,moralnosc,samobójstwo,jezyk,religia,obyczaj-istnieja na zwnatrz,człowiek je uzwnetrznia z tego przymusu wynika ze ludzie maja taka wizje świata jak grupa do której przynaleza.Aby przymus był skuteczny musi być już w socjalizacji pierwotnej.

Pojecie kul.to co ludzie muśla,czynia,posiadja jako członkowie społecznosci,to co wspolne dla grupy do ktorej jednostka przynalezy,ma okreslony zasieg.Moze dotyczyc duzej gr.ale i małej.Kultury się przenikaja(ktos jest Polakiem i uczniem-wiec kultury mogą się nakładac ale nie zawsze w sposób zgodny).

Obszary regulacji kulturowej:1)normatywny(wartosci,normy,zachowania przyjete od zbiorowosci),2)idelana(symboliczna)-uznane poglady idee,symbole,3)materialna-przedmioty,obiekty użytkowane przez dana społeczność(budynki,pola,lasy,sady itp.)-inaczej cywilizacja.Cyliwizacja-nie tylko przemiot materialny ale i zespoł idei potrzebnych do ich stworzenia i użytkowania(samochod,znaki,kodeks drogowy).

Kultura Głownego nurtu(trzon kultury)-decydujace elementy o specyfice i tożsamosci.
Subkultura-odmana kultury,podkultura,zawiera swoje odrebnosci w jezyku,znakach,symbolach.
Kontrkultura-takie normy ktoer sa przeciwstawne normą kulturowym w danej zbiorowosci,przeciwstane do gł.nurtu,ma zastepowac gl.nurt,jest celewo „stosowana”,wykazuje aspiracje.
Uniwersalia kulturowe-kultury się od siebie róznią sa różnicowane wewn.(subk) stad pytanie o cechy wspolne.Najstarsze sa dziedziny w których sa regulacje kultu.np.tabu.najważniejsze regulacje to życie rodzinne i religia-jednak tak naprwde nie istnieja uniwersalne cechy wystepuja jedynie podobienstwa.Źródła podobieństw:mieszanie kultur w społ,podbój(wprowadzenie na rynek okreslonych produktow np.USA coca-cola)imperlializm kulturowy.
Etnocentryzm-przekonanie o wyższości kultury nad innymi,mierzenie innychkultur przez pryzmat własnej kultury,przez pryzmat pojęć,znaczeń odnoszenie interesów własnej kultury do innej,narzucanie kult.
Relatiwizm-wielosc kultur która daje się badac z wykonaniem pojec danej kult.
Tolerancja-1)forma słaba-akceptacja prawa do odmiennosci kult.2)forma mocna-akceptacja prawa do odmiennosci kul.plus jej afirmacji.
Prawność polityczna-próba ujmowania różnic odmiennosci kulturowych w sposób równy,równe traktowanie,brak oceniania.


3.Pogranicza Polskie-okresla się tak teren w pobliżu granic po obu stronach.W uni granice zaczynaja spełniac tylko role administracjyjna nie bariere kulturowa.Strefa przygraniczna po 1945 specjalnie kontrolowana,mniej zaludniona „specjalna strefa”.Po 1989r.do niektórych krajów ludzie zameldowani w gminach przygranicznych mogli przechodzic tylko na dowod. Jezykowo-narodowosciowe-stylowe i przejsciowe.Stylowe-istnienie koło siebie dwóch zdecydowanie innych od siebie gr.(Polska,Niemcy,slowacy,wegrzy).Przejściowe-pewne pokrewienstwo przenikanie się elementów kultury(polska,słowacja).Kryterium przestrzenne-trudny do okreslenia strefy przygraniczne.
Człowiek pogranicza-zyje w zderzeniu dwóch kultur typ czlowieka specyficzny,ciezko odkryc które elementy zachowania należa do ktorej kultury.Przedstawiciele dwóch kultur musza wchodzic w interakcje wzajemnie się przenikaja jedna kultura może być dominujaca,nadrzedna.
4.Religijność Polaków.Religia nie jest dla socjologia badacza:1)monoteizm-badacz bada również inne wyznania również w wielu bogów,2)zaleceniami moralnymi-nie w kazdej religi one wystepuja,3)objasnieiem porzadków świata(nie wszystkie tłumacza poczatek siata,4)czyms ponadnaturalnym. Przed II wojna światową ok.30% to były mniejszosci wyznaniowe.
Sekularyzacja-proces w którym religia traci znaczenie,utrata wpłyu religii.
Subiektywizacja wiary-indywdulane poglady,niezgadzanie się ze wszystkimi zakazami i nakazami,wybiurcze zasady.


5.Kultura masowa i kultura populacji:Homogenizacja kult.mas.-jednolita „papka”:1)h.upraszczajaca-adaptacja literatury,plagiaty,typowe watki,stylizacje.2)h.immanentna-włączenie elementów atrakcyjnych dla masowego odbiorcy npmuzyka klasyczna+techno,złączenie kultury wyzszej z elementami atrakcyjnymi,3)h.mechaniczna-zestawienie obok siebie bardzo różnych treści.
Cecha k.mas.jest też brak autonomi(w stosunku do kultury narodowej,religijnej,awangardowejitp.)wykorzystuje wsztkie elementy i konkuruje z nimi,kul.mas.ma charakter popularyzujacy,nastawienie na atrakcyjnosc,nieokreslony zwiazek z rzeczywistoscia.
Cechy k.mas.!)stechnicyzowana,2)stndaryzacja,3)homogenizacja,4)autonomia,5)ustawione na atrakcyjnosc-pokazywane tak aby był widowiskowy,6)proces tworzy który nie jest autonomiczny-przekaz uzalezniony od odbiorcy.Kultury masowej nie tworza intelektualisci czy artysci, nie sa twórcami programu,musza spełniac oczekiwania swoich nadawców(pracownikow),7)system zjawisk projekcji i indentyfikacji-ludzie porównuja się ze zjawiskami k.mas.utożsamiaja się z bohaterami,Coolz kult.mas.pochodza wspolczesne mity(miłosc,rodzina,wolnosc)-konczy się happy endem.9)jej zwiazek z rzeczywistoscia jesy znieksztalcony-mowi się w serialacho prawdziwych elementach rzeczywistosci,ale pojawiaja się znieksztalcone.
Negatywne cychy:1)k.m.to narzedzie manipulacj-do manipulacji masami wpywa(odzieranie z autentycznosci),2)ogranicza życia wewnetrzne,3)zrywa zwiazki z przestrzenia i czasem,4)wpływa negatywnie na dzieci,5)skoncetrowana na pewnyych watkach-zawerzenie tematyczne-nie pojawia się kwestia zwiazana z dobryem publicznym.
Pozytywne cechy:1)propagje pewne wzory,2)jest popularna,3)wypelanie luki po kulturze narodowej,4)wspierac może integracje społ,5)może być odpowiedzia na aliacje dnia codziennego-czynnosci dnia codziennego pozbawiaja człowieka własnego myslenia,a k.m odpowiada na ta alienacje.

7.Odmiany swiadomosci społecznej.Myslenie potoczne-zdrowo rozsadkowe,stereotypowe,poprzez schematy,narzucane przez kulture,trudno ulegaja zmianie,powszechne,uogólnione,prawdziwe lub fałszywe.
Strefa sakrum-odpowiada na zapotrzebowania pytan o egzystencji,sens zycia, smierc,religia,magia,nie podlegaja sprawdzeniu,rytual-Profanum(przyziemne)
Ideologia-system przekonan który jest wyróżniony ze względu na funkcje w danej grupie.Funkcja legitywizacji uprawomocnienia interesów(najczesciej politycznych) pewnej grupy,prawdziwa lub fałszywa,są artykułowane(w literaturze,sztuce,gazecie).
Opinia publiczna-wycinek świadomości społecznej(wiedza)dot.spraw polit.gospoda itp.
Prasa opiniotwórcza-podejmuje probl.polityczne,gospdarcze,spoleczne.
Wiedza naukowa-są procedury przyjmowania bądź odrzucania twierdzen,są wartościujące.
Sztuka-fragment świadomosci społ.które realizują ludzkie potrzeby,kreacje,eksternalizacje, uwewnetrznienia, przezyc emocjonalnych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Pon 22:23, 01 Lut 2010    Temat postu:

ja ma cos takiego jak ktos cos ma jeszcze to prosze dodajcie to co napisałam to mam z wykładow.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Pon 23:14, 01 Lut 2010    Temat postu:

2.Kultura dominująca i mniejszości kulturowe [ typologia mniejszości, relacje mniejszość/ większość, atrybuty mniejszości, mniejszości narodowe i etniczne w spisie powszechnym]
Definicja mniejszości:
- ilościowa – mniejszość to grupa, która jest mniej liczna od większości. Kryteria ilościowe.
- normatywna – stosowane przez nauki prawne społ. Odwołuje się do kryteriów ilościowych i jakościowych ( dostęp do władzy – prestiż, do dóbr – bogactwo)
- socjologiczna- sformułowana przez Louis Wirth. Mniejszość to grupa ludzi, która ze względu na swoje cechy fiz. lub kulturowe jest przedmiotem odmiennego traktowania i uważa się za przedmiot zbiorowej dyskryminacji.
Atrybuty mniejszości: - liczebność – może liczyć kilka członków, nie istnieje żadna liczba
- odrębność kultury fiz lub psych, świadomość odrębności. Przekonanie, że jestem członkiem mniejszości; mogę określić odrębność swojej grupy.
- przynależność członkowstwa – z urodzenia lub z wyboru , nie można zrezygnować
- silne przywiązanie do grupy, solidarność
- odrębność kultur (język, wartości, wyzwanie)
- ograniczona autonomia lub jej brak
- intersubiektywna więź społ – ludzie muszą posiadac poczucie tożsamości
- asymetria alokacji – rozmieszczenie w strukturze społ., dostęp do dóbr, władzy. Wiąże się z działaniem mniejszości i większości
- interes grupowy – reguluje mniejszość wokół określonych celów, odrębności
- historyczność lub symboliczność – ma swoje święto, religie, strój, , potrawy
Typologie mniejszości:
- rodzaj integracji (czas przebywania na danym terenie)
- kryterium terytorialne: osiadłe - przebyte, rozproszone - zwarte, graniczne - wewnętrzne, otwarte - izolowane, centralne - peryferyjne, terytorialne – polityczne.
- relacje mniejszość - większość
• m. pluralistyczna
• m. asymilacjonalistyczne - wykazują chęć do asymilacji, nie podkreślają swojej odrębności)
• m. secesjonistyczne – demonstrują swoją odrębność i atrybuty. Nie poddają się.
• m. wojownicze – walka o swoje prawa. W warunkach demokratycznych mają zapewnione swoje prawa.
- ze względu na genezę powstania:
• m. aneksacyjne – np. Polska po II wojnie św., zmiana granic, zajmujemy określone terytoria
• m. kolonialne – mniejszości pojawiają się w wyniku napływu kultur odmiennej ludności
• m. niewolnicze – np. czarni amerykanie
• m. imigracyjne – pojawiają się z przymusu; przymusowa praca.
Model relacji mniejszość/większość:
- konfliktowy – sprzeczność interesów, dystans między kategoriami (są one nierówne). Dyskryminacja gr większościowej przez mniejszościową
- integracyjny – dominuje w krajach Europy Zach i bogatych. Korzyści z współwystępowania wielu kultur.
Tolerancja i akceptacja dla odmienności kultur mniejszościowych, pod warunkiem, że nie wkraczają w wartości i normy grup dominujących.
- asymilacyjny – silny nacisk na mniejszości, mają asymilować się z większością
• gr etniczne – brak struktur, potrzeb
• gr narodowe – wykształca struktury państwowe i terytorium
Mniejszości narodowe i etniczne w spisie powszechnym
W Polsce mamy:
- m. etniczne (Romowie, Łemkowie)
- m. językowe – (Kaszubi)
Największe mniejszości: (80% zamieszkuje 3 woj.: śląskie, opolskie i podlaskie)
- narodowość śląska 170 tyś (Katowice, Rybnik)
- Niemcy 147 tyś (Warmia, Mazury)
- mniejszość białoruska 60-300 tyś (Podlasie)
- Romowie 15-23 tyś (Wrocław-Brochów)
- Ukraińcy 150-300 tyś (woj. warmińsko-mazurskie)
- Litwini
- Słowacy
- Czesi
- Łemkowie
Dominacja kultury w Polsce socjalistycznej oraz po 1989r.
1) wizja socjalistyczna – wytwór grupy, która sprawdzała władzę; za ta wizją stoi przymus; środki masowego przekazu; obowiązywała 1944-1989
2) wizja chrześcijańsko-narodowa – wizja większościowa, miała potężną organizację jaką był kościół i rodzina


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Pon 23:16, 01 Lut 2010    Temat postu:

6. Uczestnictwo w kulturze
- kontakt człowieka z wytworami kultury oraz z innymi ludźmi, pośredni bądź bezpośredni
- oznaczą kulturę bardziej szlachetną
- dotyczy osób, które nie były związane z uniwersytetem, teatrem; nie doświadczyły działań tych instytucji
- związana z nieustannym uczeniem się, nabywaniem wzorów kulturowych
- jeśli znika uczestnictwo w kulturze znika też kultura
- wiąże się z percepcją (jest przejawem życia wew., mechanizm który łączy odbiór z przekształceniem kultury; interpretację, wartościowanie, nadawanie znaczeń)
- ma charakter czynny
- odbiorcy różnią się od siebie ze względu na proporcje interpretacji
- łączy elementy intelektualne i emocjonalne
- racjonalne zmieszanie z internacjonalizmem
- efekt procesu wychowania to nawyki, postawy, dziedziczenie
- wytwarza określone formy uczestnictwa w kulturze
- zmienia się w perspektywie biograficznej
- uzależnione od miejsca w strukturach społ., rozwija się stopniowo
- przebiega w różnych formach
Układy kulturowe według A. Kłosowskiej:
• pierwotny układ kultur
- tworzy go niewiele społeczeństw
- kontakty i interakcje maja charakter codzienny i bezpośredni, są oparte na znajomości kodu kult. Wszystkich uczestniczących w interakcjach
- nadawcy i odbiorcy wymieniają się rolami, podzielają kod, ich kompetencje są równe
- umożliwia wymianę i przechodność ról
- nie ma problemów z odczytaniem sygnałów
- nadają te same znaczenia, gesty
- mają te same kompetencje kult., odwołują się do tego samego kodu
- nie ma rozgraniczenia między dziadzinami kultury; kultura jako całość jest dostępna wszystkim ludziom
- charakteryzuje się homogenicznością
- brak sformalizowania
- kultura spontaniczna, bezrefleksyjna
- brak zainteresowania twórcą i procesem twórczym
- nastawiona na współprzeżywanie teraźniejszości i spontaniczności
- teraźniejszość rozciąga się na przeszłość i przyszłość
- poczucie izolacji
- funkcjonowanie człowieka w społ. pierwotnym
• instytucjonalny układ kultury
- kontakt z teatrami, filmami, muzeami danych kultur
- doprowadziła do powstania 2 dróg: przekształcenia pierwotnego układu kultur, organizowania po przez organizację państwowe,
- instytucje rozumiemy na 2 sposoby:
→ szerokie: powstają pewne zespoły działań, które prowadzone są po przez wzory, uświadomione przez pewne grupy
→ wąskie: określony zespół ludzi powołany przez grupę do wykonywania ściśle określonych zadań)
- swoista cecha ma charakter, kontakty, wiedzę, nadawcę i odbiorcę; jest formalna
- instytucja określa oczekiwania, kierowana przez odbiorcę i nadawcę
- role nadawcy i odbiorcy są sprofesjonalizowane
- nadawcą nie jest się przez role zawodowe
- odbiorca rola incydentalna
- umożliwia ciągłość działań, stabilność, w Polsce dominuje układ instytucji kulturowych
- wiąże się ze zjawiskami negatywnymi np. biurokracja
• układ środków masowego przekazu
- powstaje kiedy pojawia się możliwość oddziaływania na odległość
- powstają media (prasa, radio, TV)
- podkreśla jednostronność przekazu
- silnie instytucjonalizowany, zcentralizowany, ztechnicowany
- kontakt nadawcy i odbiorcy jest pośredni, zapośredniczony przez tech. urządzenia
- przekaz ma charakter jednostronny od nadawcy do odbiorcy, nastawiony na bierny odbiór
- istnieje możliwość zwrotnej reakcji
- umożliwia powrót do spontaniczności układu kult.
- zmniejsza przepaść między peryferiami a centrum
• układ zamiejscowy
- kontakty kulturowe realizowane poza miejscem zamieszkania i pracy
- początkowo pojawił się w postaci pielgrzymek, turystyki
- układy zostały wyróżnione na podstawie badań empirycznych
Wskaźniki uczestnictwa w kulturze:
- codzienność bądź odświętność
- planowość, systematyczność
- wielokierunkowość zainteresowań
- wielkość układów kulturowych
- częstotliwość
- stopień zorientowania i umiejętność selekcji
Uwarunkowania uczestnictwa w kulturze:
- różnice mogą dotyczyć jednostki pod względem cech socjo-demokratycznych i psychologicznych
- polityka państwa sprzyja lub utrudnia uczestnictwo w kulturze
- polityka państwa realizowana przez edukacje lub inne instytucje, sprzyja uczestniczeniu w kulturze
W Polsce na uczestnictwo wpływa:
- system wartości i hierarchii społ. polskiego
- zainteresowanie kulturą i sztuką
- brak edukacji dzieci i młodzieży jeśli chodzi o kulturę
- brak pieniędzy u uczestników kultur
Uwarunkowania uczestnictwa w kulturze:
- zmniejsza się rola instytucji, kontaktów twarzą w twarz
- określona przez działanie rynku, sprzyja dominującym


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Pon 23:16, 01 Lut 2010    Temat postu:

4. Religijność Polaków
Polska ma najwyższy wskaźnik osób praktykujących, wierzących.
Za religię uznajemy to co w każdym społeczeństwie uznawane jest za wartości.
Socjologia religii wiele czerpie z teologii chrześcijańskiej (sacrum, Bóg)
Z czym nie należy utożsamiać religii: Z wiarą w jedno bóstwo. Religia nie może być utożsamiana ze zbiorem zasad, nie musi wiązać się z systemem moralnym. Tendencje do utożsamiania niektórych religii z wizją początku świata i bytem ponad naturalnym – niektóre nie posiadają takiego sacrum.
Religia a magia:
Magia – wywieranie wpływu na bieg zdarzeń za pomocą czynów rytualnych, zaklęć. Stosowana prze jednostki.
Rytuały religijne – odprawiane wspólnie przez społeczeństwo w wyznaczonym miejscu i określonym czasie.
Najliczniejsze wezwania: kościół rzymsko-katolicki, prawosławnych, związek wyznania świadków Jehowy
Autodeklaracje:
- 21% uznaje się za bardzo religijnych, 60%za religijnych, 14% za niereligijnych
- 4% całkowicie areligijni
Znaczenie religii w życiu Polaków: 77% uważa, że religia jest ważna, 44% że jest bardzo ważna
Najważ. Wartości w życiu Polaków: zdrowie, rodzina, uczciwe życie, religia
Ważność obrzędów rel.: pogrzeb, chrzest, ślub.
Sekularyzacja a deklaracje religijne Polaków:
Sekularyzacja – oddzielenie się religii od innych sfer życia.
Proces w którym religia traci znaczenie dla różnych dziedzin społecznego życia.
Religia traci wpływ na życie osobiste, rodzinne i zawodowe; przekonanie o stabilnej roli religii w tych obszarach życia społ.
Akceptacja roli kościoła w życiu społecznym
Akceptacja kościoła spada.
Im dalej od 1989r. tym mniejsze zaangażowanie Polaków w kościół.
Częstość uczestnictwa w mszach; 56% raz w tyg. uczestniczy w mszy św.
W życiu osobistym sekularyzacji nie ma.
Najważniejszym świętem jest Wielkanoc.
Życie po śmierci.
Relatywizm moralny.
Polacy wybierają odp. które wskazują na wybiórczość.
Społ. uwarunkowania relatywizmu moralnego:
- do relatywizmu skłonni są młodsi (18-24l.), mieszkańcy miast, osoby z wyższym wykszt., osoby bogatsze, lewicowcy, centorwcy
- bez uwarunkowani – kobiety, mieszkańcy wsi, osoby starsze, biedni, prawicowcy.
Subiektywizacja w Polsce spada.
Więź Polaków z kościołem - Polacy są związani z kościołem, ufają mu. Świadczą o tym częste praktyki.
Wpływ kościoła na życie kraju: Kościół ma duży wpływ na życie kraju, wskaźnik przekonania rośnie co roku.
Postulowany model obecności Kościoła w życiu publiczny:
- Polacy nie akceptują wypowiadania się kościoła w sferze polit.
- ograniczenie aktywności kościoła w sferze polit.
- cel aktywności kościoła w polityce
- 1990 wprowadzono do szkoły religię, 1997 ocena pojawia się na świadectwie, 2007 religię wliczano do średniej
- wpływ kościoła powinien być większy na wychowanie dzieci i młodzieży, aborcję, kulturę, sztukę, pomoc.
Opinie o nauczaniu religii w szkole – akceptacja religi w szkole rośnie; chcą by nauczano religii w szkole.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Pon 23:17, 01 Lut 2010    Temat postu:

Nie wiem czy akurat to wszystko co jest opisane w tych zagadnieniach obowiązuje Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Emilia87



Dołączył: 12 Lut 2007
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biała

PostWysłany: Wto 7:10, 02 Lut 2010    Temat postu:

Do pogranicza polskiego warto chyba jeszcze dodać podział Chlebowczyka, który dzieli pogranicz na :
a) językowo- narowowościowe
-stykowe (współistnieie grup zdecydownie obcych np. polsko- niemieckich. Duża odmienność kulturowa, bariery językowe)
-przejściowe (pewne pokrewieństwa, przenikanie elementóe kulturowych np. pogranicze polsko-słowackie)
b) terytorianle (geograficzny sposób patrzenie na pogranicza)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Śro 18:24, 03 Lut 2010    Temat postu:

Czy to też obowiązuje na egz

Rolling eyes


Wskaźniki uczestnictwa w kulturze:
- codzienność bądź odświętność
- planowość, systematyczność
- wielokierunkowość zainteresowań
- wielkość układów kulturowych
- częstotliwość
- stopień zorientowania i umiejętność selekcji
Uwarunkowania uczestnictwa w kulturze:
- różnice mogą dotyczyć jednostki pod względem cech socjo-demokratycznych i psychologicznych
- polityka państwa sprzyja lub utrudnia uczestnictwo w kulturze
- polityka państwa realizowana przez edukacje lub inne instytucje, sprzyja uczestniczeniu w kulturze
W Polsce na uczestnictwo wpływa:
- system wartości i hierarchii społ. polskiego
- zainteresowanie kulturą i sztuką
- brak edukacji dzieci i młodzieży jeśli chodzi o kulturę
- brak pieniędzy u uczestników kultur
Uwarunkowania uczestnictwa w kulturze:
- zmniejsza się rola instytucji, kontaktów twarzą w twarz
- określona przez działanie rynku, sprzyja dominującym


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Sob 12:17, 06 Lut 2010    Temat postu:

czy ma ktoś kulturę pogranicza i kulturę popularną? - ja mam tylko masową a to na zagadnieniach jest rozdzielone,

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
malenkanita



Dołączył: 27 Lis 2006
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wielkopolska

PostWysłany: Sob 13:13, 06 Lut 2010    Temat postu:

kultura pogranicza to jest w punkcie 3 opisane to chyba wystarczy...
a jesli chodzi o kulture popularna to do konca nie wiem ale podchodzi pod masowa ... sie okaze Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Pon 17:48, 08 Lut 2010    Temat postu:

znając nasz kochaną uczelnie to pewnie wyników dziś nie będzie ;]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
czarna



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Pon 17:53, 08 Lut 2010    Temat postu:

penie tak bedzie.A nie mowiła ze dzisiaj beda na uczelni wywieszone,a nie na inetenecie,bo ja nie zrozumiałam?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kasiunia1



Dołączył: 30 Sty 2007
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: .....:P......

PostWysłany: Pon 17:55, 08 Lut 2010    Temat postu:

ja bylam w szkole ok 17 i nic na tablicy nie bylo wywieszone

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Emilia87



Dołączył: 12 Lut 2007
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Biała

PostWysłany: Pon 18:02, 08 Lut 2010    Temat postu:

z tego co ja zrozumiałam, wyniki mają być wywieszone i przekazane do dziekanatu celem umieszczenia ich na stronie

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 22:38, 08 Lut 2010    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Ewelinka



Dołączył: 14 Sty 2007
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 12:05, 09 Lut 2010    Temat postu:

Witam:) wiem że nie jest to miejsce na tego typu wpis ale zależy mi aby jak najwięcej osób go zobaczyło. Na sobotnim zaliczeniu z Kultury zostawiłam w sali zeszyt (A4, twarda okładka w zieloną kratę) jak po niego wróciłam to już go nie było- mam pytanie czy ktoś może nie widział lub nie zabrał tego zeszytu? nie zależało by mi na nim tak bardzo gdyby nie to że poza wykładami z Kultury jest tam też Socjologia Zarządzania-która się jeszcze przyda:) Z góry dziękuję za pomoc:) pozdrawiam wszystkich:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gosia413



Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ostrzeszów

PostWysłany: Wto 20:05, 16 Lut 2010    Temat postu:

Hejka:) Czy wie ktoś może kiedy jest poprawka z socjologii kultury? Czy właśnie tego 27 lutego, czy może wcześniej? z góry dzięki za info

Pozdrawiam:)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Edytka:)
Bywalec


Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 111
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciechów

PostWysłany: Wto 22:45, 16 Lut 2010    Temat postu:

Jutro jest o 16 z tego co pisze na stronie uniwerku:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island