Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
zarządzanie i organizacja

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Wto 16:14, 11 Maj 2010    Temat postu: zarządzanie i organizacja

Mam pytanko czy mógłby ktoś umieścić coś na temat struktur : działowe, odwrócone, oparte na małych jednostkach, elastyczne. Byłabym wdzięczna, z góry dzięki Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 12:30, 12 Maj 2010    Temat postu:

A czy są do tego egzaminu jakieś zagadnienia???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lidia



Dołączył: 26 Wrz 2009
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 18:46, 12 Maj 2010    Temat postu:

a w ogóle to ktoś wie o której jest egzamin? Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Nie 11:07, 16 Maj 2010    Temat postu:

Zagadnienia :
-scharakteryzuj szkoły, podać przedstawicieli
- struktury funkcjonalne, działanie, odwrócone, oparte na małych jednostkach, macierzowe elastyczne, wady i zalety centralizacji i decentralizacji
- przywództwo i władza - teoria cech, zachowań, sytuacyjna, przywództwo charyzmatyczne, przywództwo w zespołach, motywacja Maslowa, motywacja Herberga, koncepcja X i Y, teoria McKlelanda, teoria ustalania celów, wzmocnienia i sprawiedliwości


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 16:50, 16 Maj 2010    Temat postu:

Z tego co sobie zapisałam egzamin jest o 8.00

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 14:57, 31 Maj 2010    Temat postu:

Struktury funkcjonalne – Wraz z rozwojem organizacji, które zatrudniały coraz więcej ludzi, w tym również specjalistów, sensowne stało się grupowanie specjalistów w odpowiednich departamentach i powiązanie departamentów ze sobą w sformalizowana strukturę podległą szefowi organizacji. W sytuacji kiedy liczba pracowników wciąż wzrasta na plan pierwszy wysuwa się problem kontroli ustanawia się wiec reguły procesów i procedury a menadżerowie ze szczytu struktury zyskują większy status i siłę władzy. W ten sposób powstaje tradycyjna struktura funkcyjna, charakterystyczna dla organizacji produkcyjnych, gdzie na szczycie znajduje się zarząd: menadżerowie a u dołu robotnicy.
Jest to klasyczny model struktury organizacyjnej, popularny na początku XX wieku. Główne zasady struktury to :
- grupować pracowników według specjalizacji i funkcji w odrębnych departamentach
- struktury hierarchiczne, w której władza ulokowana jest na szczycie
- każdemu menadżerowi podlega nie więcej niż 8 podwładnych
- zakres i zadania pracowników są jasno zdefiniowane na piśmie
- odróżnia się departamenty liniowe od pomocniczych
- parametry liniowe to te które przynoszą zyski (produkcje, sprzedaż), pomocnicze to księgowość, dział personalny.
Struktury funkcyjne są dobrze uporządkowane, w których ludzie mają swoje miejsce, struktury kariery są jasne, ścisłe kierownictwo dysponuje wiedzą ma wgląd w ogólny obraz całej struktury.
Wadami takiej struktury jest jej .. elastyczność,
- mogą sprzyjać konfliktom i upośledzać komunikacje miedzy departamentami rozmijać się z potrzebami klientów, mogą trącić zdolność do reagowania na zmiany w środowisku.
Taki rodzaj struktury odpowiedni jest w środowisku stabilnym ale nie dynamicznym.

Struktury działowe – kiedy organizacje stawały się większe , zatrudniając nie setki ale tysiące pracowników, wielu pracodawców wprowadziło struktury działowe.
Działy odpowiadają zazwyczaj różnym oferowanym produktom i usługom (dział obsługi klientów krajowych i zagranicznych, klientów indywidualnych i instytucjonalnych) Za takim rozwianiem przemawia argumentacja, że różne rodzaje działalności najlepiej powierzyć odrębnym grupom pracowników, którzy skupiają się na konkretnych klientach i ich potrzebach. Alternatywną wersję struktury działowej było tworzenie działów na podstawie geograficznej, co polega na podziale kraju na regiony, z których każdy był obsługiwany przez inny dział. Konstrukcja każdego działu opiera się na tradycyjnych strukturach funkcyjnych
- każdy dział powiela strukturę pierwotną. Wymaga to stworzenia centralnego biura koordynującego prace działów, wyznaczającego im cele i monitorującego efekty. Na poziomie działu powielają się zatem silne i słabe strony tradycyjnej struktury z ta zaletą że to rozwiązanie przybliża pracowników do klienta i z zagrożeniem, że centrala jest zbyt wielka.

Struktury macierzowe- struktura ta formalizuje prace zespołową opartą na gromadzeniu pracowników o innych specjalnościach, jest zatem odmienna od struktury funkcyjnej.
W celu realizacji specyficznych projektów oraz pokazania problemów w stwarzanych przez wyostrzone procedury, słaba komunikację i zazdrość (personel w strukturach funkcyjnych często identyfikuje się w pierwszym rzędzie z własnym departamentem.)
Struktura macierzowa podporządkowuje pracowników różnych specjalności liderowi. Personel przypisany odpowiedniemu departamentowi funkcyjnemu pożyczany? Jest na różne okresy grupom projektowym. W czasie realizacji projektu odpowiadają oni liderowi grupy.
Badania nad strukturami macierzowymi wskazują, że mogą być one potrzebne tam, gdzie trzeba wykonać konkretne zadanie, gdy liderzy sa dobrze przygotowani, dysponują odpowiednią władzą i zasobami by nagradzać i motywować pracowników. Możliwe jest jednak pojawienie się konfliktów miedzy szefami funkcji i kierownikami projektów, a personel może manipulować jednym przełożonym przeciw drugiemu, przez co nie wiadomo kto jest odpowiedzialny za wykonywanie zadania.


Struktury elastyczne – tradycyjne struktury prowadzą do sztywności, w związku ze wzrostem tempa mian technologicznych, ekonomicznych, społecznych, politycznych zaczęto poszukiwać sposobów, na zwiększenie elastyczności organizacji.
Badania wykazują, że w szybko zmieniającym się środowisku, lepszym dostosowaniem charakteryzują się organiczne formy struktury. Do charakterystycznych cech struktury organicznej należą:
- sieciowa struktura kontroli, władzy i komunikacji
- przewaga komunikacji poziomej nad pionową
- odejście od założenia wszechwiedzy szefa organizacji
- ciągłe przedefiniowywanie zadań poszczególnych pracowników
- zaangażowanie w realizacje celów organizacji, cenione wyżej od lojalności i posłuszeństwa
- władza przynależna menadżerom
- wspólne przekonanie w sprawie wartości i celów organizacji
Jedna z wersji struktury elastycznej charakteryzuje się niskim poziomem sformalizowania, decentralizacją, dużym zróżnicowaniem poziomym a małym pionowym, elastycznością i wrażliwością na bodźce. Procesy decyzyjne podejmują zdecentralizowane zespoły profesjonalistów. Większość pracowników stanowią dobrze wykształceni profesjonaliści, władza przechodzi na osoby, które dysponują niezbędna wiedza, doświadczeniem bez względu na stanowisko czy tytuł zawodowy. Specjaliści pracują ze sobą w zespołach o nielicznych regułach z koordynacją pomiędzy zespołami zachodzi na drodze wzajemnego dostosowania się. Niejednoznaczność struktury może jednak prowadzić do konfliktu, dlatego pracownicy takich organizacji muszą sobie radzić ze znacznym poziomem niepewności.
Zbliżony charakter ma koncepcja” firmy elastycznej”. Charakteryzuje się trzema rodzajami elastyczności: funkcjonalną, liczbową i finansową. Elastyczność funkcjonalna oznacza zdolność organizacji do przyuczeni? Pracowników do różnych zadań. Elastyczność liczbowa odnosi się do możliwości szybkiego zatrudnienia lub zwalniania pracowników temu towarzyszy wykorzystanie podwykonawców i pracowników zatrudnionych w ramach umów krótkoterminowych. Elastyczność finansowa oznacza elastyczne systemy płac, oparte na warunkach lokalnych, a nie negocjowanych w skali krajowej umów zbiorowych. Grupa podstawnych pracowników zapewnia ciągłość firmie.

Struktury odwrócone- odwrócone struktury organizacji można przedstawić za pomocą trójkąta, którego wierzchołek stanowi szef, a podstawę robotnicy. Coraz bardziej upowszechnia się jednak świadomość, że zasadnicze znaczenie dla sukcesu organizacji ma troska o klienta, a relacje z klientami zależą ode zachowania się pracowników bezpośrednio kontaktujących się z nimi. W strukturach odwróconych menadżerowie nie mogą opierać się na tradycyjnych formach autorytetu i władzy wynikającej z zajmowanego stanowiska. Muszą sobie zapracować na lojalność i zaufanie pracowników. W takiej organizacji ważne jest aby pracownicy byli zaangażowani w realizacje celów nie działali w obawie przed karą czy posłuszeństwie szefowi.

Struktury oparte na małych jednostkach – coraz częściej duże organizacje zmieniają wielkie struktury na struktury oparte na małych jednostkach. Przemawiają za tym argumenty finansowe marketingowe. Wysokie koszty zarządzania wielkimi organizacjami doprowadziły do cięć centralnych oraz do trędu ku strukturom składających się z niewielkich jednostek operacyjnych, starających się dotrzeć do klienta. Takie badania wskazują na fakt, ze pracownicy dużych organizacji są mniej zadowoleni niż pracownicy mniejszych organizacji. Co więcej wielkość firmy nie ma wpływu na jej konkurencyjność. W dobie globalizacji i technologii to szybkość działania nabrała znaczenia. Argumenty naukowe na małych strukturach: pracownicy są lepiej motywowani, bardziej produktywni. W niektórych sytuacjach zbyt daleko idąca decentralizacja ( np. w służbie cywilnej, samorządzie lokalnym) jest niebezpieczna. Może doprowadzić do działań odśrodkowych, a organizacja utraci czujność i lojalność . Może to doprowadzić do odchodzenia z organizacji grup pracowników, którzy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 14:58, 31 Maj 2010    Temat postu:

Czy ma ktoś odpowiedz na 1 pytanie ???

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Karolinka dnia Śro 13:56, 02 Cze 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Śro 11:39, 02 Cze 2010    Temat postu:

Szkoły:
Kierunki teoretyczne dzielimy w nauce o zarządzaniu.

Dzielimy na klasyczne i współczesne

Klasyczne- 1.naukowa organizacja pracy - Taylor chciał zwiększyć wydajność pracy robotników, obserwował robotników i wymyślił optymalizującą łopatę,

Gibrethowie ( małżeństwo o ile pamietam) optymalizowali czas pracy, ekonomika czasu pracy, ponieważ robotnik się męczył mysleli nad minimalizacją jego ruchów,

Gantt zasugerował premie dla robotników za lepszą pracę, spowwodowało to zmniejszenie to np liczbe awarii maszyn oraz skróciło czas na przerwę. Teoretycy badali niska wydajność pracy, wynikało to ich zdaniem a braków techinicznych, z niewłaściwej metody pracy z powodu jasnych reguł popstepowania, braków koordynacji i kontroli. Chcieli to zmienic przez zwiększenie racjonalnośći działań na stanowiskach pracy. Zwiekszenie skuteczności wydajności pracy i kontroli, wykorzystanie maszyn.

Ford dokonał podziału pracy, ograniczył ruchy pracowników wprowadził dniówkę. Obnizył szczeble hierarchi, zlikwidował szczeble pośrednie.

2 administracyjna- Fayol i Weber poszukiwali warunków pracy całej organizacji.

Fayol stworzył piramide uzdolnień, czyli jakie cechy powinnien miec nenażer na poszczególnych szczeblach hierarchi ( 1 na najnizszym szczeblu - zdrowie i siłę, 2 - umysłowe, zdolności uczenia się, 3 moralne, 4 wykształcenie ogólne, niezależne informację od wykonywanego zawodu, 5 specjalne umiejętności odpowiadające danej czynności, 6 doświadczenie) im wyższy poziom tym wiedza techniczna zastępowana przez administracyjną.

14 zasad zarządzania: 1 podział pracy, 2 autorytet formalny ( mozna wydawac polecenia) i osobisty (wynikający z doswiadczenia i wiedzy), 3 dyscyplina członkowie muszą przestrzegać określonych reguł 4 jedność rozkazodawca jeden człowiek podlega jednemu przełozonemu 5 jedność kierownictwa 6 podporządkowanie własnego instresu interesowi ogółu 7 sprawiedliwe wynagrodzenie dla pracowników i organizacji 9 linia włądzy z góry na dół 10 ład - zasoby ludzkie tak koordynowane aby znalazły się na właściwym miejscu i czasie 11 sprawiedliwi menażerowie 12 stabilizacja pracowników unikanie fluktacji 13 należy wspierać inicjatywę pracowników 14 harmonia i praca zespołowa daje zadowalenie

Weber - koncepcja idealnej biurokracji oparta na 3 typach włądzy a)legalna oparta na normach prawnych, b)władza tradycyjonalna ukształtowana przez tradycję c) charyzmatyczna w oparciu o przekonanie o wyjatkowości. Cechy idealnej biurokracji: ciągłość organizacyjna funkcji, ściśle wyznaczona sfera kompetencji, hierarchia, sprawowanie urządu regulują zasady i normy, administracjia nie jest własnością pracowników nie ma własnych środków produkcji, niemozna zawłaszczyć środowiska, decyzję i zasady formuowane są pisemnie, sprawy rekrytacji przebieegają zgodnie z kompetencjami

3. socjologiczno - psychologiczna - powstała w okresie krytyki naukowej ogranizacji pracy a-szkoła stosunków mędzy ludzkich - Mayo szkoła stosunków między ludzkich, zmiany fizyczne miejsc pracy, przeprowadzał eksperymenty w miejscu pracy, udowodnił ze praca ludzka jest działalnością zespołową, ludziie przywiązują duzą wagę do stosunków między ludzkich, poprawne stosunki z ludźmi powodują zadowolenie pracownika, pracownik pracuje lepiej kiedy mysli ze kierownictwo dba o jego dobrobyt, w grupach obowiązują nieformalne normy zachowania i normy grupowej wydajności, przynależność do małych grup nieformalnych jest ceniona wyzej niz cele ogranizacji, kierownictwo powinno sprzyjać integracji wewnętrznej, zachęty materialne nie wpływają w stopniu znaczącym na wydajnosc pracy,

b- behawioralnaMaslow - krytykowana sekwencjonalność potrzeb,

McGregor koncepcja X i Y

Pracownicy wg szkoły socjalno - psychologicznej będą pracować lepiej po wprowadzeniu rotacji czynności i rozszerzyć zakres obowiazków, powierzyc pracownikom część funkcji pracowniczych, składać zespoły robocze o wysokim stopniu samodzielności, wprowadzic ruchomy czas pracy. Krytykowali centralizację zarządzania biurokratyzację za zbyt długi czas przepływu info. zniekształcenie meldunków, przeciazenie kanałów info. przeciążenie kadry kierowniczej zadaniami, ograniczenie pracowników na niższych szczeblach do funkcji wykonawczych

4 szkoła procesu zarządzania - zrodziła się w czasie II wojny światowej na potzreby armii, wzory matematyczne wykorzystywane do analizy operacyjnych i logistycznych.

Współczesne- systemowe -organizacja jako system otwarty wchodzący w interakcję ze środowiskiem zewnętrznym (firma współpracuje z fundacjami) ogranizacja musi brać otoczenie pod uwagę , nei moze być skostniała,

sytuacyjne - powstało na skutek braku zaufania do uniwersalnych zasad i procedur, metody działań dostosowujemy do określonych sytyacji


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mila:)



Dołączył: 11 Lis 2006
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Calisia :)

PostWysłany: Śro 16:04, 02 Cze 2010    Temat postu:

;]

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Mila:) dnia Pią 13:34, 04 Cze 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Pon 11:07, 07 Cze 2010    Temat postu:

egzamin jest o 8, ale nie ma podanej sali, nie wiem czy trzeba e-maila napisać czy co??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Śro 10:40, 09 Cze 2010    Temat postu:

wyłałam do Pani Doktor e-maila ma mi odp w jakiej sali mamy egzamin

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
żórawinka
Bywalec


Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Żórawina

PostWysłany: Czw 7:22, 10 Cze 2010    Temat postu:

mamy w 240

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
nowy



Dołączył: 24 Paź 2006
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gryfów Śląski

PostWysłany: Wto 9:35, 22 Cze 2010    Temat postu:

Dorzucam link do tekstu o motywacji czyli do ostatniego punktu z zagadnień - lekki w odbiorze i raczej szybki do przyswojenia:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Egzaminy i Kolokwia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island