Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
Historia myśli socjologicznej

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Wykłady
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paula



Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 13:22, 03 Mar 2008    Temat postu: Historia myśli socjologicznej

Witam .czy ma ktoś może wypisane te tematy czy rozdziały z Szackiego które niby należy opracować ,bo chyba całości nie?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Pon 19:53, 07 Kwi 2008    Temat postu:

hej byłabym wdzięczna gdyby ktoś umieścił wykład z hms od momentu teoria kultury freud'a.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gosia413



Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ostrzeszów

PostWysłany: Wto 18:14, 08 Kwi 2008    Temat postu:

Teoria kultury Freuda

2 założenia:
1. instynkty ludzkie są niezniszczalne i niezmienne, zawarta w nich energia jest stała
2. zła natura ludzka pojawia się, kiedy warunki sprzyjają ludzkiej agresji

WNIOSKI
- kultura nie oddala człowieka od natury; sprawia, że jego popędy są okiełznane na jakiś czas
- kultura nie daje ludzkości szczęścia
- wszystko co daje nam kultura jest odbierane jako ofiara, cierpienie
- każdy z nas jest potencjalnym wrogiem kultury

2 aspekty kultury:
a) represyjny - opowieść o różnych metodach związywania popędowej ludzkiej natury
b) sublimacyjny - opowieść o zaspokajaniu popędów w coraz bardziej wysublimowany sposób

Z jednej strony cierpienie, deprywacja, a z drugiej samorealizacja.
Freud fascynował się genezą kultury (szczególnie pierwszymi zakazami obecnymi w kulturze).

Z powodu jego poglądów nastąpiła zmiana idei ewolucjonizmu:
- to co daje nam postęp, nie sprawia, że jesteśmy szczęśliwsi
- postęp jest procesem odwracalnym

Kultura znajduję się na zaminowanym terytorium przez nasze popędy, które nigdy nie znikają, a zrepsresjonowane czekają aby znów zadziałać.
Postęp jest konieczny, ponieważ kultura jest potrzebna do przetrwania. Lecz płacimy za to wysoką cenę.

Freud wykluczył trwałą harmonię społeczną. Przy niezmiennej naturze ludzkiej, wszystko co daje kultura jest prowizoryczne.

SĄDY
I. Życie psychiczne jest inne i szersze niż świadomość. Poprzez ten sąd wprowadzono postulat metodologiczny, który każe odnosić się krytycznie do jednostkowych deklaracji i nie przywiązywać do nich wagi.
II. Przekonanie o tym, że osobowość ludzka ma swoją społeczną historię (zrozumienie zachowania wymaga wzięcia pod uwagę cech wrodzonych, miejsca w strukturze społecznej i indywidualnej biografii)

PSYCHOLOGIZM - uwagi końcowe
1) psychologizm właściwy - szukanie w obrębie psychologii wyjaśnienia dla zastanej problematyki socjologiczneej; to próba wyjaśnienia problemów socj. poprzez odwołanie się do twierdzeń psychologii indywidualnej, która posługiwała się jakimś wyobrażeniem niezmiennej natury ludzkiej
2) stawianie nowych pytań wynikających z dostrzeżenia wpływu społeczeństwa na psychikę ludzką (dzisiaj obszar psychologii społecznej)

Psychologizm był krytykowany. Ostateczny cios otrzymał jednak, nie od krytyki socjologicznej, lecz od behawioryzmu, który postulował by zajmować się tylko tym co obserwowalne, czyli zachowaniami ludzkimi. To co wrodzone nie ma znaczenia lub ma znaczenie niewielkie.

SOCJOLOGIZM

Definicja socjologizmu wg Jana Szczepańskiego:
tendecja filozofii społ. i socjologii, która w definiowaniu istoty zjawisk społecznych, nie uciekała się do pomocy pojęć zaczerpniętych z innych nauk, jak biologia czy psychologia, lecz wręcz przeciwnie: uważała, że zjawiska te stanowią rzeczywistość pierwotną, wobec której zjawiska psychiczne są tylko pochodne.

3 najw. momenty w historii idei socjalizmu:
I - XVIII-wieczni teoretycy francuscy, którzy zwalczali umowę społeczną, zwracali uwagę na fakt pierwotności życia społ. wobec jednostkowej woli
II - twórczość Augusta Comte'a (antypsychologizm)
III - antypsychologistyczne orientacje w socjologii

Podstawowe założenia socjologizmu:
- społeczeństwo jest rzeczywistością swoistą, różną od rzeczywistości materialnej i psychologicznej
- rzeczywistość społ. jest podstawową sferą życia ludzi i wyznacza wszystkie procesy życiowe człowieka wraz z poznaniem, postrzeganiem i uczuciami
- zjawiska psychiczne są całkowicie wyznaczone przez społeczeństwo w którym jednostka żyje

Przestrzeń i czas uznano za kategorie społeczne. Za wytwory świadomości zbiorowej. (również świat materialny)
Zjawiska społ. tworzą odrębną grupę zjawisk, które są obserwowalne i podlegają prawom (istnieją poza zjawiskami psychicznymi).
Społeczeństwo jest tworem ponad ludzkim i całkowicie panuje nad jednostką.

Łatwo było wysunąć wniosek, że socjologia bada to co niebiologiczne. Uważano ją za najw. rodzaj refleksji w naukach humanistycznych.

EMIL DURKHEIM
Nawiązywał do pozytywistycznej koncepcji nauk płynącej z tradycji Comte'a.

Z nauką mamy do czynienia kiedy:
- określimy elementarne fakty jakimi będziemy się zajmować i ich składowe
- opracujemy metody obserwacji tych faktów, stawiania i weryfikowania hipotez

Doświadczenie jednostki nie jest dane nauce.
Durkheim starał się stawić socjologię jako autonomiczną dziedzinę.
2 warunki autonomii:
- musi mieć przedmiot badań
- musi mieć właściwą metodę badań

Skutek: socjologia jako nauka o faktach społecznych

Definicja faktu społecznego Durkheim'a:
faktem społecznym jest wszelki sposób działania, ustalony lub nie, zdolny do wywierania na jednostkę przymusu zewnętrznego, lub inaczej, który jest powszechny w danym społeczeństwie zachowując własną egzystencję, niezależną od przejawów indywidualnych.

Przykłady: moda, język, religia, prawo
Słowa kluczowe: zewnętrzny, obiektywny, wywierający przymus

Fakty społ. to stany świadomości zbiorowej. Są obiektywne wobec jednostki, ponieważ ona ich nie tworzy, zostały jej narzucone. Są zewnętrzne.
Przymus zachodzi, gdy nie chcemy zaakceptować faktu społ. Opór i przymus jest doświadczany, gdy wywołują go inne jednostki. Te jednostki są narzędziem przymusu.


To by było na tyle Smile


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Wto 20:07, 08 Kwi 2008    Temat postu:

dziękuje bardzo:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Wykłady Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island