Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna
Home - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Galerie - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
metody badan socjologicznych

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Wykłady
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Wto 13:50, 16 Paź 2007    Temat postu: metody badan socjologicznych

hej mam pytanko Smile mógłby ktos usmiescic tutaj ostatni wykład z tego przedmiotu? byłabym bardzo wdzeczna. z góry bardzo dziekuje:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
monia



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 17:14, 05 Sty 2009    Temat postu:

nie wiem czy juz kazdy sobie odnalazl zagadnienia z tego przedmiotu a jak nie to je umieszczam
ZAGADNIENIA DO EGZAMINU Z METOD I TECHNIK, SOCJOLOGIA NIESTACJONARNE 2008 2009

Badania ilościowe a badania jakościowe

Kwestionariusz
· Rodzaje pytań kwestionariuszowych (podział pytań ze względu na różne kryteria: celu pytania, kryterium logiczne i techniczne, kryterium funkcji pełnionej w kwestionariuszu)

Ankieta

Obserwacja

Dobór próby
· Dobór probabilistyczny (prosty dobór losowy, dobór warstwowy, dobór grupowy)
· Dobór nieprobabilistyczny (oparty na dostępności jednostek, celowy, kula śniegowa)

Wywiad
· Rodzaje wywiadów
· Przygotowanie wywiadu swobodnego ustrukturalizowanego
· Reguły prowadzenia wywiadu swobodnego
· Czynniki dodatnio i ujemnie wpływające na zaangażowanie respondentów w sytuację wywiadu i udzielanie odpowiedzi

Case study – studium przypadku
· Charakterystyka case study
· Plan badań studium przypadku
· Prowadzenie studium przypadku

Badania monograficzne
· Charakterystyka badań monograficznych
· Znaczenie i rola badań monograficznych

Metoda biograficzna
· Zasady konstruowania i realizowania konkursu na pamiętnik
· Metody analizy materiałów biograficznych
· Szerokie i wąskie rozumienie dokumentów osobistych
· Koncepcja współczynnika humanistycznego
· Zalety i wady metody biograficznej

Zogniskowany wywiad grupowy
· Charakterystyka wywiady fokusowego
· Etapy badania fokusowego
· Role w dyskusji przyjmowane przez respondentów
· Procesy grupowe w fokusie
· Zalety i wady badań fokusowych

Analiza treści
· Na czym polega analiza treści
· Co można badać analizą treści?
· Czym się różni ilościowa od jakościowej analizy treści
· Jednostki a kategorie analizy treści


LITERATURA
S. Nowak, Metody badań socjologicznych
D. Mason, Zogniskowane wywiady grupowe
K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych
R. Mayntz, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej
H. Blalock, Statystyka dla socjologów
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce
J. Szczepański, Odmiany czasu teraźniejszego, r. Metoda
biograficzna; Metody badań socjologicznych, (red.) S. Nowak
Gruszczyński,


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
monia



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 17:14, 05 Sty 2009    Temat postu:

egzamin ma być 15.02 jakby tez ktoś nie wiedział ;]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Pią 19:48, 09 Sty 2009    Temat postu:

Case study – studium przypadku
· Charakterystyka case study
· Plan badań studium przypadku
· Prowadzenie studium przypadku

wie ktoś coś może na ten temat?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Socjolog
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 156
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław/Legnica

PostWysłany: Wto 10:10, 13 Sty 2009    Temat postu:

Wpisz sobie w googlach metoda indywidualnego przypadku. Bardzo fajna jest i przyjemna pisałem tą metodą pracę dyplomową. Generalnie polega na tym,że pracujesz z jednostką a nie grupą. Przeważnie korzystasz w swoich badaniach z obserwacji uczestniczącej bądź ukrytej:) i takie tam:P

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Wto 15:41, 13 Sty 2009    Temat postu:

dzieki:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bombelek
Bywalec


Dołączył: 16 Paź 2006
Posty: 301
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kalisz

PostWysłany: Czw 14:39, 15 Sty 2009    Temat postu:

a mógłby ktoś napisać pare zdań o prowadzeniu studium przypadku?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 15:54, 02 Lut 2009    Temat postu:

Czy mógłby ktoś umieścić ostatni wykład z metod tj z 01.02.2009

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Asia :)



Dołączył: 17 Lis 2006
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 17:49, 02 Lut 2009    Temat postu:

tez prosze o ostatni wyklad

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
PAula_03



Dołączył: 07 Lis 2006
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Śro 13:31, 11 Lut 2009    Temat postu:

Czy mógłby ktoś napisać coś o metodzie biograficznej? Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Śro 13:52, 11 Lut 2009    Temat postu:

O metodzie biograficznej mówi się jako o badaniu historii życiowych. Pojawiła się w określonym momencie w historii socjologii, tzn. wtedy, gdy z nauki spekulatywnej miała się przekształcić w naukę empiryczną. Podstawą dla niej miały być dokumenty osobiste.

Definicje dokumentów osobistych
Akcentuje się tutaj znaczenie dokumentów osobistych dla poznania postaw psychicznych, motywacji wypowiadających się osób; możliwość poznania cudzych przeżyć psychicznych.
SZEROKA DEFINICJA
Wszelkie dokumenty zawierające projekcje stanów umysłu jakiejś osoby, a więc nie tylko autobiografie czy pamiętniki, ale także listy, czy dosłowne zapisy wywiadów.
WĄSKA DEFINICJA
Pisemne wypowiedzi, które relacjonując udział piszącego w pewnej sytuacji społecznej, zawierają również osobisty pogląd autora na tę sytuację, opis przebiegu zdarzeń, opis zachowania piszącego.
Metoda biograficzna jako badanie dokumentów osobistych
• posiada ona określone założenia ontologiczne i metodologiczne;
• podstawowe założenia ontologiczne zostały wyłożone w książce „Chłop polski w Europie i Ameryce”. Odnoszą się one do roli elementów subiektywnych w strukturze grup społecznych;
Rzeczywistość społeczna składa się z obiektywnych wartości kulturowych, jak i subiektywnych postaw.
• Przedmioty natury rozwijające się w toku ewolucji przyrody stają się elementami kultury dopiero wtedy, gdy jednostka w swoich aktach subiektywnych nada im pewne znaczenie, przypisze im jakąś ważność dla zaspokojenia ludzkich potrzeb, czy osiągnięcia ludzkich celów.
• Zatem w życiu społecznym czynniki subiektywne grają rolę zasadniczą i wszelkie ich przejawy są źródłem wiedzy o życiu społecznym.
• Postawy psychiczne i wartości kulturalne są ściśle ze sobą splecionymi składnikami badanej przez socjologa rzeczywistości – materiały biograficzne są materiałami idealnymi dla socjologa, gdyż dają możliwość poznania subiektywnej strony rzeczywistości społecznej.
• Koncepcja wyrażona w „Chłopach polskich...” została rozwinięta we wstępie do socjologii i przyjęła postać koncepcji współczynnika humanistycznego.

Koncepcja współczynnika humanistycznego
• Nakazuje ujmować zjawiska społeczne jako przedmioty, których istotnym składnikiem jest znaczenie jakie nadają im ludzie którzy ich doświadczają: „Przedmioty świata kultury istnieją tylko w doświadczeniach, a poza nimi tracą ważność. Cała rzeczywistość społeczna jest kompleksem subiektywnych postaw, dążeń i wartości”.
DOKUMENTY OSOBISTE ZAWIERAJĄ 2 RODZAJE WYPOWIEDZI:
1. sądy o faktach – wyrażają obserwacje i uogólnienia autora dokumentu (zgodnie z założeniami ontologicznymi socjologa, one go nie interesują);
2. wypowiedzi wyrażające dążności i cechy autora dokumentu - w myśl założeń ontologicznych, są aktami społecznymi i powinny być poddane analizie;
• dyrektywy metodologiczne nakazują badać znaczenie, jakie ludzie przypisują zdarzeniom i przedmiotom, oraz dążności jakie ludzie z nimi wiążą;
• autor życiorysu jest częścią środowiska społecznego, a jego świadomość przez to środowisko ukształtowana, jest także jego częścią; zatem znając jego świadomość, postawy, dążenia – można odtworzyć to, co w jego środowisku jest najważniejsze;
Zarzuty wobec metody biograficznej
1. Rzeczywistość społeczna nie jest subiektywnym wytworem ludzi; nie jest to jedyny materiał, który powinien być uwzględniany w analizie;
2. na ogół techniki zdobywania materiałów nie pozwalają na uzyskanie materiałów reprezentatywnych statystycznie;
3. rezultaty analiz prowadzonych w oparciu o dokumenty osobiste nie podlegają intersubiektywnej kontroli;
4. autor dokumentów znajduje się zawsze w jakimś określonym nastroju, który wpływa na sposób pisania i kształt materiałów;
5. w dokumentach osobistych znajdujemy interpretację życia dokonaną przez osobę piszącą (nie musi ona być wcale zgodna z prawdą);
Zalety metody biograficznej
1. dokumenty osobiste dają wgląd w motywację, dążenia, postawy, oceny jakie ludzie formułują;
2. materiał ten pozwala uchwycić psychologiczną stronę funkcjonowania instytucji społecznych, tworzenia się opinii publicznej;
3. materiał ten daje możliwość opisania wzajemnych relacji między środowiskiem a jednostką;
4. jest to materiał pozwalający uchwycić pewne sekwencje zdarzeń (powiązania przyczynowe w długim okresie czasu);
5. materiał ten dostarcza informacji na temat tego, jak ludzi radzą sobie w sytuacjach zmian społecznych;


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Śro 13:55, 11 Lut 2009    Temat postu:

Metoda biograficzna to:

- analiza życia jednostek, opis ich sytuacji rodzinnej, szkolnej, życiowej, która może mieć związek z naszym przedmiotem badania

- jest zbliżona do studium indywidualnego przypadku

- może być to: autobiografia (dana osoba sama opisuje swoje losy); psychobiografia (analiza osobowości); biografia tematycza (analiza losów danej osoby pod kątem związanym z naszym przedmiotem badań); historiografia (analiza losów osoby w danych warunkach historycznych); socjobiografia (analiza losów danej osoby w danych warunkach społeczno-kulturowych)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
monia



Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 85
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 14:07, 11 Lut 2009    Temat postu:

nie wiedzialam ze az tyle moze byc na ten temat;/ a studium indywidualnego przypadku [plan badań i prowadzenie]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Śro 14:19, 11 Lut 2009    Temat postu:

Mam tyle, ale czy warto uczyć się tego wszystkiego... Wink.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Śro 14:21, 11 Lut 2009    Temat postu:

Badania typu „case study”
• „Case study” to studium indywidualnego przypadku;
• Jednostką analizy może być: konkretny pojedynczy człowiek, małżeństwo, rodzina, instytucja lub organizacja, ruch społeczny, społeczność lokalna, wydarzenia o niepowtarzalnym charakterze, konkretna decyzja i jej skutki;
CHARAKTERYSTYCZNE CECHY „CASE STUDY”
• Jest to w miarę kompletna, wyczerpująca badany problem, szczegółowa analiza jakiegoś konkretnego przypadku;
• Przypadek ów to zjawisko społeczne dziejące się tu i teraz;
• Przypadek ten może stanowić przykład działania jakichś społecznych zasad, czy reguł; może odznaczać się typowością dla szerszej klasy zjawisk (ale nie musi); może nas interesować właśnie ze względu na swoją nietypowość, wyjątkowość;
• W obrębie tej strategii badawczej możliwy jest brak dążenia do generalizacji, co nie jest wadą tych badań; uogólnienia są wprawdzie możliwe, ale zależy to od charakteru badanego przypadku;
• Dialogowość procesu badawczego to cecha szczególna tego badania. Ciągły dialog pomiędzy hipotezami, a procesem zbierania danych to przygoda intelektualna, co do której nie wiadomo, jak się skończy; jest to podejście bardziej elastyczne i podatne na rozbudowę hipotez i narzędzi badawczych (niż np. survey). W miarę jak poznajemy obiekt badania, wyjściowa koncepcja badawcza nie jest tak sztywna jak w innych technikach badawczych.
• Bada się zjawiska w ich naturalnym społecznym kontekście; powiązania między badanymi zjawiskami można obserwować w warunkach naturalnych;
• W tych badaniach analiza ma bardzo szczegółowy charakter; jest dla nich charakterystyczna. Specyficzną cechą jest tu głębia badania – badacz znajduje się w badanym zjawisku (obserwacja uczestnicząca); różne opisy zjawiska (techniki zbierania danych poddają nam właśnie tę „głębię” (wywiady swobodne, badania dokumentów osobistych).
• Obiektem badania mogą być zjawiska w toku, w trakcie rozwoju; zmiany dynamiczne;
• W tym typie techniki możliwe jest wnioskowanie statystyczne – jest to cecha odróżniająca case study od monografii terenowej;
• Raport jest trudny do napisania – dużo danych jakościowych; jest to sztuka a nie rutyna; często bywa tak, że pisanie o obiekcie case study jest prowadzone z perspektywy osoby zaangażowanej.
• Często case studies zorientowane są na rozwiązywanie istotnych problemów społecznych. Mają one zwrócić uwagę na pewne kwestie społeczne


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Śro 14:34, 11 Lut 2009    Temat postu:

W sumie to nie mam nic więcej na ten temat.
Neutral
Uczycie się głównie teori czy jak... ??


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 16:28, 11 Lut 2009    Temat postu:

A macie coś o Analizie treści
Chodzi mi głównie o Jednostki a kategorie analizy treści???


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
PAula_03



Dołączył: 07 Lis 2006
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Wieluń

PostWysłany: Śro 20:35, 11 Lut 2009    Temat postu:

dziękuję ślicznie Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Czw 8:32, 12 Lut 2009    Temat postu:

Każdego dnia ludzie przekazują sobie wiele komunikatów. Komunikat jest kompletny, kiedy dwie osoby rozumieją te same znaki w ten sam sposób. W procesie komunikowania centralne miejsce zajmuje treść, czyli:
Zespół znaczeń wyrażanych za pomocą symboli słownych muzycznych obrazowych plastycznych gestykulacyjnych, które są przedmiotem samej informacji.
Amatorsko analizę treści uprawia każdy człowiek, który świadomie, bez żadnego wysiłku odbiera przekazy symboliczne. Ta analiza jest nieprofesjonalna, subiektywna , właściwa tylko nam, wielokrotnie sami nie potrafimy określić w jaki sposób interpretujemy przekazy.
Aby badacze mieli możliwość porównać swoje analizy, aby mogli kumulować wyniki starano się stworzyć jednorodną metodę, jaką jest analiza treści.
Pierwsza definicja analizy treści została sformułowana przez Berelsona: analiza treści (zawartości) jest techniką badawczą służącą do obiektywnego, systematycznego i ilościowego opisu jawnej zawartości komunikatów.
Definicja ta jest kłopotliwa, ponieważ każe badaczowi ograniczać się tylko do jawnej zawartości przekazów, bez uwzględnienia tzw. „drugiego dna”, aluzji, intencji, czy społecznych reakcji, które tekst może wywołać.

CECHY PRAWIDŁOWO WYKONANEJ ANALIZY TREŚCI (WG BERELSONA):
• musi uwzględniać tylko syntaktyczne (składniowe) i semantyczne (znaczeniowe) aspekty przekazu - ¬analiza treści ogranicza się do przedstawienia treści informacji, nie pokazuje ukrytych intencji, jakie treść ma wyrażać i reakcji jakie ma wywoływać; elementy nieobecne w treści przekazu nie mogą być analizowane. Obecnie warunek ten został odrzucony i analizuje się drugie dno przekazu.
• musi być obiektywna - kategorie analizy powinny być zdefiniowane tak precyzyjnie, aby różni badacze stosując je do takiego samego zespołu treści, uzyskali takie same wyniki analizy. Wg współczesnych badaczy fakt, że dwaj badacze otrzymują te same wyniki przy zastosowaniu tych samych narzędzi jest raczej intersubiektywizmem, a nie obiektywizmem. Dobra analiza treści powinna być obiektywna na poziomie swej rzetelności - tzn. taka sama klasyfikacja, tego samego materiału, przez różnych badaczy, w różnym czasie. Ale jeśli weźmiemy pod uwagę całość interpretacji wyników, zauważymy, że z tego samego zbioru danych różni badacze wyciągną różne wnioski i z ich pomocą dokonają weryfikacji różnych hipotez. Interpretacja wyników zależy od inwencji, erudycji, nastawienia badacza i jest jak najbardziej subiektywna.
• musi być systematyczna - całość treści ma być analizowana w terminach wszystkich odpowiadających jej kategorii, zmierza to do wyeliminowania analizy cząstkowej, stronniczej, w której wybiera się tylko te elementy, które potwierdzają tezę badawczą. Właśnie ta systematyczność w wyborze materiału zastosowaniu narzędzi, opracowaniu materiałów różni analizę treści od analiz, których dokonują ludzie na co dzień.
• musi być ilościowa - określa się częstość występowania lub pomijania danych kategorii. Obecnie badacze uważają, że zarówno ilościowe jak i jakościowe procedury mają swoje miejsce w analizie zawartości.

Po tej krytyce wymagań Berelsona stworzono nową, uzupełnioną definicje analizy treści:
Zespół technik badawczych umożliwiających obiektywny, systematyczny i ilościowy opis przejawów ludzkich zachowań, na podstawie którego wnioskuje się o motywacjach i charakterystyce socjologicznej autorów tych przekazów i dedukuje się jakie reakcje przekazy te mogą wywołać.

ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA ANALIZA TREŚCI
• Ilościowa analiza treści: kładzie nacisk na częstotliwość z jaką wybrane symbole występują; częstość z jaką dane symbole są przedstawiane: pochlebnie, obojętnie, negatywnie; intensywność, z jaką te symbole występują; przeprowadza się ją na dużych próbach wybranych losowo; uniwersum jest duże, badacz interesuje się treścią, budową przekazu, a nie jej przesłaniem; stosuje się sformalizowane kategorie; bada się raczej proste tematy; stosuje się metody statystyczne.
• Jakościowa analiza treści: służy przede wszystkim badaniu intencji nadawcy danej treści; analizuje się kategorie występujące często, ale także zajmuje się analizą treści pomijanych; przeprowadza się na małych, niekompletnych próbach; uniwersum pokrywa się z korpusem badania; analizuje przejawy treści jej głębszą warstwę; stosuje mało sformalizowane kategorie; bada tematy bardzo złożone; rzadko stosuje się metody statystyczne.
Metody ilościowa i jakościowa dają odpowiedzi na odmienne pytania, posługują się innymi kategoriami badawczymi, penetrują nie pokrywające się zakresami warstwy badanego materiału. Metoda ilościowa zajmuje się zewnętrzną warstwą tekstu, natomiast metoda jakościowa sięga w głąb, wyciąga wewnętrzną ukrytą warstwę tekstu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Czw 8:33, 12 Lut 2009    Temat postu:

JEDNOSTKI ANALIZY:
Litera - jest z nią najmniejszy problem przy kategoryzacji, można zliczać litery automatycznie; jej znaczenie w analizach socjologicznych jest niewielkie, ale po częstości występowania określonych liter w tekście można wnioskować o stylu.
Morfem - najmniejsza cząstka wyrazu mająca znaczenie leksykalne lub gramatyczne; bardzo rzadko stosuje się to jako jednostkę analizy, bo wymaga to od kodującego dobrego przygotowania językoznawczego. Ułatwia grupowanie wyrazów w rodziny (kłopoty przy wykorzystaniu komputera ze względu na oboczności). Morfem znajduje zastosowanie, kiedy chce się badać trudność tekstu i tematykę tekstu.
Wyraz - uznawany jest najczęściej za najmniejszą jednostkę analizy; bierze się pod uwagę wszystkie wyrazy, albo tylko nazwy własne: imiona, nazwiska, miejscowości, kraje, instytucje, itp. Słabością wyrazu jako jednostki jest jego wieloznaczność, oraz sposób w jaki może być użyty: ironicznie, przenośnie, itp.
Sąd - bardzo trudno go zdefiniować i zastosować w analizie.
Zdania - trudno poddawane są analizie, ponieważ są bardzo zróżnicowane (od jednego słowa, do kilkudziesięciu wyrazów).
Akapit – trudnością jest podział tekstu na akapity, ponieważ nie zawsze jest on zgodny z podziałem graficznym. Korzysta się w badaniach zrozumiałości lub popularności tekstów.
Postać - łatwo ją zdefiniować, zidentyfikować w przekazie i skategoryzować.
Wypowiedź - dobrze się klasyfikuje wg kryterium gatunku, autorstwa, tematyki, nastawienia.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Magda
Bywalec


Dołączył: 17 Cze 2007
Posty: 234
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Dolnośląskie

PostWysłany: Czw 8:33, 12 Lut 2009    Temat postu:

Jednostki analizy będą tylko wtedy skuteczne, gdy zostaną prawidłowo zdefiniowane, a klucz kategoryzacyjny odpowiednio zbudowany.
• Za typowe rodzaje pomiaru można uznać: określenie częstości występowania (frekwencji) różnych jednostek analizy; określenie wielkości analizowanych jednostek; określenie intensywności cech jednostek analizowanych.
• klucz kategoryzacyjny - zawiera kategorie podporządkowane celowi badań, istocie problemu badawczego, wstępnym hipotezom, muszą być dostosowane do charakteru badanego materiału. Klucz kategoryzacyjny powinien być:
1. rozłączny i wyczerpujący - każdy element winien być zaliczony do jednej kategorii, a kategorie te nie powinny się przenikać, a razem winny wyczerpywać cały zakres kryterium podziału;
2. dostosowane do badanego materiału;
3. obiektywne i rzetelne - aby badacze nie mieli wątpliwości, gdzie zaklasyfikować dany przekaz;
4. bogactwo, odkrywczość;
• Berelson do klasy kategorii treściowych zaliczył: nastawienie (jak temat jest traktowany); uzasadnienie (na jakiej podstawie dokonuje się klasyfikacji nastawień); wartości (jakie odkrywa się wartości, cele, pragnienia); metody (jakich środków się używa się, aby osiągnąć cel); cechy (służące do opisu ludzi); bohater (przedstawienie osoby działającej); autorytet (w czyim imieniu formułuje się wypowiedzi); źródło (skąd pochodzi komunikat); adres (do kogo jest skierowany); lokalizacja (gdzie rozgrywa się akcja); czas (kiedy rozgrywa się akcja); konflikt (jakie są jego źródła).
Wykorzystanie materiału - wykonuje się po zakończeniu pro - analizy; jest ona mechanicznym , czasochłonnym stosowaniem narzędzia badawczego i polega na kodowaniu materiału oraz stosowaniu metod statystycznych. Dwaj kodujący stosując ten sam klucz kategoryzacyjny do tego samego materiału powinni otrzymać takie same wyniki.
Opracowanie i interpretacja wyników - jest to ostatnia faza nie ujęta w ramy, zależy od pomysłów badacza, jego inwencji twórczej, czasami może być wstępem do następnej analizy.
Analiza treści - ograniczyła tendencyjność w opisach treści, umożliwiła porównanie ze sobą różnych kanałów przekazu; uściśliła aparat opisu formy i treści przekazów, jej wyniki są proporcjonalne do pracy we wstępnej fazie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Karolinka



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 8:48, 12 Lut 2009    Temat postu:

Dziękuję!!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agata875



Dołączył: 25 Gru 2006
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 10:52, 12 Lut 2009    Temat postu:

Neutral

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez agata875 dnia Czw 11:08, 12 Lut 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Studentów Socjologii UWr Strona Główna -> Wykłady Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
Appalachia Theme © 2002 Droshi's Island